1

Onderwerp: zijkant ontstaan bulten bobbels

Wat is dit toch? Ik heb zo'n 60 taarten gemaakt en het ging elke keer prima. Taarten netjes afgestreken en fijn strak bekleed.

Maar nu bij de laatste tien taarten mislukken ze steeds. Er komt na een tijdje een bult /bobbel aan de zijkant van de taart. R zit lucht onder de fondant/marsepein , en de fondant/neerstort n wordt een stuk dunner.
Echt zo beroerd, ik durf het helemaal geen opdrachten meer aan te nemen zo!

2

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Het lijkt wel of je last hebt van smeltende bekleding (omdat je schrijft dat het dunner wordt). Ben je anders gaan afsmeren? Of dikker gaan vullen waardoor de vulling door je afsmeer heen gedrukt wordt en de fondant laat smelten? Heb je een andere koelkast waarin meer vocht zit?

Balen zeg. Ik lees hier vaak dat je met afsmeren met ganache dit kunt oplossen. Dat zou je ook eens kunnen proberen.

Tieneke

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Hoi,

Wat voor vulling gebruik je? Want daar kan het heel goed aan liggen.

4

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Wat voor vulling gebruik je? Want daar kan het heel goed aan liggen.

Gewoon laagje jam en banketbakkersroom. En ik spuit altijd een dikke bc.  :/
Het ging altijd goed heb niks anders gedaan dan anders.
Ik gebruik de bc van de shop.

5

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Tante Tien schreef:

Het lijkt wel of je last hebt van smeltende bekleding (omdat je schrijft dat het dunner wordt). Ben je anders gaan afsmeren? Of dikker gaan vullen waardoor de vulling door je afsmeer heen gedrukt wordt en de fondant laat smelten? Heb je een andere koelkast waarin meer vocht zit?

Balen zeg. Ik lees hier vaak dat je met afsmeren met ganache dit kunt oplossen. Dat zou je ook eens kunnen proberen.

Tieneke

Ganache heb ik nooit geprobeerd. Ben zo bang dat dat mislukt!

Anders afsmeren is alleen dat ik de nieuwe bc vd shop gebruik ipv de oude.

Misschien vul ik ze wel te dik?

En mijn koelkast is 12 jaar. Misschien wel dat het daar aan ligt?

6

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Gebruik je de voorgeschreven hoeveelheid water voor de bc? Dat zou in combinatie met de koelkast (condens) voor de problemen kunnen zorgen.

7

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Ik weeg het water af, 1 ml is 1 gram. Doen ze bij de apotheek ook  :P

Ik heb nu een hele lap marsepein eraf gehaald, voor zover het niet al opgelost was. het gekke is dat het maar aan 1 kant van de taart is.
Nu bc 1 op 1 gemaakt en weer afgesmeerd en dan bekleed ik dat stuk opnieuw. Moet wel even creatief zijn met randjes wegwerken zo.

Ik zal ze wel korting moeten geven vrees ik. Echt zo balen!!!!

8 Laatst bewerkt door Esther68 (03-11-2013 10:51)

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Daarom smeer ik nooit af met de bc van mix maar echt alleen met 1:1. Maar even over de mix. Is dit de FunCakes mix? Sinds ik bak is deze al 3x van verpakking (en samenstelling?) veranderd. Ik heb het idee dat de nieuwste mix iets slapper is dan de oudere. Smaak is niet veranderd. Als je toch met de mix wilt afsmeren kun je misschien proberen met minder water? Dit lees ik ook vaak op het forum.

9

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Ik smeer af met de mix van funcakes, maar inderdaad wel met minder water. En ik heb nog nooit smeltend fondant gehad.

Als het maar aan een kant van de taart gebeurt kan het misschien toch met je koelkast te maken hebben, is dit de kan die het dichtst bij een een wand staat, of juist naar de deur gericht? Probeer anders ook eens bakjes zout naast je taart in de koelkast te zetten, dat vangt de condens weg, misschien scheelt dat

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

10

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Siska1974 schreef:

Als het maar aan een kant van de taart gebeurt kan het misschien toch met je koelkast te maken hebben, is dit de kan die het dichtst bij een een wand staat, of juist naar de deur gericht? Probeer anders ook eens bakjes zout naast je taart in de koelkast te zetten, dat vangt de condens weg, misschien scheelt dat

De taart was uiteindelijk helemaal gesmolten  :nooo
Ik heb de marsepein/fondant er  afgehaald,  taart schoongemaakt en daarna afgesmeerd met 1:1 boter crème. Na opnieuw bekleden ging dit goed. Ik ga dus de boter crème niet meer gebruiken. Ik heb eens terug gekeken en het gaat fout sinds de nieuwe bc mix.

Ook ga ik eens kijken hoe hetr zit met vocht in de koelkast!

Heel erg bedankt voor jullie berichten!

11

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Siska1974 schreef:

Als het maar aan een kant van de taart gebeurt kan het misschien toch met je koelkast te maken hebben, is dit de kan die het dichtst bij een een wand staat, of juist naar de deur gericht? Probeer anders ook eens bakjes zout naast je taart in de koelkast te zetten, dat vangt de condens weg, misschien scheelt dat

De taart was uiteindelijk helemaal gesmolten  :nooo
Ik heb de marsepein/fondant er  afgehaald,  taart schoongemaakt en daarna afgesmeerd met 1:1 boter crème. Na opnieuw bekleden ging dit goed. Ik ga dus de boter crème niet meer gebruiken. Ik heb eens terug gekeken en het gaat fout sinds de nieuwe bc mix.

Ook ga ik eens kijken hoe hetr zit met vocht in de koelkast!

Heel erg bedankt voor jullie berichten!

12

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Even een update,
ik ben volledig overgegaan op de 1:1 botercreme en het is nooit meer mis gegaan!!!
Heerlijk dus.
De botercrememix van de shop gebruik ik enkel nog af en toe voor vullingen. Maar dijkjes en afsmeren dus 1:1.

Bedankt voor alle berichten.

13

Re: zijkant ontstaan bulten bobbels

Fijn! :)
Dat is dus ook de reden dat ik eigenlijk vanaf het begin al met de 1:1 afsmeer :Y