1

Onderwerp: welke fondant rolt goed uit?

Ik heb een taart bekleed met de witte vanille fondant  en de blauwe fondant  van taartoutlet in groningen.  Ook heb ik met de witte, zwarte en oranje variant een puzzelplaatje gemaakt. Ik heb alles echt flink.lang door gekneed, maar het was gewoon niet uit te rollen. Het bleef zo'n dikke taaie plak. Vreselijk om te eten ook. Welk merk is goed uit te rollen om een mooie dunne laag te krijgen?

2

Re: welke fondant rolt goed uit?

Ik vind het fondant van de Sligro erg goed werken, is ook niet zo heel duur. Niels de Veye heet het geloof ik. Kleine emmertjes van 1 kg. Pas had ik ze in de reclame voor €2,81. Verder gebruik ik ook wel funcakes de kiloverpakking bright white. Vind ik ook goed werken. Het is heel erg persoonlijk. Ik heb verschillende geprobeerd ook bakels en callebaut. Iemand anders zal weer een ander advies geven! Succes!

3 Laatst bewerkt door Siska1974 (29-11-2013 19:47)

Re: welke fondant rolt goed uit?

Ik vind sattinice fantastisch om uit te rollen, ik rol op een dikte van minder dan twee millimeter uit (leg hem met "the mat" op de taart) en is heel soepel om de plooien eruit te werken.

Ik vind dat je deze niet zolang hoeft te kneden, misschien vijf minuten.
Pettinice en funcakes vind ik ook wel fijn, maar die moet ik wel twee keer zolang kneden als de satinice.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

4

Re: welke fondant rolt goed uit?

Ik ga voor Satin Ice of Callebaut, beide zijn erg soepele fondants,
maar Callebaut vind ik nog weer net iets neutraler qua smaak.


ik doe overigens de fondant altijd heeeeeel even in de magnetron,
en kneed het daarna nog door,
gaat het veel makkelijker, en sneller :D

ook ik rol uit tot minder dan 2mm

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5

Re: welke fondant rolt goed uit?

Ik werk altijd met niels de veye. Echt superfijn om mee te werken en de smaak is ook super.

Bij een pinda/noten of  glutenvrije taart werk ik altijd met satin ice ook erg fijn fondant om mee te werken alleen een stukje duurder.

6

Re: welke fondant rolt goed uit?

Heb je bij de sligro geen kvk nummer nodig?

Verder ben ik weer veel wijzer, super!

Ook de tip voor notenvrij. Bij de schooltraktatie was er helaas een kindje dat een allergische reactie kreeg. Ik wist niet dat er kinderen in svens klas zaten met allergie. Volgende keer doe ik voor de zekerheid alles op safe dus

7

Re: welke fondant rolt goed uit?

I love Callebaut, wel duur, maar zijn prijd dubbel en dwars waard. Ik ga binnenkort wel een keertje Satin Ice uitproberen, gewoon om te kunnen vergelijken.

8

Re: welke fondant rolt goed uit?

prijs let ik natuurlijk graag op, maar dit is weer té. er was gewoon amper mee te werken en de laag die doorgesneden moest worden was nu zo stug en dik, dat je de hele taart indrukte. zonde dus. dan mag het best iets meer kosten.
ik zal bovenstaande merken eens gaan proberen en kijken wat goed bevalt!

Re: welke fondant rolt goed uit?

Ik zou dit ten eerste aan Taartoutlet laten weten!!
Ik heb hun dit laatst ook laten weten en ze hadden het nog van niemand gehoord!!
Nu heb ik Sweet Choice! Heerlijk zacht en smaakt erg lekker!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

10

Re: welke fondant rolt goed uit?

dat ben ik ook nog van plan. er waren meer dingen waar ik niet helemaal tevreden over was wat betreft de bestelling, dus wilde even een rustige samenvatting maken. er staat dit weekend nog een taart in de planning en het kleine boltaartje dat bovenop komt heb ik net bekleed met de witte cappuccino fondant. heb het even in de magnetron gedaan en het doorkneden gaat dan super, maar zodra ik het begin uit te rollen, veert het als kauwgom weer terug. heb een mini boltaartje, maar kreeg het met een pakje fondant amper bekleed.

ik heb in ieder geval een paar merken die ik nu kan uitproberen. hè jakkie, nu moeten er allemaal proeftaartjes gebakken worden, dat is toch vervelend.........  :D

11

Re: welke fondant rolt goed uit?

als je twijfelt tussen Satin Ice en Callebaut, zou ik beginnen met Satin Ice proberen,

qua soepelheid scheelt hij nl echt niet veel met Callebaut,
maar qua prijs (in kleine hoeveelheden) wel.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

12

Re: welke fondant rolt goed uit?

ik weet niet waar je woont?....


ik heb beide nu staan, anders kun je van beiden bv een halve kilo overnemen.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

13

Re: welke fondant rolt goed uit?

@Siena, een heel mooi aanbod! dank je wel, maar helaas woon ik een beetje uit de buurt, Groningen  ;) Ik denk dat ik inderdaad eens begin met Satin Ice, aangezien deze meerdere keren genoemd wordt. ben erg benieuwd. Als dat niet helpt, ben ik gewoon een enorme kluns  :lol:

14

Re: welke fondant rolt goed uit?

Je vraag over Sligro, je hebt idd een KVK nummer nodig. Maar misschien ken je iemand die een pasje heeft en die een keer lenen?

15

Re: welke fondant rolt goed uit?

Ik vind zelf Funcakes en Satin ice erg prettig om mee te werken.
Ook een 2x keer CakeXclusive gehad, maar dat vond ik niet prettig werken. Erg soepel dat wel, maar plakten aan alle kanten.

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

16

Re: welke fondant rolt goed uit?

Ik heb de laatste tijd moeite met de sweet choice fondant, bij grotere stukken scheurt hij sneller omdat ie zo zacht is.
Voor de rest vind ik sweet choice wel heel fijn werken, heeft ook veel mooie kleuren in kilo verpakkingen

17

Re: welke fondant rolt goed uit?

Ik heb SatinIce geprobeerd. Hij is heel zacht en soepel, makkelijk te kneden, maar ik blijf toch bij Callebaut. Die is net wat minder zacht, waardoor ik duidelijk strakker kan bekleden. Ik heb bij SatinIce toch het gevoel dat ik een hele dikke laag erop moet doen om een mooi resultaat te krijgen, hij is eigenlijk té zacht. En de smaak en geur vind ik ook minder. Ik denk dat het wel helpt om door SatinIce die van Funcakes te mixen om 'm wat steviger te krijgen.