Dank je wel voor de lieve berichtjes.
Intussen heb ik me even bezig gehouden met het uitschrijven hoe ik het heb aangepakt:
De koekjes, de “piroulline”, de aardbeien, kersen en lepel heb ik vooraf gemaakt.
- Koekjes
Ronde koekjes: suikerpasta met ronde uitsteker uitgestoken
Driehoekige koekjes: spie snijden in suikerpasta en met een ronde uitsteker de bovenkant rond maken.
Met de sugargun heb ik dunne worstjes gemaakt en die in een ruitmotief op de koekjes geplakt. Eerst 1 kant gedaan, die laten drogen en dan pas omgedraaid, om te vermijden dat de lijntjes plat werden gedrukt.
Voor het koekje waar “al van gegeten is”, heb ik met een kleinere ronde uitsteker happen eruit gestoken.
- “Piroulinne” (sigaarkoekje)
Ik heb een worst gerold. De boven- en onderkant heb ik ingeduwd, om er dan een stukje donkerbruine fondant in te plakken. Met de sugargun heb ik met donkerbruine suikerpasta een lint gemaakt en dat rond de worst gerold.
- Aardbeien
In rode suikerpasta heb ik traanvormen gerold. Dan een beetje bijduwen tot het de vorm had die ik wou (geen enkele aardbei is in het echt perfect, dus dat hoeft hier ook niet). Dan kleine gele suikerbolletjes willekeurig erin geduwd.
Voor het kroontje heb ik met een bloemuitsteker (een met 8 blaadjes) groene suikerpasta uitgestoken. De blaadjes heb ik wat meer bijeen geduwd zodat ze smaller werden. En dan bovenop de aardbei geplakt.
- Kersen
In donkerrode suikerpasta een bol gerold. Dan heb ik deze bovenaan ingeduwd (met zo’n rubberen modelling tool) waar het steeltje moet komen. Voor het steeltje heb ik groene suikerpasta uitgerold tot een dun worstje, op maat gesneden en dan vastgeplakt in de holte van de kers. Ik heb ze op hun zij laten drogen want anders blijft het steeltje niet staan.
- Lepel
Suikerpasta/gumpaste uitrollen en op een lepel leggen voor de afdruk. Aan de hand van de afdruk heb ik hem dan uitgesneden. Dan een beetje maïzena/bloemsuiker op de lepel gedaan en de pasta op de lepel gelegd om in die vorm te laten drogen. Wanneer de bovenkant goed droog was, heb ik hem op de andere kant van de lepel laten drogen.
Kleine oneffenheden heb ik wanneer de lepel goed droog was, glad gevijld.
Daarna heb ik de lepel met zilverpoeder gemengd met alcohol geschilderd.
Ik had een lepel met gumpaste gemaakt en een reserve met suikerpasta. Beide gingen goed om mee te werken. Ik heb uiteindelijk die met gumpaste gebruikt omdat ik die beter vond van kleur (dat was grijsgekleurde gumpaste, de fondant was wit en dat gaf een ander effect met dat zilver).
- Kom
Voor de kom heb ik de prinsessenbakvorm deels gevuld. Je zou hiervoor ook een blanda kunnen gebruiken of een andere vorm (en eventueel bijsnijden), het hangt ervan af welke vorm kom je wil hebben.
De cake heb ik dan afgesmeerd met chocolade-MBC en apart bekleed met witte suikerpasta.
Op de zijkant heb ik dan een rode lijn geplakt. Daar heb ik mee geknoeid, maar op de vlek heb ik dan een aardbei geplakt, haha J
- Bollen
Voor de bollen heb ik hetzelfde beslag als voor de kom gebruikt, maar dan in cupcakes. De cupcakes heb ik dan met een mesje bijgesneden zodat ze afgerond werden. De onderkant van de cupcake is de bovenkant (en mooi ronde kant) van de ijsbollen. De bovenkant van de cupcake heb ik een beetje afgerond, maar bleef platter. Mijn ijsbollen waren dus niet exact rond, maar het was wel makkelijker om te stapelen.
De bollen heb ik ook afgesmeerd met chocolade-MBC en dan bekleed. De achterkant van de ijsbol (de plattere kant) heb ik niet helemaal mee bekleed. Je zou dit wel kunnen doen. Als je ze niet helemaal bekleedt, moet je natuurlijk wel zien dat je nergens de naad of het deeg ziet.
Voor ik de bollen had afgesmeerd en bekleed, had ik deze eens op de kom gepast om te zien hoe ik ze best zou leggen zodat ze vrij stabiel waren. Toen kreeg ik op de onderste laag nipt 7 bollen (1 in het midden, 6 er rond). Daarop pasten 4 bollen en dan 1 daar bovenop. Oorspronkelijk dacht ik nog een bol op het onderbord te plakken, maar ik vond het al druk genoeg zo en heb dat dan zo gelaten (had ik er zelf eentje om te proeven, haha).
Na het afsmeren en bekleden merkte ik dat het wat moeilijker was geworden: door die fondant en MBC waren mijn bollen dikker geworden en pasten ze niet meer zo goed op mijn kom, ze hingen nogal over. Daarom heb ik mijn bollen gekanteld, met de bolle kant naar buiten en de platte onderkant tegen de middelste bol (dat was een voordeel dat de bollen niet mooi rond waren). Volgende keer misschien iets meer marge voorzien… Een bol weglaten, was ook geen optie, dan zaten ze weer te ver uit elkaar en kreeg ik teveel openingen die ik dan zou moeten weg werken.
Verder moest ik rekening houden dat de taart een rit van 1,5u moest overleven, maar tegelijk wou ik geen stokjes gebruiken. Doordat ik geen vulling had en enkel stevige cake, kon de kom het gewicht met gemak houden.
Ik heb dan 1 bol in het midden van de kom geplakt met botercrème (ik had deze bol ook bekleed, maar uiteindelijk zie je daar niets van. Eventueel kan je die niet bekleden en dan kan je makkelijker als je bollen niet goed passen, deze bol bijsnijden om alles beter te laten passen).
De 6 bollen heb ik dan met een goeie “kwak” botercrème tegen de kom en de bol in het midden geplakt. Op de 2e laag heb ik dan de 4 bollen met botercrème tegen elkaar geplakt. En dan uiteindelijk de laatste bol bovenop ook met botercrème vastgeplakt.
Vervolgens heb ik suikerpasta gekneed om het druip-effect aan te brengen. Een worstje gerold, stukjes uitgenepen om druppels te krijgen. Beetje rollen, beetje trekken,… De kant die ik moest vastpakken wel dun gemaakt zodat je dat een beetje onder die bollen kon plakken om naden te vermijden. Ik heb altijd na het modelleren de pasta er eens opgelegd om het effect te zien, voor ik begon vast te plakken. Dan merkte ik soms dat een druppel niet goed viel, of dat hij beter op een andere plaats was om een “gat” tussen de bollen te verbergen.
Het voordeel is dat de taart slordig mag zijn. Ijsbollen zijn in het echt ook niet perfect J
Dan heb ik de koekjes tussen de bollen geduwd. Die heb ik dan met royal icing voor de zekerheid vastgeplakt. En dan wat kersen en aardbeien voor de resterende gaten geplakt en ook vastgemaakt met royal icing.
En voor de drup in de lepel ook wat suikerpasta in een vorm gekneed die op een druppel leek en vastgeplakt zo’n beetje onder een andere druppel.
En verder alles met royal icing vastgeplakt op het onderbord zodat het goed stevig was.
Dan gezorgd dat de taart goed gekoeld was voor de rit, dan was de botercrème goed hard en ik moet zeggen dat de taart heel stevig was. Onderweg bij elk drempeltje dacht ik wel dat de ijsbollen in het rond waren aan het vliegen, maar niets was minder waar, ze hield goed stand.
Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk. En anders vraag je het maar