1

Onderwerp: Marsepein of fondant?

Ik gebruik liever marsepein van bouwhuis of zeelandia, maar sommige klanten willen ook fondant. Wat is het beste wat jullie mij kunnen aanraden. Of heb je ooit zelf fondant gemaakt en zoja, is het makkelijk te doen of liever kopen? Alvast bedankt voor het beantwoorden.

2

Re: Marsepein of fondant?

moeilijke vraag, de keuze van je merk/soort fondant is heel persoonlijk.

De een vind het prettig als hij wat steviger is, de ander houd van een zacht/soepel fondant.
De een vind het prettig als hij hard wordt, de ander wil dat hij zacht blijft.
En dan heb je de smaak nog...


Ik gebruik zelf Callebaut fondant,
dit is een soepel fondant, die na bekleden wel steviger word,
maar niet echt hard.
Vind het super fijne fondant om mee te werken.
(zachte neutrale smaak)


Een heel goede tweede vind ik Satin Ice fondant,
ook deze is soepel.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

3

Re: Marsepein of fondant?

Ik vind Satin Ice heel prettig om mee te bekleden, zacht en soepel. Voor boetseren en bloemen die moeten uitharden vind ik funcakes of pettinice fondant prettiger, daar hoeft vaak niet eens tylose door en dat vind ik heel fijn.
Maar funcakes vind ik voor bekleden weer helemaal niet fijn.

In de Mjam heeft ooit een artikel gestaan met de voor en nadelen en hoe de verschillende soorten fondant werken.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

4

Re: Marsepein of fondant?

voor bloemen gebruik ik gumpaste van Satin Ice,
super spul, en je kunt het zo gebruiken, er hoeft niets meer doorheen.
(hooguit een kleurtje)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: Marsepein of fondant?

Ik gebruik meestal gewoon de sligro fondant (uitrolfondant staat er op de emmer) die is niet duur en lekker. Ik vind hem prettig om mee te werken. Of mij is het ook de dichtbijzijnde winkel die het verkoopt.

6

Re: Marsepein of fondant?

ik gebruik ook altijd marsepein. ik heb een keer fondant gebruikt van in2bake en ik kan wel zeggen dat die erg makkelijk bekleed. maar ik vind zelf de smaak niet zo, maar ik hou sowieso niet erg van fondant.
ik lees wel vaak dat veel mensen problemen hebben met het bekleden met satin ice fondant en dat het meer geschikt is voor echt ervaren bakkers. dus ik weet niet of het handig is om daarmee te beginnen.

7

Re: Marsepein of fondant?

Ik ben tot nu toe ook altijd erg tevreden met de sligro fondant, plakt niet en rolt goed uit. En smaakt ook erg lekker.

8

Re: Marsepein of fondant?

Als ik fondant gebruik, dan koop ik het liefst de marshmallow-fondant van funcakes of Satinice buttercreamsmaak. Die smaken mij lekker. Overigens gebruik ik vaak half om marsepein en fondant door elkaar gekneed. De smaak van marsepein, maar niet overheersend en de soepele flexibiliteit van fondant.

Tieneke