1

Onderwerp: lekkerste slagroom

Wat vinden jullie de lekkerste slagroom om mee te vullen?
Ik heb al een aantal geprobeerd maar eigenlijk worden ze geen van allen stijf genoeg!
Ik klop me een ongeluk, zelfs al met klopfix erdoor geprobeerd!

2

Re: lekkerste slagroom

al aangevette slagroom geprobeerd?
wordt zeker stijf genoeg!

(persoonlijk vind ik hem alleen toch te 'kazig' smaken)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

3

Ingrediënten:
100 ml koude slagroom
suiker naar wens
1 tl. slagroomversteviger (bijv. klopvast)
40 gr. koude mascarpone

Werkwijze:
Mix de slagroom, suiker en klopvast tot zachte pieken. nu 40 gram koude mascarpone losmaken (even apart in een schaaltje met een lepeltje losroeren) en bij de slagroom geven. Daarna kloppen tot je stevige pieken kunt trekken, dan is hij klaar.

Na verwerking in de koelkast bewaren. Je kunt deze mix ook eventueel kleuren, het is zowel te smeren als te spuiten. Geschikt als vulling en sierwerk.

4

Ik vind deze slagroom helemaal niet "kazig". Ik vind hem heerlijk,maar je kunt natuurlijk gerust iets minder mascaropone toevoegen. Wordt de slagroom evengoed nog stevig.

En de kom voor het mixen in de koelkast zetten, zodat deze ook al koud is. En event. als dat mogelijk is (met een kennie lukt dat niet)de kom in een bak met koud(event. met ijsklontjes) water houden tijdens het mixen. En niet op de allerhoogste stand mixen.

5

deze vulling zit in de taart die vanavond opgehaald is,

vraag was: slagroom en aardbeien vulling,
ik ben dus heel benieuwd naar de reactie op de smaak!
(het uiterlijk is al goed gekeurd, haha)

6

Ik vind kaas echt heel erg vies (alle soorten, zie mascarpone ook niet als kaas  ;) ) maar mascarpone icm met slagroom is  :9 .

Ik kon tot voor kort geen slagroom kloppen, maar doe het nu zoals Anja zegt....ik gebruik een blanda (20cm) die ik even voor het kloppen in de vriezer zet. Ook zorg ik dat de slagroom koud genoeg, en koop deze dus een paar dagen van tevoren. En idd..op de laagste stand kloppen

7

Dames, bedankt voor deze tips! Ik ga ze zeker proberen!
Ik klop de slagroom altijd op de hoogste stand,
dat is dus misschien wel mijn grootste fout!

8

Ik vind gebaksslagroom ook altijd erg lekker werken en smaken: leg 3 blaadjes gelatine te weken in koud water. Maak vervolgens in een hittebestendige kom een papje van 1 eidooier, 25 gram suiker, 1 zakje vanillesuiker en 3 eetlepels melk. Verwarm dit au bain marie en klop het met een garde tot het wit romig is en de suiker is opgelost. Haal van het vuur, knijp de gelatine uit en meng door je papje. Laat afkoelen maar niet stijf worden. Klop in een koude en vetvrije kom 500ml slagroom met een schepje poedersuiker bijna stijf. Mix tot slot je papje en slagroom goed door elkaar en klop op tot de gewenste stijfheid.

9

Jeetje wat een goed receptje Anna! Die ga ik opslaan hoor, dank je wel!  :Y

10

slagroom mix ik ook niet op de hoogste stand, dan is opeens boter :) meestal op de middelste en dan als het bijna klaar is op de laagste stand.
gewoon met een zakje vanillesuiker erdoor.
maar ik gebruik het eigenlijk niet in een taart. ik maak er altijd zwitserse room van, vind ik veel lekkerder als alleen slagroom. zeker in combi met verse aardbeien, jammer dat het seizoen over is!

11

Ga ik ook eens proberen Anna 4! Al ben ik niet zo goed in werken met gelatine.. :s

12

Zou de mascarpone ook in een slagroomspuit kunnen ?
Als ik slagroom in de spuit doe en een patroon toevoeg is de slagroom in het begin wel stevig maar loopt erg snel terug en wordt slap.
Ook blijft er veel achter in de spuit wat er niet meer uit komt.
Iemand hier ook ervaringen mee gehad ?
Heb een slagroomspuit van Blokker.
Het recept met mascarpone lijkt me wel een goed oplossing maar is misschien te dik voor een spuit.

13

nee hoor, vanderkamp, dat gaat prima.

Anna, dat is een aparte wijze van slagroom maken, ik ga het zeker eens proberen, eerst met een klein beetje :) , want ik ben ook geen held met gelatine: bijna altijd klontjes  :x ,
bedankt voor het recept :Y

14

Ik wilde net bijna dezelfde vraag gaan posten. Aankomend weekend moet ik een schwarzwaldwer kirchtorte maken en heb dus ook stevige slagroom nodig.  Zit ontzettend te twijfelen tussen die met mascarpone en die met gelatine.  Vraag me zo af welke beter is. De toeven op de taart moeten echt goed stand houden namelijk.
Hoe doen ze dat nou bij de bakker? Die is de volgende dag namelijk nog flink stijf!
Is dat dan dat recept met gelatine????

15

De truc om goede slagroom te kloppen is.

De slagroom moet tegen de houdbaarheids datum aanzitten.Een dag of 3 ervoor.
Hoe ouder de slagroom hoe beter deze opklopt en lucht vast houdt.
Er moet 150 gr suiker per liter in dit zorgt mede voor stevigheid.
De suiker moet opgelost zijn als de slagroom opgeklopt is.
Wij gebruiken altijd suiker middelfijn dit is in de winkel te koop als fijne suiker. De normale verkrijgbare suiker is te grof.
Verder moet je de slagroom met de suiker direct uit de koelkast opkloppen en heel rustig;  stand 2 van de KA is hiervoor geschikt.

Als je er gelatine door wil doen.

Dan klop je de slagroom lobbig (dus niet helemaal stijf.)

Per liter neem je 15 gr gelatine(7,5 blaadje ) deze los je op in minimaal 105 gr water of melk . De temperatuur mag 35 gr zijn.
En dan roer je dit met behulp van een pannenlikker door de slagroom.

Eerst lijkt het of de slagroom dunner wordt maar de gelatine moet nog opstijven.

Als je zondigt zondig dan lekker

16

Ik heb net de slagroom van Siena gemaakt!  :thumb:
Hij is goed gelukt en (ook niet geheel onbelangrijk) erg lekker!
Gelukkig was er nog een beetje over om te proeven!  :D
Deze blijf ik zeker gebruiken!!  :Y
Bedankt!

Vaak valt slagroom erg tegen. Van de week heb ik omdat ze bij de aldi geen verse slagroom hadden slagroom dat houdbaar is gekocht en dit is 35 % wat een stevigere slagroom geeft.

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

18 Laatst bewerkt door omakneeltje (04-12-2013 19:04)

@langdelftje dat klinkt behoorlijk professioneel :) , als je nog meer tips hebt: van harte welkom :Y  :Y

ik altijd maar denken: slagroom is bijna aan datum, zou het nog wel kunnen :think::Y  dus!

wat trouwens ook een heel stevige slagroom geeft: kloppen met jam, je krijgt dan uiteraard gekleurde, maar verrukkelijke slagroom. ik doe het vaak voor de tussenlaag.

19

Slagroom kloppen met saroma, kan je zelfs hele mooie toeven mee spuiten en in verschillende smaken. Op het pakje staat 500 ml melk op een pakje volgens mij maar als je het met slagroom doet kan je wat minder saroma gebruiken. Erg lekker.

20

LauraBl schreef:

Ik heb net de slagroom van Siena gemaakt!  :thumb:
Hij is goed gelukt en (ook niet geheel onbelangrijk) erg lekker!
Gelukkig was er nog een beetje over om te proeven!  :D
Deze blijf ik zeker gebruiken!!  :Y
Bedankt!

Graag gedaan hoor! Fijn dat hij gelukt is én goed bevalt :thumb:

21

Adriana69 schreef:

Slagroom kloppen met saroma, kan je zelfs hele mooie toeven mee spuiten en in verschillende smaken. Op het pakje staat 500 ml melk op een pakje volgens mij maar als je het met slagroom doet kan je wat minder saroma gebruiken. Erg lekker.

die tip had ik gekregen om toeven op cc's te spuiten.
Maar als ik heel eerlijk ben vond ik hem een beetje tegenvalen...
vond hem te 'poederig' (nep) smaken.
Ik doe liever echt fruit door de slagroom, veel lekkerder!

22

Dus die met mascarpone heeft nog wel echt een slagroom smaak?  En is super stevig?  Ga ik die denk Ik maar proberen  :)

23

nicjebeer schreef:

Dus die met mascarpone heeft nog wel echt een slagroom smaak?  En is super stevig?  Ga ik die denk Ik maar proberen  :)

Ja, die met mascarpone heeft nog steeds een heerlijke smaak! Ik heb m aangepast naar recept met 250 ml slagroom! Hij is nu wel al op! Zo lekker was ie!

24

Had je wel dezelfde verhoudingen aangehouden?
dus dan 250ml slagroom, en 100gram mascarpone?

(ik vond hem wel iets kazig, maar volgens mij ligt dat aan mij...)

25

LauraBl schreef:
nicjebeer schreef:

Ja, die met mascarpone heeft nog steeds een heerlijke smaak! Ik heb m aangepast naar recept met 250 ml slagroom! Hij is nu wel al op! Zo lekker was ie!

Lekker is deze he?  Kan er ook moeilijk afblijven  ;)

@Nicjebeer: De echte slagroomsmaak is wel iets minder, maar is nog steeds slagroom. Wel romiger en iets zwaarder, maar daardoor ook echt stevig. Als je van mascarpone houdt zul je deze ook wel lekker vinden, denk ik. Probeer het anders gewoon een keer  :Y