1

Onderwerp: Harde ganache

Hi!

Ik heb gisteren voor het eerst ganache gemaakt. Toen het was afgekoeld heb ik het opgeklopt. Het had toen de structuur van mousse (is dit goed?)

Ik had een restje over dus dit zette ik in de koelkast als toetje voor diezelfde avond. Toen was het helemaal hard. Is dit ook normaal of heb ik dan iets niet goed gedaan en zo ja wat dan?
Morgen wordt de taart gegeten, ik zal hem maar lang van tevoren uit de koelkast halen zodat de ganache in de taart niet ook hard is :s

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

Re: Harde ganache

Als canache Luchtig is is het niet zo hard.

Als je zondigt zondig dan lekker

3

Nee hoor, je hebt niets fout gedaan. In de koelkast wordt ganache gewoon hard.  De chocolade hard gewoon uit in de koelkast.
Omdat de laag in de taart niet zo dik is zal deze vrij snel zacht worden. Ik weet niet waarmee je verder nog gevuld hebt? Als dat een buiten-de-koelkast-houdbare-vulling is, kun je 'm best een tijdje van te voren eruit halen.
Ik heb de ganache waarmee ik morgen moet afsmeren zojuist uit de koeling gehaald. Het is dan ook een liter slagroom met een kilo chocolade... Flinke bak dus ;), Als het morgen nog te hard is, warm ik het beetje voor beetje op in de magnetron, steeds heel kort.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

O wat fijn Cakebym, tis me nu helemaal duidelijk!
Andere vulling was aardbeienjam... Maar...eigenlijk is opgeklopte ganache dus chocomousse?

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

5

Opgeklopte ganache is opgeklopte ganache en geen chocolademousse. Mousse blijft zacht en luchtig en hardt niet uit.

6

Precies, bij mousse is de verhouding slagroom en chocola anders en meestal zitten daar ook eiwit door .

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

ik twijfel al zo lang om daar eindelijk eens mee tegaan werken.
Maar elke keer denk ik ook weer, het is naar mijn idee ook een stuk duurder als botercreme. Of zie ik dat verkeerd?
Het lijkt me heel netjes en prettig werken maar ik denk dat ik wel duurder uit ben, en dus meer moet vragen dan voor een taart.....

8

De prijs is afhankelijk van de kwaliteit/merk van je ingrediënten. Ik gebruik zelf altijd de (pure)  chocoladecallets van Callebaut, die zijn van een hele goede kwaliteit. Maar er zijn ook mede forumleden die chocolade en slagroom van de Lidl of zo gebruiken. Als je voor kwaliteit gaat ben je zeker duurder uit met ganache dan met botercreme maar ik zelf vind het meer dan de moeite waard. De smaak is veel lekkerder (maar smaken verschillen natuurlijk) en ik vind dat de ganache laag een goede tegenhanger is voor de zoete smaak van fondant.
Probeer het gewoon een keer en beslis dan. Succes!

9

Ik zou dan inderdaad ook gaan voor kwaliteit. En dan komt de prijs inderdaad duurder uit! Maar ik zal eens een  keer een zak choccallets van callebaut meenemen bij de makro. Het is 1:1 toch?
Ik vind het wel fijn dat je zegt dat het een goede combi is fondant en ganache ivm de zoetigheid van de fondant. Want dat krijg ik wel eens tehoren dat mensen de combi taart en fondant tezoet vinden.