1

Onderwerp: Tremperen biscuit en hoe?

Ik kreeg laatst een opmerking van iemand dat mijn taart te droog zou zijn. Je begrijpt, dat wil je niet horen. Ik maak de biscuit altijd van mix en ik vind hem zelf lekker luchtig en ja geen boter, dus het smaakt anders als een vette cake. Ik bak de taart gewoon volgens de tijd die ervoor staat en zeker niet te lang. De temperatuur laat ik oplopen van 140 naar 160, zodat hij goed kan rijzen.

Lang verhaal kort. Nu denk ik ook wel dat het een kwestie van smaak is, maar je hoort het niet graag dus vroeg ik mij af of het een idee is om de taart te tremperen voor dat ik hem ga vullen en wat is een lekkere vloeistof die ik daarvoor kan gebruiken?

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook-site Taartenfantasie https://www.facebook.com/TaartenvanDre?ref=hl

Re: Tremperen biscuit en hoe?

Ik trempeer meestal ook mijn biscuits. Ik heb eigenlijk alleen maar bosvruchten smaak staan. Maar omdat dat spul gemengd word met water proef je het niet echt.

Maar geen idee of dit nu echt zoveel verschil maakt, als dat je dat niet zou doen....

Inde bakkerij wordt door middel van trempeer een ondersteunende smaak toegevoegd.
B.V rum trempeer  in een mokka taart; marasquin trempeer in een slagroomtaart o.i.d.
Dit werkt ook als een smaakversterker voor de smaak van de taart.
Zo kan je bij over een aardbeien taart selderij esprit verstuiven wat een betere smaak aan de aardbeien geeft.
Ook zorgt trempeer ervoor dat het oud worden van de biscuit wordt vertraagd.
Als je geen trempeer gebruikt gaat dit proces gewoon door.

Basis recept voor trempeer.

1000 gr suiker
  300 gr glucose stroop
  500 gr water

Dit koken.
Na afkoelen

500 gr esprit erdoor roeren.

Dit alles door een fijne zeef gieten om eventuele klontjes eruit te halen.

Je kan dit over een taart verdelen met behulp van een plastic fles waarin de plastic dop met een hete naald kleine gaatjes zijn gemaakt.

Als je zondigt zondig dan lekker

4

Dankjewel voor de uitleg en recept. Ik ga het zeker uitproberen. :Y

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook-site Taartenfantasie https://www.facebook.com/TaartenvanDre?ref=hl

5

glucose stroop waar kan ik dat halen :)?

Bij een banketbakker of chocolaterie.
Je kan ook peren of appelstroop gebruiken.

Als je zondigt zondig dan lekker

Hoi,

Tegenwoordig heb je bij de grotere supermarkten ook lekkere toppings die je over ijs kunt doen. Deze kun je ook heel goed gebruiken om te tremperen. Ik gebruik de volgende smaken heel vaak:aardbeien, chocolade, citroen. Er zijn vele variaties. Je moet gewoon eens wat uitproberen.
Verder kun je bij taarten voor volwassenen ook denken aan alcohol, bijv. champagne of prosecco. Maar rum kun je natuurlijk ook gebruiken.
Bij kindertaarten kun je ook heel gemakkelijk onverdunde limonade siroop gebruiken. Stop je duim op de fles van de dop en besprenkel voorzichtig je taartkapsel met de siroop. Erg lekker en simpel!

8

Je kan ook je biscuit met een likeur tremperen m.b.v. een kwastje .

Zo is hazelnootlikeur heeeeerlijk in een chocoladetaart en een goede sinaasappelsiroop heel lekker in een frisse taart .

Ik trempeer echt altijd alle lagen in mijn biscuit en krijg heel veel complimenten dat de taart zo lekker is  :o

Ik heb verschillende soorten likeur en likorette staan en ook meerdere smaken siroop , zo grijp je nooit mis en kan je de smaak van je taart ondersteunen met trempeersiroop of likeur.

9

Dankjewel voor de tips. Super.

10

Ik trempeer het biscuit vaak met Monin siropen....... in heel veel smaken te krijgen, makkeiljk (want kant en klaar) en lekker!  :9

11

Funcakes heeft ook Trempeersiropen. Misschien zijn deze iets? (heb er geen ervaring mee).

12

Leuke tips allemaal! Hoeveel vloeistof gebruiken jullie voor laten we zeggen een kapsel van diameter 20 cm en 2 cm hoog?

13 Laatst bewerkt door cakebym (13-12-2013 22:56)

Je kan ook je biscuit met een likeur tremperen m.b.v. een kwastje .
Zo is hazelnootlikeur heeeeerlijk in een chocoladetaart en een goede sinaasappelsiroop heel lekker in een frisse taart .

Koko, trempeer je dan met 'pure' likeur? Dus niet de suikerstroop met likeur, maar enkel likeur?
Is dat niet te heftig?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym