1

Onderwerp: jam vulling te overheersend

Ik heb al via google gezocht maar kom niet een duidelijk antwoord tegen.
Ik hoor van mensen dat mijn taarten heerlijk zijn maar dat de jam erg overheerst.
Wat kan ik hieraan doen?.Ik gebruik een klein beetje jam dus tis niet dat ik er teveel op smeer.
De light jam is zoeter dan normale.

Tips zijn welkom ;)

2

Re: jam vulling te overheersend

Vlaaivulling aardbei gebruiken ;). Deze is minder zoet dan jam, vind ik...
Ik vind jam ook veel te zoet voor dit soort taarten. Zelfs als het maar een dun laagje is...

3

zelf de jam maken van vers fruit en half zoete geleisuiker van V.Gilse

is echt heel veel lekkerder dan kant en klaar en veel minder zoet.

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

4

Esther kan ik dat gewoon in supermarkten kopen of is het speciaal ergens aan te schaffen?
Het is idd wel erg zoet al zeg ik het zelf

5

Ja, eigenlijk hebben alle supermarkten dit. Nadeel is wel dat er alleen maar aardbei en kersen is. Geloof  ook bosvruchten, maar weet niet zeker. Laatst had ik een taart met framboosvulling en toen heb ik wel jam gebruikt..

6

Hangt het niet van het  merk/soort jam af? En waarmee combineer je het?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7 Laatst bewerkt door Esther68 (21-12-2013 21:09)

Daarom heb ik ook vaak die van Betuwe voor op brood. Tot nu toe vind ik deze nog het minst zoet. De goedkopere en huismerken zijn vaak zoeter dan de betere merken, vind ik. Zit ook meer gelei in, heb ik wel eens het idee...

8

Esther68 schreef:

Ja, eigenlijk hebben alle supermarkten dit. Nadeel is wel dat er alleen maar aardbei en kersen is. Geloof  ook bosvruchten, maar weet niet zeker. Laatst had ik een taart met framboosvulling en toen heb ik wel jam gebruikt..

Ja, er is ook een bosvruchten variant, en in sommige winkels (Niet meer bij ons in het oosten) een tropical, welke ik persoonlijk erg lekker vind.

9

Marianne ik combineer het met botercreme,,
Heb al verschillende merken Jam geprobeerd c1000/plus/ah/Hero/De light..
Maar bedankt voor de tip esther ik ga het eens met vlaaivulling proberen :).

spidygirl dat geloof ik maar het is denk ik niet te doen voor 1 taart om de jam nog helemaal zelf te maken? of zit ook daar een lange datum op?

10

Mefrouwtjuh schreef:

Marianne ik combineer het met botercreme,,
Heb al verschillende merken Jam geprobeerd c1000/plus/ah/Hero/De light..
Maar bedankt voor de tip esther ik ga het eens met vlaaivulling proberen :).

spidygirl dat geloof ik maar het is denk ik niet te doen voor 1 taart om de jam nog helemaal zelf te maken? of zit ook daar een lange datum op?

Zelf jam maken is niet moeilijk en ook niet zoveel werk. Maar wel veeeel lekkerder dan gekochte jam. Wat je over hebt, kun je altijd nog op brood of een beschuit doen!

11

Je kunt heel makkelijk zelf vlaaifruit maken door een blik fruit (ongeacht wat) te nemen en het sap in te dikken met taartina. Het recept staat op het zakje.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

12

cakebym schreef:

Je kunt heel makkelijk zelf vlaaifruit maken door een blik fruit (ongeacht wat) te nemen en het sap in te dikken met taartina. Het recept staat op het zakje.

Ga ik eens proberen! Dank je voor de tip! :)

13

Wat voor jam gebruik je, aardbeienjam? Probeer dan eens een wat zuurdere soort jam, bijv. frambozenjam, dat is een groot verschil, zeker die soorten die meer fruit bevatten. En als je niet van de stukjes fruit houdt die er in zitten dan kun je die heel makkelijk met de staafmixer te lijf gaan.

Wat ook helpt is een minder zoete slagroom maken om je vulling mee te combineren.

14

Heb vandaag mw taart met vlaaijam gevuld bwn benieuwd morgen :)

15

spidygirl schreef:

zelf de jam maken van vers fruit en half zoete geleisuiker van V.Gilse

is echt heel veel lekkerder dan kant en klaar en veel minder zoet.

Helemaal mee eens.

Mooie taarten maken is als aan zoete dromen bouwen

16

zelf maken inderdaad. Wanneer het nog heet is, giet je het in schone potten met ijzeren schroefdeksel. Afgesloten en in een kast bewaard minimaal een jaar houdbaar, dus dat is het probleem niet :-)

Frambozen en 4vruchtenjam zijn wat zuurder, merken als BonMaman zijn wel iets duurder, maar veeeel minder zoet en met minder toevoegingen ;-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

17

Ik gebruik de aardbeien jam van Ah puur en eerlijk.
Die heeft geen toegevoegde suikers. Erg lekker!

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

18

Ik gebruik ook geen aardbeienjam meer. Nu ik de 4-vruchtenjam heb ontdekt! Deze is echt veel lekkerder. En inderdaad geen dikke laag smeren. Gewoon iets dikker als dat je op je brood zou doen. Dan wel combineren met een lekkere laag zwitserse room of zo.
Bosbessenjam is trouwens ook lekker!