1

Onderwerp: zoveelste vraag over ganache

ik wil voor de eerste keer mijn taart afsmeren met  ganache.
ik heb heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel opgezocht en gelezen op het forum.
zoveel gelezen dat ik eigenlijk niet weer weet wat ik gelezen heb.
de verhoudingen weet ik 1:3 (witte chocolade)
ik ben nogal onzeker wat betreft nieuwe dingen uit te proberen.
toch heb ik nog een paar vragen:
kan ik de ganache bijv. vandaag maken en morgen gebruiken om af te smeren?
als ik de taart afsmeer kan ik hem gelijk bekleden met marsepein of moet ik hem eerst in de koelkast zetten?
en kan ik een taart met ganache afgesmeerd en bekleed met marsepein invriezen?
ik hoop dat iemand mij kan helpen!
sorry voor de zoveelste vraag over de ganache

Re: zoveelste vraag over ganache

Hoi,

Ganache gebruiken is niet zo moeilijk hoor, gewoon mee beginnen en uitproberen.
Je kunt het beter pas maken als je het gaat gebruiken.
Als je het bewaart in de koelkast, kun je dit het beste in een bakje bewaren, waarop je meteen bovenop deze laag een plastic folie doet, en daarna het deksel op doet, goed afsluiten. Op deze manier (geleerd van een patissier) bewaar je de ganache maximaal een week in de koelkast.
Echter, als je de ganache maakt, verwarm je dit mengsel, laat je afkoelen en moet je de volgende dag weer verwarmen en licht laten afkoelen. Daarom kun je beter het mengsel pas maken als je het dezelfde dag nog gebruikt. 
Ganache zorgt voor een harde laag op je taart. Als je de ganache met een paletmes en op een rooster op je taart hebt gesmeerd, zet je het eerst in de koelkast om hard te worden. Na een half uur is dit hard, haal je de taart uit de koelkast, en smeer je nog een keer af (zodat alle oneffenheden verdwijnen), met een verwarmd afgedroogd paletmes. Omdat dit licht vochtig wordt, kun je daarna de marsepein of fondant erover heen leggen en de taart bekleden. Als de ganache te droog is, plakt de marsepein of fondant niet goed op de ganache.
Een taart met ganache en marsepein kun je heel goed invriezen. (in een schone uiteraard plastic zak met de lucht eruit en dichtgeknoopt. Ik doe er meestal nog een zak om heen.
Ik gebruik meestal pure ganache omdat marsepein of fondant al zoet genoeg is, dan gebruik ik de pure variant zodat dit het zoete van de taart enigszin opheft. Maar smaken verschillen.
Als je pure ganache gebruikt is de verhouding anders:
Bij de verhouding slagroom/chocolade bij pure chocolade uitgaan van 1:1, = 200 ml slagroom en 200 g pure chocolade.
Succes!

3

Re: zoveelste vraag over ganache

Hoi Saskia,
Het is me nu helemaal duidelijk.
Bedankt voor je uitleg! :thumb: