Onderwerp: Onder EN bovenwarmte voor bakken?

Hallo Allemaal!

Ik weet niet of dit bericht hier in het juiste gedeelte staat maar ik wil graag even wat vragen. Mijn zusje heeft een gasfornuis met oven, gebruikte boven EN onderwarmte en de taart was aangebrand! Ik heb een losstaan oventje.. Nu vraag ik me af of ik onder EN bovenwarmte moet gebruiken.. Hoe doen jullie dit? (ps. Ik wil een taart maken van kapseldeeg.. Op her pak staat al.. Voorverwarmen en bakken op 175 graden)

https://m.bol.com/nl/p/bestron-grill-ba … 011157497/
---> Dit is de oven die ik heb!

Kan iemand mij advies geven aub!!

2

Re: Onder EN bovenwarmte voor bakken?

In zo'n oven krijg ik niks goed gebakken eerlijkgezegd...

3

Dit lijkt op een snack oventje en dat is toch heel anders... Zelfs brownies of cupcakes durf ik daar niet in te bakken. Verder gebruik ik zelf sowieso liever hetelucht.

Bedankt voor de reacties! Dan word het gewoon even uitproberen en lukt het niet, dan even een andere oplossing bekijken hihi!

5

Gewoon proberen hoor. Ik heb, toen ik net op mezelf ging wonen, jarenlang een soortgelijk oventje gehad van Tefal en die heeft me nooit in de steek gelaten. Ik maakte er van alles in. Hou het wel goed in de gaten. Omdat de verwarmingselementen zo dichtbij zitten, moet je soms iets lager gaan zitten qua temperatuur. En ik zou op de onderste richel je kapsel bakken. Anders zit hij zo tegen de bovenkant en dan moet je boenen.

Tieneke

Tineke bedabkt! Dat geeft hoop!! :-) En is het dan het beste om te kiezen voor onder en bovenwarmte.. Neem aan dat je met richel bedoeld dat ik de taart op het meest onderste 'rabdje' plaats waar die in de oven geplaatst kan worden?

7

Ik heb een soortgelijk oventje (zo'n 25 jaar oud) Als hij net zo werkt als die van mij kun je gewoon op hetelucht bakken. Dan worden de grillelementen niet ingeschakeld. Let wel op dat je bij de meeste heteluchtovens de temp. iets lager moet zetten dan in het recept staat aangegeven. Meestal zo'n 20 graden lager.

8

En anders inderdaad boven- en onderwarmte.

Tieneke

Hier even een update!

De taart is direct in 1 keer gelukt!! Ik heb de cake het meest laag geplaatst. 150 graden aangehouden, onder en boven warmte en 37 minuten bakken! Hij was ontzettend lekker!!

10 Laatst bewerkt door Maria1000 (26-01-2014 13:10)

Leuk dat het is gelukt! Wel een foto plaatsen in de taartenparade hè.  ;) Want nu ben ik benieuwd.

Hihi zal ik vanavond proberen te doen! Qua decoratie is het niet helemaal gelukt hihi maar was pas de tweede taart die ik decoreerde!! ;)