1

Onderwerp: [HELP] Vierkant biscuit mislukt!

Hoi medebaksters,

Vandaag voor het eerst een vierkant biscuit gebakken maar bij het eruithalen bleef er een groot stuk achter in het blik.
Ik heb heb een bakblik van PME gebruikt en ingesprayd met bakspray en daarna nog bloem erover tegen het plakken.

Iemand enig idee wat ik fout heb gedaan?  :think:

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

2

Re: [HELP] Vierkant biscuit mislukt!

Geen idee helaas maar wel flink balen zeg.

Bleef het middenstuk plakken of in één van de hoeken?
Was het biscuit wel gaar? Zat de spray er wel overal dik genoeg op of kan het misschien dat het hier en daar wat minder dik zat? Dat laatste scheelt bij mij nog wel eens, dan spray ik net te snel en zit er niet overal genoeg.

If life gives you lemons, make lemonade

3

[MOVE] --> Bakken & Vullen

Na het (goed) sprayen zet ik het blik even ondersteboven. Maar je hoeft niet ook nog eens te bloemen na het sprayen hoor. Misschien juist niet  :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Ik had ook altijd problemen met mijn vierkante vorm. Tegenwoordig doe ik gewoon 'ouderwets' invetten met boter en bestuiven met bloem, sindsdien (al zeker 10 taarten lang) geen problemen meer :) (wel zorgen dat ze goed gaar zijn idd)

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

5

ik het zelfde als het kaasvrouwtje
onderin nog een stukje bakpapier 
geen probleem

6

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/970721_10151414627410496_2097917420_n.jpg

Dit was het resultaat. Ik ga het morgen nog eens proberen op de 'oude' manier dan. Hopen dat dat lukt. Ik vond de opdracht al een drama, nou dit werkt er niet echt bij! Hoop dat het bekleden later wel gaat lukken, haha.

Dankjewel voor alle tips!

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

7

dat ziet er idd wel heel erg treurig uit
had je er wel een papiertje in gedaan ??

8

miss schreef:

dat ziet er idd wel heel erg treurig uit
had je er wel een papiertje in gedaan ??

Gebruik met mijn ronde bakvormen ook nooit papiertjes, dus hier ook niet gedaan. Waar zou het papiertje moeten, onderin en de zijkanten of alleen onderin?

9

ik doe bij een ronde een bakpapiertje onderin
en bij vierkant doe ik hem hoe zal ik dit omschrijven
ik neem een reep bakpapier en doe die over de bodem maar er zit dan ook aan de zijkant
van de vier  zijdes zijn er dan twee ook bekleed met bakpapier
weet wel dat het zonder kan maar als het blijft plakken vindt ik dat zo zonde van mijn werk en zo gaat het bij mij wel goed
snap je het een beetje

10

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXFZBNLC.jpg

Komt toevallig net uit de oven zetten :) Met alleen boter en bloem  :Y

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

11

die ziet er mooi uit....welk recept heb je gebruikt en wat zijn de afmetingen van je bakblik?
Ik moest van de week ook een vierkante maken. Heb het recept aangehouden voor 26x26cm en het blik was 25x25. Een paar weken terug heb ik 3 kapsels laten mislukken toen ik voor het eerst een vierkante ging maken..ik ben er dus nog neit helemaal uit welk recept het mooiste en beste is. Mijn kapsel van afgelopen week was net 5,5cm hoog. Deze lijkt me hoger...

12

Deze is ook 5,5 hoog (net zo hoog als het bakblik) ik bak ze tegenwoordig in 2x in plaats van verhogen met bakpapier.

Het is een 20x20 bakblik en ik heb gebruikt:
4 eieren (eerst even een paar minuten in heet water leggen)
100g suiker
76g bloem
24g maizena
Snufje zout

De eieren eerst even gemixt met een beetje zout, dan beetje bij beetje suiker erbij, ongeveer 12 minuten mixen tot licht en lobbig.
Dan de (eerst droog gemengde) bloem en maizena erdoor spatelen.
Toen 20 minuten op 140 graden en 35 minuten op 160 graden gebakken en direct gestort.

13 Laatst bewerkt door Tigrasas (10-06-2013 19:00)

Ik doe bij alles groter dan 20 cm altijd een papiertje op de bodem, altijd lekker strakke randen en nooit stukken in de bakvorm

Ennuh...eieren in warm water leggen????? Echt nooit doen, als er al iets fouts in een ei zou zitten is dat de kans om zich MEGA snel te vermenigvuldigen. Gewoon in de koelkast bewaren en op tijd uit de koelkast halen.

Overigens, maar dat is geen bewezen feit, krijg ik altijd de hoogste taarten met de c1000 eieren uit de 15 stuks transparante doos, vraag mij niet waar dat aan ligt, maar scheelt echt flink!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

14

Kaasvrouwtje schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXFZBNLC.jpg

Komt toevallig net uit de oven zetten :) Met alleen boter en bloem  :Y

Hoeveel boter smeer je dan op de zijkant?

15

Ik zet mijn bakje boter altijd op de eieren die in warm water liggen zodat het een beetje smelt (niet helemaal) en dan met een kwastje de bodem en zijkanten helemaal insmeren, ook goed in de randen en hoeken.

Dan bloem erin, goed over de onderkant verdelen, 2x rondom de zijkanten en nog een x over de bodem schudden, daarna uitkloppen boven de wasbak.

16

Kaasvrouwtje schreef:

Ik zet mijn bakje boter altijd op de eieren die in warm water liggen zodat het een beetje smelt (niet helemaal) en dan met een kwastje de bodem en zijkanten helemaal insmeren, ook goed in de randen en hoeken.

Dan bloem erin, goed over de onderkant verdelen, 2x rondom de zijkanten en nog een x over de bodem schudden, daarna uitkloppen boven de wasbak.

Hmm, dat is bijna hetzelfde als ik het doe alleen dan met bakspray. Ik doe het bloem ook op die manier in de bakvorm. Ik ga het morgen nog eens proberen.. Dankjewel voor de tip!  :Y  Baal er wel van!  :mad:

17

Ik denk echt dat het komt door niet goed invetten van het bakblik. Ik doe nergens papier in en heb nooit problemen met mijn biscuits  ;)

18

Hij is gelukt, jippie!

19

fijn!!! :thumb:

20

Zojuist (na 3 keer geprobeerd) een goede vierkante biscuit van 30x30 uit de oven gehaald. Dit allemaal dankzij jullie tip om bakpapier te gebruiken.

Ik stap voortaan af van het invetten, met bakpapier werkt uitstekend!

Dank, dank, dank!

Groet Rijtje78

Alle begin is moeilijk, maar aldoende leert men...