1

Onderwerp: bokkepootjes cake vraag

Misschien een hele domme vraag, maar ik ga hem toch stellen.
Excuses, als het antwoord al ergens op het forum staat, ik heb geprobeerd te zoeken mbv de zoekmachine, maar geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden en om eerst alle berichten langs te gaan, dat zijn er wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel....

Maar goed, mijn vraag:

Op internet heb ik dit gevonden als ingriënten voor een basiscake:

•200 Gram bloem
•200 Gram boter of margarine
•200 Gram suiker
•3 Eieren
•Bakpoeder
•Een snufje zout
•Eventueel een scheutje melk
•Eventueel een smaaktoevoeging of aroma zoals Vanille

Nu lijkt mij, dat het mogelijk is, om daar ook bokkepootjes door heen te mixen.
Mijn gevoel zegt dan, bovenstaande verhoudingen gebruiken, en op het allerlaatste moment de gestampte bokkepootjes toevoegen. Of laagje beslag in het blik, laag bokkepootjes en weer een laag beslag en dan de oven in.

Klopt mijn gevoel, of hebben jullie een beter idee.

Ik weet dat je het ook met botercremè kan doen, maar botercremè heb ik ook nog nooit gemaakt, en ik wil eigenlijk niet 2 experimenten tegelijkertijd doen... Dus de botercremè uitproberen wil ik eigenlijk nog even laten wachten tot een volgende keer...

Heb wel bak ervaring, maar dat is voornamelijk aan de hand van kant en klare mixen en daar wil ik juist een keer vanaf ;)

nog 1 vraagje, ik houd wel van een wat nattere cake, en daarvoor staat denk ik ook de melk aangegeven in de ingrediënten hierboven. Maar is dat met bokkepootjes ook mogelijk? of worden ze dan te klef?

Hoop dat jullie me antwoord kunnen geven op mijn vragen..... :)

Re: bokkepootjes cake vraag

Er zit 50 gr ei te weinig in.
En je kan door dit recept alles mengen.
Bakpoeder is niet nodig.
4 gr zout.
Geen melk.
En natuurlijk een Vanille stokje en geen vanilline aroma.

Als je zondigt zondig dan lekker

3

ik roer wel eens gebroken bitterkoekjes door de cake, dus dit zal ook wel gaan lukken.

4

ok, bedankt voor jullie reacties.
Dus zoals ik uit jullie reacties begrijp, blijven de verhoudingen van de basismiddelen hetzelfde wanneer ik er bokkepootjes door heen zou mixen.

Ik heb net de ingrediënten in huis gemaakt, dus gaat vast goed komen.

50 gram ei, is dat ongeveer 1 ei extra?

ben van plan om het morgen te gaan proberen, mocht het dan toch mislukken, dan heb ik maandag nog een nieuwe kans, wil als het lukt, maandagavond de cake meenemen :)

5

Ik denk dat het een lekkere cake wordt.
Ik maak ook wel eens speculaascake. Dan doe ik stukjes speculaas door de cake. heerlijk.
Ik zou de bokkepootjes niet te fijn maken. Dan proef je ze beter, denk ik.
En inderdaad een ei extra. Per 50 gram bloem 1 ei. Dus bij 200 gram 4 eieren. Bakpoeder is inderdaad niet nodig.

Laat maar weten hoe hij geworden is, ik ben benieuwd.

Groetjes Gerien

6

Is goed, maandagavond is het de bedoeling, dat ie mee naar koor ga.
Ik heb dan samen met 2 andere koffieschenken in de pauze en iedereen neemt voor ca 20 mensen iets mee. Ik vond dat een mooi moment om wat uit te gaan proberen. Als het echt niet lukt, kan ik maandag altijd nog een pak koekjes halen ;)

Wil met mijn verjaardag in April echt een taart met decoratie proberen te maken, met botercremè.
Alleen van te voren oefenen en inspiratie op doen :)
Ben wel creatief, dus voor decoratie zal ik vast wel een leuke oplossing kunnen bedenken, als ik tzt nog geen marsepeinfiguren kan maken.....

En volgende week zaterdag komt mams hierheen, mooi moment op cupcakes met appelkaneel uit te proberen.

Grootste uitdaging wordt waarschijnlijk de oven, oude combimagnetron. Ik werk liever met een echte oven....

7

Gaat vast en zeker lukken hoor :)

Wel laten weten hoe het geworden is hoor dan ga ik dat ook eens uit proberen :D

8

Zat me nog even af te vragen waarom in het ene recept op internet wel bakpoeder staat en in het andere recept niet.
Heeft dit verschil met het aantal eieren te maken, want jullie zeggen hier, nav de ingredienten in mijn eerste bericht, dat er te weinig ei door heen zit, maar die ingrediëntenlijst heb toch echt bij een recept vandaan geplukt.
Dus mijn gedachte nu was, nav jullie berichten: meer ei en op de goede manier mixen, dat er dan geen bakpoeder nodig is. Klopt deze redenering?

9

Het bakken gaat trouwens vanavond worden, was vergeten de boter uit de koelkast te halen, dat heb ik nu 5 min geleden gedaan.

10

cake staat in de oven, en die staat (voorlopig) op 160 graden voor 75 minuten. Dit heb ik weer van een ander recept op internet, 1 die overeen kwam met jullie hoeveelheid en zonder bakpoeder....
Ben benieuwd :)
Het beslag was iig lekker :)

11

Cake is helaas te donker geworden en van binnen nog niet gaar genoeg.....
Had de oven staan op 160 graden, combimagnetron, maar heb alleen de ovenfunctie gebruikt...
kan hem wel zelf opeten, maar vind hem niet goed genoeg om vanavond de cake mee te nemen, dus ga vanmiddag een nieuwe poging wagen....
Eerst even kijken, of ik tips op dit forum kan vinden over de bovenstaande probleem.
Ik had halverwege er al alluminiumfolie er op gelegd....

12

Gek, mijn cakes worden nooit te donker. 160 graden doe ik ook meestal voor cake, dus dat moet goed zijn.
En als je nu toch de magnetron erbij inschakelt. Heel laag. gaart hij misschien wat sneller van binnen.

Succes!!

Groetjes Gerien

13

Bedankt voor je reactie

Verschil, jij hebt waarschijnlijk een goede oven ;)
Ga iig nog even het boekje van de oven erbij pakken.....
We geven nog niet op ;) Opgeven komt niet in mijn woordenboek voor, lukt het niet meer voor vanavond, dan ga ik gewoon en andere keer verder proberen ;)

Magnetron en oven tegelijk kan naar mijn weten niet, en kan sowieso niet met het bakblik, vrees dat het dan vuurwerk gaat worden in de oven :P

14

even de bokkepootjes nog door het beslag mixen en de oven voorverwarmen en dan kan versie 2.0 de oven in :)

15

En is hij gelukt?

Op dit moment heb ik niet eens een oven in de keuken. Die is kapot ;)
Ik heb een klein oventje dat op mijn aanrecht staat te leen van iemand.

Volgende week vrijdag gaat de keuken eruit en krijg ik een hele nieuwe keuken. Met een oven en een combi-oven.

Groetjes Gerien

16

ik heb ook een combimagnatron en bak de cake op 150 graden en 90 watt .

En geen vuurwerk hoor dat gaat al heel lang goed =D

17

weer wat geleerd, ik wist echt niet dat je oven en magnetron tegelijk kon gebruiken.... :)
Maar gebruiken jullie dan ook een metalen bakblik?
Want ik dacht dat metaal niet kon in de magnetron, afgezien van een lepeltje in vloeistof....

Ik had nog steeds ruzie met de oven, maar ondanks dat is de cake met smaak opgegeten, maar ik denk, dat als je weet hoe je je over echt goed in moet stellen en je cake dus nog beter is, dat het dan nog lekkerder wordt.

Maar voor alsnog, experiment geslaagd :)

Dat nog even ter info, voor wie het nog meer uit willen proberen :)

18

ja hoor ik gebruik gewoon een metalen bakblik :D