1

Onderwerp: Biscuit

Hallo iedereen,

Deze vraag zal hier al vaker gesteld zijn maar ik ben toch benieuwd.
Sinds kort ben ik begonnen met taarten bakken. Ik heb al aantal keer de mix van Funcakes gebruikt en doe het met een handmixer. Ik volg de instructies precies zoals op de verpakking. Ik heb nu een vierkante vorm van 25. Het biscuit lukt gewoon, het is gaar en stevig alleen blijft het heel laag. Ik doe wel 8 min op hoge snelheid kloppen en 3 op lage snelheid. Wat is de reden dat het biscuit zo laag blijft? Ik kan er geen meerdere lagen van maken.

2

Re: Biscuit

Dat kan aan heel dingen liggen...........er zijn hier idd al veel topics over geweest......misschien eens lekker rondneuzen in deze rubriek (bakken&vullen)?

Het kan liggen aan je oven, aan je mixer (heb je een handmixer of bijv een Kenwood)......

3

Het ligt in ieder geval niet aan je handmixer, want daar werk ik ook altijd mee. Mijn eerste gedachte is dat je meer mix moet gebruiken. Een 25 cm vierkante vorm is echt heel groot. Ik kan je niet goed helpen hoeveel mix je nodig hebt, want ik heb alleen ronde vormen. Een goed idee is om je bakblik te vullen met water en dan te meten hoeveel erin gaat. Voor elke halve liter gebruik je 1 ei en de rest van je recept pas je daarop aan. Zelf reken ik vaak 1 ei extra, zodat hij lekker hoog wordt.

Veel succes,

Tieneke

4

Ik gok te weinig mix.
In zo'n grote vierkante gaat minimaal 400 gram mix en 6 eieren. Als je een 10 cm hoge bakvorm hebt, kan er zelfs 466 gram mix in met 7 eieren.

5

Op zich moet het goed gaan met een handmixer, maar bij zo'n hoeveelheid mix moet je er wel voldoende lucht in krijgen. Probeer eens wat langer te mixen, zeker 10 minuten op de hoogste snelheid bijvoorbeeld.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

ik denk inderdaad wat Tante tien en Chantal zeggen ... te weinig mix.
Ik gebruik voor een vorm van 20x 20 de hoeveelheid van een ronde vorm van 24cm

succes met bakken als je je draai gevonden hebt wordt het kei leuk om te doen............. sorry ben ook verslaafd  :x

"doot maar normaal dan duisse gek genôg"

7

Ik denk ook aan de hoeveelheid mix. Ik gebruik voor een 25x25 500 gr mix. De biscuit wordt dan zo'n 7-8 cm hoog.

8

Misschien een te diepe mengkom. Je beslag moet niet hoger komen dan de balonnen van je mixer. Als je gardes te diep in het beslag komt krijg je er niet genoeg lucht in. De steel van de gardes doen niks, alleen ronddraaien, maar deze brengen geen lucht in je beslag.

9

Jill2013 schreef:

Hallo iedereen,

Deze vraag zal hier al vaker gesteld zijn maar ik ben toch benieuwd.
Sinds kort ben ik begonnen met taarten bakken. Ik heb al aantal keer de mix van Funcakes gebruikt en doe het met een handmixer. Ik volg de instructies precies zoals op de verpakking. Ik heb nu een vierkante vorm van 25. Het biscuit lukt gewoon, het is gaar en stevig alleen blijft het heel laag. Ik doe wel 8 min op hoge snelheid kloppen en 3 op lage snelheid. Wat is de reden dat het biscuit zo laag blijft? Ik kan er geen meerdere lagen van maken.

eerst de eieren 10 min luchtig kloppen en dan de rest erbij, ik zelf gebruik nooit funcakes omdat ik deze niet zo super vind, had ik de eerste keer ook ,ben toen overgestapt op andere mix en nu alles oke

10

Bij mij kwam die van het merk Soezie niet omhoog.
Nu gebruik ik de funcakesmix en heb daar echt geen problemen mee.
Alhoewel hij niet altijd evenredig omhoog komt:rolleyes:

Op welke temperatuur staat je oven? Misschien dat het daar ook iets mee te maken heeft.

(w)eet wat lekker is! Met mate... ;)