1 Laatst bewerkt door denise1968 (29-11-2013 14:22)

Onderwerp: PME hoge bakblikken bakken gaat niet goed

Ondertussen heel blij met met mijn PME hoge bakblikken 10cm hoog. Alleen krijg ik mijn taarten niet gaar in mijn combi magnetron. Ik bak altijd oplopend dus 25 cm 20 min 140 dan 20 min 160. Soms doe ik er nog wel eens 5 minuten bij maar nu is de taart nog helemaal niet gaar. Als ik er met een prikker in ga is de taart nog deeg.

Ik vind dit zo bizar. Zou het kunnen dat mijn combi de dikte van deze pme blikken niet aan kan qua warmte? Mijn taart van vanmorgen van 20 cm omvang heeft er langer dan een uur ingestaan. Zijkanten volgens mij nu droog en midden net gaar. Het lijkt wel of het kookt in de combi i.p.v. bakt

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

2

Re: PME hoge bakblikken bakken gaat niet goed

Ik denk inderdaad dat het aan je combi ligt! Ik bak mijn 20 cm en 10 hoog 30 a 35 min op 180. Dus niet oplopend en dan is hij zeker gaar moet soms zelfs op 25 min al checken.

3

Ben met een andere oven bezig. Hoop deze inclusief extra groep binnen 2 weken geïnstalleerd te hebben. Moet alleen nog wel even deze taart opleveren a.s. zondag phew

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

4

Optie om 2x kleinere hoeveelheid te bakken? Of misschien bij fam of vrienden even de oven gebruiken?

5 Laatst bewerkt door denise1968 (29-11-2013 21:06)

Mijn moeder heeft een goede oven in almere buiten. Ga daar anders morgen wel  twee taarten bakken als dit niet lukt. Taart net gecontroleerd na een uur bijna gaar. De zijkant al goed midden nog niet helemaal. Dan krijg ik geen goed biscuit denk ik?

Vind het zo bizar dat het midden niet net zo snel gaar wordt als de buitenkant. Komt wellicht dat de taart ronddraait. Heb deze nu de laatste 5 min van draaiplateau afgehaald.

6

Tja das lastig te zeggen, ik heb ook heel erg mijn eigen oven moeten leren kennen voordat mijn biscuit goed was. dwz niet te droog of net niet gaar. Ik zou inderdaad voor de zekerheid gaan en bij je moeder bakken. Of je sateprikker moet er echt schoon uitkomen dan zou ik het wel durven. Als je hem doorsnijd zie je het snel genoeg.

Succes!!

7 Laatst bewerkt door denise1968 (29-11-2013 15:22)

Mag in de buurtkamer hier vlak bij mijn huis gaan bakken. Daar staat ook een mooie grote oven. Kunnen meerdere bakblikken tegelijk in. Neem mijn prikker mee dus constant controleren.

In een oven kan ik starten met 180 graden toch onder en boven warmte heeft deze oven? Blijft ook een gedoe want ken deze oven niet grrr hahaha wat een stress zeg nooit verwacht maar goed heb nog tijd.

8

180 graden is in een gewone oven nogal hoog om te bakken, vooral omdat dan de bovenkant vaak al hard is terwijl het beslag nog gaat rijzen, dan scheurt je bovenkant!
Of de buitenkant wordt erg droog en hard voor de binnenkant gaar is.
Ik bak in mijn heteluchtoven meestal op 160 graden, hoogstens de laatste tien minuten op 170 graden, maar dan vind ik soms al dat de randen wat te hard worden......
Liever wat langer op de lagere temperatuur wat mij betreft!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

9 Laatst bewerkt door denise1968 (29-11-2013 21:05)

Morgen mag ik gebruik maken van een oven met onder en bovenwarmte. Op internet staat dat je dan 20 graden lager moet zitten dan een heteluchtoven. Ze nemen bij een hete lucht oven 180 graden als uitgangspunt. Dan begin ik op 160 graden met bakken denk ik morgen?

10

Zou ik doen! Ik bak meest oplopend, maar zou in dit geval beginnen op 160...

Sweet as sugar and everything nice

11

Siska1974 schreef:

180 graden is in een gewone oven nogal hoog om te bakken, vooral omdat dan de bovenkant vaak al hard is terwijl het beslag nog gaat rijzen, dan scheurt je bovenkant!
Of de buitenkant wordt erg droog en hard voor de binnenkant gaar is.
Ik bak in mijn heteluchtoven meestal op 160 graden, hoogstens de laatste tien minuten op 170 graden, maar dan vind ik soms al dat de randen wat te hard worden......
Liever wat langer op de lagere temperatuur wat mij betreft!

Misschien ligt dat aan mijn oven maar ik bak behoorlijk vaak biscuitbodems en heb dit probleem nog niet gehad. Geen harde randen en geen scheuren.

12

nou, hier kan ik ook niet goed bakken hoor op 180 graden. dan krijg ik een veel te grote bult erop en een tr krokante korst als hij al niet barst.

ik bak alles op 150 graden, ook mijn hoge bakblikken. heb gelukkig geen combi.. waardeloze dingen soms (1 x gehad, nu gebruikt als alleen magnetron).
een 20 cm doe ik dan 333 mix en 5 eieren in. die bak ik in ongeveer 40 minuten gaar.

13

Denk toch dat het dan oven afhankelijk is.

14

Het is gelukt en klant is superblij met de taart. Ondertussen nieuwe oven ja ja boretti gekocht en wordt morgen ingebouwd. Kan niet wachten dan kan ik helemaal los. De PME blikken in de andere oven ging prima.

15

Dacht al dat het niet aan de bakblikken lag  ;) Goed dat ze gelukt zijn  :)

Maarre...in een eerdere post zeg je dat je bij een gewone oven 20 gr lager moet zitten dan een hetelucht.  :think:
Ik heb een hetelucht en bij heteluchtovens moet je altijd 20% lager zitten dan een gewone oven. Ik bak mijn biscuits dus ook op 150- max 160 gr (20% lager dan 180 gr gewone oven). Afbakbroodjes bak ik op 200 (gewone oven 220)  Ik denk dat wanneer ik mijn biscuits op 180 gr bak ze verbranden  ;)

16

In de oven met onder en bovenwarmte heb ik mijn taarten op 160 graden gebakken. Rond de 35 a 40 min. waren ze klaar.

17

Esther68 schreef:

Maarre...in een eerdere post zeg je dat je bij een gewone oven 20 gr lager moet zitten dan een hetelucht.  :think:
Ik heb een hetelucht en bij heteluchtovens moet je altijd 20% lager zitten dan een gewone oven. Ik bak mijn biscuits dus ook op 150- max 160 gr (20% lager dan 180 gr gewone oven). Afbakbroodjes bak ik op 200 (gewone oven 220)  Ik denk dat wanneer ik mijn biscuits op 180 gr bak ze verbranden  ;)

Bij mij dus niet! Echt vreemd ik heb een IKEA oven. Gewoon een simpele ik bak mijn afbakbroodjes op 220. Misschien heeft die van mij een afwijking.. kan natuurlijk.

Fijn dat het is gelukt!!

18

Dat zeg ik toch ook  ;) . Bij een gewone oven is het 220 gr, bij een hetelucht 200 gr. Of snap ik iets niet  :think:

19

Ah ok, de 5 euromunt valt hoor :S had het verkeerd begrepen.. ;)

20

Esther68 schreef:

Klopt wat je hierboven zegt!