1

Onderwerp: [tips gevraagd] maismeel, is er een alternatief?

Hallo,
Ik ben bezig meteen taart waarbij ik de calla lelie gebruik. Nou staat er in de engelse uitleg dat ik dat gele ding(k weet even niet zo goed meer hoe die heet) met lijm in moet smeren, en dan door de maismeel moet halen.Je krijgt dan een heel mooi korrelig effect op dat gele ding.
maar: wat is maismeel precies,en kun je daar ook een ander alternatief voor gebruiken, zodat je toch dat mooie korrelige effect krijgt.
Ben heel benieuwd of jullie me tips kunnen geven!

alvast bedankt voor het lezen!

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

2

Re: [tips gevraagd] maismeel, is er een alternatief?

ik weet niet zeker maar heb wel eens gelezen dat ze er ook griesmeel voor gebruiken.
succes!

3

Miranda, je bent geweldig!  :thumb:
Ik heb het gelijk uitgeprobeerd: klein beetje gele dust erdoor heen gedaan, en het werd precies zoals ik het hebben wilde! :y
We hebben altijd wel griesmeel in huis, maar dat is een van de weinige ingredienten waar alleen mijn man mee werkt, dus k weet beter hoe de verpakking eruit ziet dan de inhoud... :O
heel erg bedankt voor je snelle en goeie reactie!

4

Maismeel zou ook nog maizena kunnen zijn.

Christine.

5

Je kunt ook gele gelkleurstof door kristalsuiker kneden, gewoon in een boterhamzakje. Dan blijft het ook eetbaar, rauwe griesmeel lijkt mij niet zo.... En zo leerden we het bij de Wiltoncursus.

Tieneke

6

Ik heb (voor dat ik mijn noodroep hier geplaatst heb)met maizena geprobeerd, maar dat werkte niet. Maizena is teveel echt poeder.

Omdat ik het opbij gumpaste-bloemen heb gebruikt, verwacht ik sowieso niet dat ze opgegeten worden, maar of rauwe griesmeel erg is... geen idee. T is uiteindelijk maar een heel klein beetje.

maar Kristalsuiker zou dan qua eetbaarheid wel een optie zijn ja. Maar zijn de suikerkorrels niet te groot/grof hiervoor?

7

Er is ook fijne kristalsuiker te koop, gewoon in het suikervak van de supermarkt. Ik bak daar zelf ook altijd mee.

Tieneke

8

maismeel is daadwerkelijk gewoon mais gemalen tot meel. Er word dus ook brood mee gebakken. Ik weet dat je het bij oosterse winkels vaak wel kunt kopen.

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl

9

Maismeel is ook gewoon in de supermarkt te koop bij de biologische producten of allergene producten. Of bij een reform of biologische winkel.

10

Bij mij in het boek van Alan Dunn staat ook dat hij gebruik maakt van griesmeel. Want gumpaste bloemen/koud porselein zijn niet om te eten, al helemaal omdat bloemen vaak op draad gemaakt worden. Maar bij calla's is dat natuurlijk geen must. Wanneer ik gumpaste bloemen gebruik op een taart, vermeld ik er duidelijk bij dat het wel foodsafe is, maar niet bedoeld voor consumptie.