1

Onderwerp: Makkelijker/voordeliger?Wit fondant met kleurstof of gekleurd fondant?

Help! Mijn zoontje word 1 februari 1 jaar en ik dacht, doe eens gek, maak zelf een taart  =D  :X

Nu heb ik de meeste basisspulletjes (dus de materialen) wel in huis gehaald maar ik heb vragen over de fondant.

Aangezien ik (indien het lukt  :s ) maximaal 3x per jaar een taart zal maken wil ik niet teveel fondant etc. kopen want dan verwdijnt het uiteindelijk de prullenbak in en dat is zonde van het product en zonde van het geld.

De taart (1 laags) word bekleed met blauwe fondant, dit is kant en klare blauwe rolfondant die ik reeds heb gekocht. Op de taart komt een platte afbeelding (dus geen poppetjes) van woezel en pip. De hoofdkleuren van die afbeelding zijn dus zwart, paars/blauw en geel.

Is het makkelijker om fondant in die kleuren te kopen en dit zelf nog iets donkerder te maken indien nodig? Of is het handiger als ik witte fondant koop en deze zelf kleur? (bij de jumbo verkopen ze voor net geen 3 euro een pakje kleurstof met rood, geel en blauw om fondant te kleuren)

Wie weet hoe ik zwarte fondant maak of waar ik zwarte eetbare stiften kan kopen om e.e.a. te schrijven/tekenen. Liefst gewoon in winkel en geen webshop.

2 Laatst bewerkt door Maria1000 (16-01-2014 15:03)

Re: Makkelijker/voordeliger?Wit fondant met kleurstof of gekleurd fondant?

Je kan wel witte fondant kopen en zelf kleuren, dan hoef je niet al die verschillende kleuren te kopen maar zwart is bijna niet zelf te kleuren dus die kan je beter gekleurd kopen. (Net als rood trouwens.) Je kan natuurlijk ook 2 kleuren gekleurde fondant door elkaar kneden. Zo kom je dan toch aan iets meer kleuren. Maar om gekleurde fondant nog donkerder te maken met kleurstof.... volgens mij is dat bijna niet te doen. Lichter wel, door er wit door te kneden. (Of donkerder door met (gekochte) zwarte fondant mengen.)

Misschien kan je op internet even op jouw plaatsnaam zoeken of er een taartenwinkel zit, rijzen als paddestoelen uit de grond, lijkt wel. Anders Cook en Co of V&D of jamin ofzo.

3

Maria1000 schreef:

Je kan wel witte fondant kopen en zelf kleuren, dan hoef je niet al die verschillende kleuren te kopen maar zwart is bijna niet zelf te kleuren dus die kan je beter gekleurd kopen. (Net als rood trouwens.) Je kan natuurlijk ook 2 kleuren gekleurde fondant door elkaar kneden. Zo kom je dan toch aan iets meer kleuren. Maar om gekleurde fondant nog donkerder te maken met kleurstof.... volgens mij is dat bijna niet te doen. Lichter wel, door er wit door te kneden. (Of donkerder door met (gekochte) zwarte fondant mengen.)

Misschien kan je op internet even op jouw plaatsnaam zoeken of er een taartenwinkel zit, rijzen als paddestoelen uit de grond, lijkt wel. Anders Cook en Co of V&D of jamin ofzo.

Dankje voor je antwoord! Opzich heb ik maar 3 kleuren nodig. Blauw, geel en zwart. Met die zwarte kan ik het geel en blauw iets donkerder maken waar nodig.  Eventueel toch de kleurstof erbij voor het blauw iets paarser te maken en het geel iets meer oranje. Ik zit dan op  3x pakje fondant a 2 euro is 6 euro. Kleurstof a 3 euro. 9 euro om een plaatje van 15 bij 15 cm te maken. Waarschijnlijk gooi ik dus veel fondant weg. Is er een manier waarop dit langdurig houdbaar is want anders is het zo zonde. Of zijn er ergens kleine verpakkingen verkrijgbaar? Die bij de jumbo zijn 250 gram en naar mijn idee is dit zelfs teveel. Of verwacht ik nu teveel  :O

4

250 gr is het minimum. Om te bekleden heb je best wel wat gewicht nodig hoor. Als je het heel goed luchtdicht inpakt is het best wel even te bewaren. Als het een beetje stijf is geworden, kan je het in de magnetron wel iets zachter maken.

5

Ik kleur altijd al mijn fondant zelf, met uitzondering van rood en zwart. Alle andere kleuren vind ik mooier als ik ze zelf maak...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

6

Ik zelf gebruik marsepein blank om een goede kleur te maken. Weet niet of dit ook in fondant is ik dacht van niet. Als je wit gaat kleuren word het altijd een pastel (zachte) kleur. Zwart erbij kan natuurlijk wel maar persoonlijk vind ik het daar niet mooier van worden. Mijn ervaring is ook dat je marsepein langer kunt bewaren en misschien is het ook lekker om af en toe een stukje van te eten. Fondant hard natuurlijk wel beter uit maar dit lijkt mij met een puzzelplaatje niet nodig. I.i.g succes met je keuze.

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

7

Als je je blauw wat paarser en je geel wat oranje wil maken dan zou ik er ook rood bij kopen.
blauw + rood = paars
geel + rood = oranje

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591