Onderwerp: Harde rand langs biscuit
De rand boven langs mijn biscuit is altijd vrij hard. Ik denk dat ik daardoor scheurtjes in de fondant krijg. Iemand enig idee hoe ik deze scherpe rand kan voorkomen?
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Harde rand langs biscuit
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
De rand boven langs mijn biscuit is altijd vrij hard. Ik denk dat ik daardoor scheurtjes in de fondant krijg. Iemand enig idee hoe ik deze scherpe rand kan voorkomen?
Ik denk dat je dan nét iets minder lang moet bakken. Probeer eens een minuut of 5 eerder in het biscuit te prikken om te kijken of het gaar is..
Heeft iemand mijn probleem ook op deze manier opgelost?
Vanaf wanneer mag je de oven openmaken om te kijken of de biscuit gaar is?
Ik dacht als ongeveer 3/4 van de baktijd verstreken is, dan is het risico op inzakken kleiner. Zeker niet voordat de helft van de baktijd is verstreken.
openen mag na 30 minuten, lees ik wel vaker
Jaa ik doe het ook na 30 minuten, eb wat betreft de harde randjes ik gebruik de onderkant van mijn bescuit als bovenkant en als je er toch last van heb gewoon wegsnijden. Succes
Ik heb nu gebakken op 145 graden en 50 min. om een bult te voorkomen omdat mijn biscuits nooit plat zijn. Nu is hij heel mooi plat maar nu heb ik nog steeds een harde rand
Ik had ook al geprobeerd om op 175 gr te bakken en dan 35 min, toen had ik inderdaad een zachte rand. Wat kan ik nu nog doen om die rand te voorkomen.
Iets meer beslag gebruiken, bakken op 175 gr en daarna de bult wegsnijden. Ik denk dat het komt omdat je op een lagere temperatuur bakt. Het biscuit staat dan te lang in de oven.
Het wil ook wel eens helpen om het beslag langs de zijkanten van je vorm wat omhoog te smeren, zodat je een kuil hebt. Dan bakt ie ook mooi plat.
En bak je op hetelucht? Of onder en bovenwarmte? Anders zou ik dat laatste zeker eens proberen als dat gaat in je oven. Bij mij scheet dat veel in of ik er wel of geen bult op krijg.
En ik keer mijn biscuit om als het uit de oven komt. De bult zakt dan vanzelf wat in.
Mijn ervaring is trouwens ook dat als je het biscuit een nachtje laat liggen (in plastic) dat de randen dan ook wat zachter worden. Ik bak altijd de avond tevoren en ga 's morgens vullen en bekleden.
ik bak ook op een lage temperatuur, als ik mijn oven zou moeten geloven op 120graden,
dat klopt dus niet (dat is een feit, maar weet niet hoeveel hij exact afwijkt )
maar ik heb geen last van een harde rand,
ik zou toch eens gaan kijken of hij niet al eerder klaar is.
Je kunt ook zien dat hij klaar is, dan gaat de biscuit krimpen,
de randen komen los van de bakpan.
Eigenlijk ben je dan net te laat met uit de oven halen.
Ik heb de laatste keer op 145 gr gebakken en hij stond bijna 1 uur in de oven! Hij was echt niet eerder gaar.
Ik begin altijd op 160 graden en verhoog in twee stappen naar 175 graden en gebruik bake even strips vanaf 25 cm doorsnede. Geen last van harde randen.
Biscuit omdraaien!!
Ik draai de biscuit inderdaad om, maar dan nog heb ik onder eem bult. Ik vind het veel mooier als de taart helemaal recht naar beneden loopt.
Mijn biscuits zijn redelijk plat. Alleen de rand (was bovenkant, wordt onderkant) wijkt iets af. Nog geen centimeter . Ik smeer het beslag tegen de rand omhoog zodat ik een kuil heb in het midden. Zo wordt de biscuit dus recht
.Ik bak op max 150 gr hetelucht. Een 25 cm bv gaat er wel een minuut of 55 in.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Harde rand langs biscuit