1 Laatst bewerkt door Orion (06-01-2014 23:01)

Onderwerp: Appeltaart

Ik heb een eigen appeltaart gebakken, een recept volgens 24 kitchen. Hij smaakt best goed, alleen laat een aantal kleine dingen te wensen over.

Om de bodem niet te vochtig te maken heb ik paneermeel op de bodemplak gestrooid zoals het recept, en het regulier verstand, voorschrijft. Toch liepen er bij het aansnijden nog wat sappen uit van de appels. De bodem was ook nog zacht, niet vies of vochtig maar gewoon zacht. Zou er meer paneermeel in moeten of is dit vocht aan de Elstar appels te wijten?

Mijn tweede punt is de rastervorm bovenop de taart die je maakt met het overige deeg. Deze waren erg knapperig toen ze uit de oven kwamen en plakten niet vast aan de rest van de taart. Het waren net kaasstengels maar dan zonder kaas. ik had er ei op gestreken maar het bleef gewoon niet zitten.

De taart is gebakken op 170C hetelucht.

2

Re: Appeltaart

Hmm ik gebruik altijd dat recept voor appeltaart, het recept waarbij de appelplakjes heel dun maakt??Ik heb nog nooit problemen gehad, misschien ligt het aan de oven?
Misschien waren je rozijnen nog te vochtig?Stevig alle lagen aangedrukt?
Heb je ook je deeg lang genoeg laten rusten voordat je het ging gebruiken? Het recept zegt ook 180 graden ipv 170 graden, misschien scheelt dit?
Ben ook erg benieuwd waar het probleem scheelt.

Ik gebruik altijd appels die ik gewoon in huis heb op het moment dat ik zin heb in appeltaart, meestal zijn dit Junami appels, maar deze zijn normaliter ook sappig..

Ik gebruik wel een flinke laag paneermeel, dat wel... maar dat verklaart niet het probleem van je rasterlaag... het zou dan toch aan het deeg moeten liggen wat te vochtig is...

3 Laatst bewerkt door Orion (07-01-2014 00:05)

Naja, 170 180, het is een draaiknop dus het ligt altijd op de ongeveer. Ik zal geen links plaatsen maar het is de "Klassieke appeltaart". Zonder rozijnen weliswaar. Ik zat te denken, misschien moet ik de taart iets lager dan het midden van de oven zetten de volgende keer.

Gabje86, aangezien jij het zelfde recept gebruikt (neem ik aan), ik vroeg mij af of het uitmaakt dat de boter en de 2 el. water ook echt "ijs"koud moeten zijn. Ik heb dit vandaag wel gedaan maar ik vond het wat raar.

4

Ik meng altijd een volle eetlepel custardpoeder door de appels voordat ik ze in de vorm doe. Dat neemt het vocht goed op. Ik doe ook geen suiker door de appels. Dat geeft enkel extra vocht en de appels zijn al zoet genoeg.
Ik heb zelf ook vaak dat het raster een eindje boven de appels komt te liggen. Dat komt omdat het vocht uit de appels verdampt en daardoor krimpen ze. Als je de taart een dagje laat staan, wordt het raster zachter. Trouwens, ik heb nog nooit een lekkere zelfgebakken appeltaart gezien die netjes op het gebaksbordje kwam te liggen, het wordt altijd een beetje rommelig. Dat is volgens mij ook juist de charme van dat gebak.

Tieneke

5

Ik meng ipv paneermeel een beetje (droge) griesmeel door de appels en op de de bodem , heb geen custard in huis vandaar de griesmeel. Mijn raster randjes blijven wel altijd op de rand zitten en vaak heb ik wel mooie stukjes appeltaart (sorry Tieneke). Als ze er zijn gebruik ik alleen goudrenetten maar ook andere appels als dat zo uit komt. Ik gebruik trouwens een heel oud recept voor het deeg.

Christine.

6

Vwb die bovenste reepjes, ik denk dat je te heet gebakken hebt... Hetelucht moet je altijd 20% kouder zetten dan staat aangegeven in een recept :)

Vochtprobleem heb ik nooit, gebruik geen paneermeel, geen custard, geen griesmeel.... kan ik je dus verder niks zinnigs over zeggen. Ik gebruik eigen appels of Elstars, doe er gewelde rozijnen en vaak amandelstukjes door, wat suiker, wat vanillesuiker, beetje citroen, soms wat spijs en veul kaneel :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Ik gebruik geen ijskoud water en boter.
Gewoon boter uit de koelkast en water uit de kraan op het moment dat ik het ga gebruiken.
De recepten van Rudolph zeggen wel vaker van dat soort 'rare' dingen ;)
Kneed je het deeg met de hand of met een machine?
Als het met de machine is, misschien zat er wat water in je kom o.i.d.??

8 Laatst bewerkt door keukentje (08-01-2014 09:09)

Water in de appeltaart ???

Doe ik nooit ik gebruik 400 bloem, 250 boter, 200 basterdsuiker, 1 ei los geklopt (beetje bewaren voor de bovenkant) en een half theelepeltje bakpoeder en meng dit met de deeghaken tot goed kruimelig en dan verder met de hand kneden. Dan zet ik het afgedekt weg en schil ondertussen de appels en laat de krenten en rozijnen uitlekken, soms doe ik wat drank door de krenten en rozijnen. Soms net als Carien iets van noten. Ik bak op hete lucht op 160. Ik gebruik ook wel eens een beetje koffiemelk ipv ei om de bovenkant te bestrijken.

Christine.

9 Laatst bewerkt door Orion (07-01-2014 23:26)

Ja, custard staat ook in het recept (2 el.), speciaal zo'n heel pak gekocht waarna ik erachter kwam dat bloem of maizena ook goed zou zijn geweest. Naja, dit smaakt iets lekkerder. De appels zijn trouwens Elstar.

Het deeg meng ik met deeghaken en daarna met de hand. De taart staat nu een dagje en het valt best mee met het vocht. Het was denk ik nog niet helemaal ingetrokken. De taart smaakt goed en zal zeker nog herhaald worden en dan probeer ik het eens op een lagere temperatuur te bakken. Bedankt allen voor commentaar. Tips en ervaringen zijn altijd welkom.