1

Onderwerp: Afsmeren ijstaart

Hallo allemaal,

Ik wil voor de kerst een ijsbombe maken.

- Schaal bekleden met plastic folie
- Laag met chococake aanbrengen
- De de bol opvullen met ijs.

Nu wil ik deze bombe afsmeren met iets (ganache of chocopasta) en vervolgens bestrooien met kokosrasp voor sneeuweffect.
Mijn vraag is wat kan ik het beste gebruiken om de taart af te smeren waaraan de kokosrasp hecht?
En zou deze daarna weer de vriezer in kunnen zodat ik dit allemaal vooraf al kan doen, niet dat ik tijdens het kerstdiner een taart sta af te smeren en decoreren.

Alvast bedankt !

2

Re: Afsmeren ijstaart

Ik zou dan zelf voor pure ganache gaan, chocopasta lijkt me veel te zoet, eerlijk gezegd.
Kokos plakt daar wel aan.  En ganache kan prima in de vriezer!

Je kunt de ganache ook gieten, nog sneller! Ik denk dat je wel snel moet werken dan, omdat de ijs en cake natuurlijk koud zijn en de ganache snel hard wordt.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Omdat het een boltaart is lijkt me gieten moeilijk, het loopt er meteen af denk ik.
Misschien toch voor safe gaan met een dun laagje pasta en dan kokos, zou dit dan ook in de vriezer kunnen?

4

lijkt me juist ideaal... gieten over een boltaart OMDAT t er weer af loopt..... meteen mooi verdeeld. Dus niet al te dun gieten maar beetje timen zeg maar ;) de kokos plakt idd wel

Er is altijd wel een reden voor taart!

5

Als je je ganache goed laat afkoelen en hem op een bevroren taart giet dan hoeft het er niet allemaal af te lopen. Gewoon met beleid gieten en met een paletmes bijsturen/smeren.
Je zou je ganache ook helemaal luchtig kunnen kloppen en met een spuitzak of paletmes aan kunnen brengen. Zowel witte- als melk- of pure ganache is geschikt hiervoor. Bovendien kun je bij het verhitten van de slagroom nog een extra smaakje in de vorm van een likeur (bijv. Cointreau of Kirch) kunnen toevoegen. Jammie!
Hou er wel rekening mee dat je ganache dan wat vloeibaarder kan blijven dus voeg indien nodig wat extra chocolade aan je mengsel toe. Veel succes!

6

Ik heb zaterdag choco-glacage gemaakt, dat is een laag dunne chocoladeglazuur, dat mooi blijft glimmen. Het wordt ook niet hard. Het recept vind je bij suikerunie (slagroom, suiker, water en cacaopoeder). Je kunt het op het laatste moment gieten, even laten uitdruipen en dan de kokos erover. Ik vind het erg lekker. Bij mij was het nog wel wat te dun, het bleef van de taart aflopen (maar er zat dan ook een laag witte-chocobotercreme op). Ik zou het volgende keer een dag eerder maken, laten opstijven in de koelkast om te zien hoe dik het wordt en dan de volgende dag weer tot 35 graden opwarmen in de magnetron.

Nou succes met je kersttoet, lekker hoor.

Tieneke

7

Ik ga het denk ik maar eens proberen met de ganache, en dan een beetje laten afkoelen.
Kan ik deze dan wel bestrooien met kokos en vervolgens weer invriezen?

8

Yess het is gelukt !!  Met de ganache, ik heb deze iets of wat laten af koelen en kon deze perfect gieten en vervolgens bestrooid met kokos, ze staan nu weer in de vriezer.
Een mooi kersttoetje!!
Bedankt voor jullie reacties, top!

9

Foto???? ;)

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym