1

Onderwerp: fudge gemaakt maar het blijft veel te zacht... Help!!

zoals de titel al zegt, wie heeft er tips voor me
ik heb gisteren fudge gemaakt, blikje gecondenseerde melk, 400 gr chocolade in stukjes door de warme melk
geroerd tot alles egaal was
maar na een nacht (!) in de garage is het nog heel zacht en plakkerig..
ligt het aan de chocolade? Heb gewone melkchocolade repen gebruikt
of iets anders?
ook vind ik er weinig fudge smaak aan zitten, het smaakt eigenlijk vooral naar gewone chocolade... maar dan zacht..
ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

bedankt
groetjes Suus

2

Re: fudge gemaakt maar het blijft veel te zacht... Help!!

Met melkchocolade heb je meer chocola nodig dan met puur. Als je met fudgesmaak caramelsmaak bedoelt kan je eerst dulce de leche maken van de gecondenseerde melk. Dan krijg je caramelsmaak en wordt het meteenook steviger zodat je dan juist weer minder chocola nodig hebt. Nu is het ganache met extra suiker wat je hebt gemaakt.
Waar had je het recept vandaan?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Mirjam5 schreef:

Met melkchocolade heb je meer chocola nodig dan met puur. Als je met fudgesmaak caramelsmaak bedoelt kan je eerst dulce de leche maken van de gecondenseerde melk. Dan krijg je caramelsmaak en wordt het meteenook steviger zodat je dan juist weer minder chocola nodig hebt. Nu is het ganache met extra suiker wat je hebt gemaakt.
Waar had je het recept vandaan?

ik had het recept hier ergens van de site
het zal dan idd aan de chocolade hebben gelegen, dat het zo zacht blijft
ga ik het de volgende keer met ddl proberen, heb ik nog een potje van staan  :)

bedankt voor de tips!

4

ik doe de inhoud van het blikje, en de chocola (en een klontje roomboter) tegelijk in de pan en dan pas het vuur aan. en dan flink blijven roeren. hoe langer je roert, hoe dikker het wordt.

maar inderdaad met pure chocola wordt het steviger als met melk of witte chocola. en het klopt ook dat het meer naar chocola smaakt als naar caramel, maar het is wel lekker!