Onderwerp: Hoge taart bekleden
Hallo,
in de taartenparade kun je mijn eerste taart met lussenstrik 'bewonderen'. De strik op zich is voor een eerste keer best goed gelukt.
Maar de taart zelf is helemaal mislukt. Qua bekleding dan.
Ik bakte voordien steeds in een siliconen vorm van diameter 22 cm, steeds chocoladebiscuit. Bij het bekleden ging het enkel de eerste keren mis, daarna niks meer. Geen scheurtjes, alle plooitjes er netjes uit. Ik was helemaal blij dat het steeds lukte en mijn zelfvertrouwen groeide!
Nu heb ik onlangs twee vormen uit de shop gekocht van PME. Die komen veel hoger uit (7 cm) dan mijn siliconen vorm, waardoor ik ook twee lagen zou kunnen vullen. Met mijn siliconen vorm kon ik steeds maar 1 keer snijden.
Gisteren voor de eerste keer gebakken in de PME vorm van 12.5 cm. Het bakken zelf ging heel goed, de taart kwam mooi hoog, zelfs een pak hoger dan de vorm, maar dan gebruik ik de truc die ik hier van het forum gehaald heb voor cupcakes (ik gebruik ze ook voor taarten ), en leg er na het uit de oven halen meteen een snijplank op.
Twee lagen vulling (frambozenmousse) en vanaf dan is het fout blijven gaan. De taart zakte helemaal scheef, zoveel mogelijk met de vulling proberen oplossen, maar veel heeft het niet geholpen. Wellicht was hij te hoog?
En bij het bekleden werd het helemaal een ramp. Ik bleef maar plooien hebben, steeds maar opnieuw lostrekken, plooi uitwrijven, beetje verder, weer lostrekken, plooi uitvouwen en hop, daar was de eerste plooi weer terug! Uiteindelijk na veel vloeken en doen ben ik bij het laatste stukje uitgekomen, waar ik een verzameling van vier plooien strak tegen elkaar zie. Om dan helemaal opnieuw te beginnen, dat zag ik niet zitten.
Vandaar dus mijn vraag (na een hele uitleg ): is er een andere techniek van bekleden bij hogere taarten?