1

Onderwerp: Pepernotenfudge

Eens wat anders, afgelopen weekend voor pakjesavond pepernotenfudge gemaakt!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IOIVJPTZ-D.jpg

2

Re: Pepernotenfudge

Klinkt lekker en zo ziet het er ook uit. Wil je je receptje delen misschien  :o

3

klinkt goed :Y  :Y

Recept????

Groetjes Gerien

4

Ja tuurlijk, het is super makkelijk te maken! Het is een recept van Klaas Kasma en smaakt naar een combi van chocolade pepernoten met fudge. Dit recept geeft trouwens wel erg veel fudge, maar halveren kan volgens mij gemakkelijk. Hier komt 'ie!

350 gr melkchocolade
2 blikjes gecondenseerde melk
400 gr pepernoten

Verkruimel de pepernoten. Doe de chocolade en de gecondenseerde melk in een pannetje en verwarm dit geheel net zo lang totdat de chocolade is gesmolten. Zet het vuur uit en roer de pepernoten erdoor. Stort het mengsel in een ingevette ovenschaal, en laat het geheel opstijven in de koelkast. Snijd de fudge in blokjes met een warm mes en bestrooi naar wens met poedersuiker.

In het recept staat trouwens dat je het in een pannetje moet verwarmen, maar ik heb het gewoon in de magnetron gedaan. 30 sec. verwarmen, roeren, 30 sec. verwarmen, roeren, etc. net zo lang totdat het een homogene massa is. De pepernoten heb ik met de keukenmachine gedaan, dan is het zo gepiept. Een ingevette ovenschaal werkt wel, maar dan moet je de fudge wel los steken van de randjes. Misschien is een beter alternatief om er bakpapier onder te doen. Ik gebruikte een ovenschaal van 1,8 liter, maar als je een grotere schaal neemt worden de blokjes wat kleiner. Die van mij waren zo'n 3,5 bij 3,5 (alles is al op dus weet het niet meer precies).   :9

5

Dat ziet er heerlijk uit zeg,  Even een vraagje gebruik je van die zachte echte pepernoten of kruidnootjes, soms worden die ook pepernoten genoemd.
Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

6

Manon92 schreef:

Ja tuurlijk, het is super makkelijk te maken! Het is een recept van Klaas Kasma en smaakt naar een combi van chocolade pepernoten met fudge. Dit recept geeft trouwens wel erg veel fudge, maar halveren kan volgens mij gemakkelijk. Hier komt 'ie!

350 gr melkchocolade
400 gr pepernoten

Verkruimel de pepernoten. Doe de chocolade en de gecondenseerde melk in een pannetje en verwarm dit geheel net zo lang totdat de chocolade is gesmolten. Zet het vuur uit en roer de pepernoten erdoor. Stort het mengsel in een ingevette ovenschaal, en laat het geheel opstijven in de koelkast. Snijd de fudge in blokjes met een warm mes en bestrooi naar wens met poedersuiker.

In het recept staat trouwens dat je het in een pannetje moet verwarmen, maar ik heb het gewoon in de magnetron gedaan. 30 sec. verwarmen, roeren, 30 sec. verwarmen, roeren, etc. net zo lang totdat het een homogene massa is. De pepernoten heb ik met de keukenmachine gedaan, dan is het zo gepiept. Een ingevette ovenschaal werkt wel, maar dan moet je de fudge wel los steken van de randjes. Misschien is een beter alternatief om er bakpapier onder te doen. Ik gebruikte een ovenschaal van 1,8 liter, maar als je een grotere schaal neemt worden de blokjes wat kleiner. Die van mij waren zo'n 3,5 bij 3,5 (alles is al op dus weet het niet meer precies).   :9

Bedankt!!

Groetjes Gerien

7

Manon92 schreef:

350 gr melkchocolade
400 gr pepernoten

Bedankt!!

Groetjes Gerien

8

Klinkt lekker, kan op het probeerlijstje :)

Say YES with joy. Say NO without fear.

9

vonn schreef:

Dat ziet er heerlijk uit zeg,  Even een vraagje gebruik je van die zachte echte pepernoten of kruidnootjes, soms worden die ook pepernoten genoemd.
Groetjes Vonn

Goeie vraag! Ik heb in dit geval kruidnootjes gebruikt. Ging er ook vanuit dat dat de bedoeling was, aangezien hij het in de inleiding had over de pepernoten die ze van de Pieten hadden gekregen bij de intocht van Sinterklaas. Denk dat het geheel met echte pepernoten wat week wordt.

10

Bedankt voor recept. Lijkt beetje op mijn variatie op rocky road pas geleden daar had ik ook pepernoten doorheen gedaan.
Maar verkruimel ne de pepernoten helemaal of beetje grof ?

11

bloem9 schreef:

Bedankt voor recept. Lijkt beetje op mijn variatie op rocky road pas geleden daar had ik ook pepernoten doorheen gedaan.
Maar verkruimel ne de pepernoten helemaal of beetje grof ?

Ik heb het helemaal gedaan, dmv de keukenmachine. Grof lijkt me ook erg lekker, nog niet geprobeerd. Dan heb je wat krokante stukjes hier en daar :)

12

Manon92 schreef:
vonn schreef:

Groetjes Vonn

Goeie vraag! Ik heb in dit geval kruidnootjes gebruikt. Ging er ook vanuit dat dat de bedoeling was, aangezien hij het in de inleiding had over de pepernoten die ze van de Pieten hadden gekregen bij de intocht van Sinterklaas. Denk dat het geheel met echte pepernoten wat week wordt.

Bedankt voor je reactie,  daar heb je vast gelijk in, dus maar even een zak kruidnootjes halen  :Y

13

vonn schreef:
Manon92 schreef:
vonn schreef:

Groetjes Vonn

Bedankt voor je reactie,  daar heb je vast gelijk in, dus maar even een zak kruidnootjes halen  :Y

Bij ons delen de Pieten met de intocht de èchte pepernoten. Die zachte, taaie dus :think:
Kruidnootjes heb ik nu niet in huis (en dat op 5-12 :o ) Ik probeer het gewoon met speculaas, dat heb ik zat in huis.
Ik neem wel de helft van het recept!

Groetjes Gerien

14

Deze gaan we straks ook maar even proberen :) Bedankt!

15

Ziet er heerlijk uit en het lijkt me ook heerlijk met speculaas :D

16

grietje schreef:

Bij ons delen de Pieten met de intocht de èchte pepernoten. Die zachte, taaie dus :think:
Kruidnootjes heb ik nu niet in huis (en dat op 5-12 :o ) Ik probeer het gewoon met speculaas, dat heb ik zat in huis.

Ik denk dat het met speculaas ook prima kan! En slim om het te halveren, dan heb je een normale hoeveelheid. Heb zelf echt superveel uitgedeeld! Laat je weten of het gelukt is?

17

Manon92 schreef:
grietje schreef:

Ik denk dat het met speculaas ook prima kan! En slim om het te halveren, dan heb je een normale hoeveelheid. Heb zelf echt superveel uitgedeeld! Laat je weten of het gelukt is?

Ik ben blij dat ik het gehalveerd heb, want het is nog steeds veel.
En met speculaas is het erg lekker.Ik heb de speculaas fijn gestampt in een kom, dus het waren veel kruimels maar ook af en toe nog een klein stukje.
Erg lekker :Y  :Y

Groetjes Gerien

18

Bedankt voor je reactie. Helaas werd ik geveild door griep, dus geen behoefte om ook maar iets te maken laat staan te eten van dit soort dingen.
Maar goed wel hoop pepernoten over wie weet van weekend als ik me weer wat beter voel.

19

bloem9 schreef:

Bedankt voor je reactie. Helaas werd ik geveild door griep, dus geen behoefte om ook maar iets te maken laat staan te eten van dit soort dingen.
Maar goed wel hoop pepernoten over wie weet van weekend als ik me weer wat beter voel.

Ik denk dat je geveld werd door de griep. Als je geveild bent hoop ik dat je veel geld hebt opgebracht  :lol:  :lol:

Als je ziek bent kun je inderdaad beter niet aan zulke dingen beginnen :nooo  :nooo
Beterschap!
Enne....dit smaakt niet alleen op 5 dec. lekker ;)

Groetjes Gerien

20

Hihi ja geveld natuurlijk , leuk snel snel typen  :o  ;)

21

Hihi ja geveld natuurlijk , leuk snel snel typen  :o  ;)

22

Twee keer hoeft niet. En denk idd dat dit prima kan na Sinterklaas  :P

23

Nog even één vraagje: zou ik het ook met pure chocola kunnen maken,  of is dan de verhouding anders.

Groetjes Vonn

Ziet er gezellig uit! En het recept klinkt mij ook goed :) ik ga het denk ik ook is een keer uitproberen :)

25

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen of het ook met pure chocolade kan en of dan de verhoudingen anders zijn.  Ik wil het heel graag morgen gaan maken.
Alvast bedankt.
Groetjes Vonn