Onderwerp: White-chocolate-buttercream
Van de website van Wilton heb ik het ideale recept gevonden voor het maskeren van cakes. Voorwaarde was dat het vooral lekker smaakt en dat doet het! Je kunt er ook toeven mee spuiten op cupcakes of bloemen, randen enz. De icing is te kleuren met gel. Door het gebruik van witte chocolade is de icing net niet helemaal wit. De icing crusht flink, wordt dus wat hard/krokant aan de randjes, vooral bij het spuitwerk.
Ik heb voor jullie de amerikaanse cup-maten omgerekend naar grammen, want niet iedereen heeft een cup-maatje (ik wel, vind het heerlijk om hiermee te spelen in keuken). Dit recept is, in vergelijking tot de website van Wilton, overigens een half recept, waarmee je 2 taarten kunt maskeren. Want zeg nou zelf, wie maakt er 4 taarten tegelijk? Wat je over hebt, kun je trouwens wel een poosje invriezen.
Zelf heb ik deze taart ermee gemaakt: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=229083
Het recept dan.
Je hebt nodig:
- 250 gram witte chocolade,
- 113 gram roomboter (halve cup)
- 113 gram crisco (halve cup)
- 520 gram suikerbakkerspoeder (of 4 cups)
- snuf zout,
- 1 theelepel vanille-extract
- 60 ml. melk (kwart cup)
In grammen zijn de aantallen wat vreemd, omdat ze zijn omgerekend vanaf de amerikaanse cups.
Aanpak:
Smelt de witte chocolade au-bain-marie of in de magnetron voor de helft en laat de rest daarna in de kom verder smelten. Laat afkoelen, maar niet stijf laten worden.
Mix de boter en crisco flink door elkaar, voeg de vanille en zout eraan toe en mix opnieuw. Mix daarna in 4 keer de suikerbakkerspoeder erdoor op middelhoge snelheid. Als alle suiker erin zit, lijkt het mengsel droog en wat klonterig. Doe dan de melk erbij (bewaar een klein beetje, want elke chocolade reageert anders en soms heb je meer of minder melk nodig) en klop flink op. Daarna de gesmolten, afgekoelde chocolade erbij kloppen.
Nu heb je stevige icing, geschikt om mee te spuiten. Als je het meer smeerbaar wilt, bijvoorbeeld om je taart mee af te smeren, doe je er nog wat melk door.
Dek je icing af met een vochtige doek, terwijl je een deel verwerkt. Deze icing wordt vrij hard aan de buitenkant als je hem aan de lucht laat staan.
Voor iets meer pit, doe ik er weleens wat limoensap door.
Tieneke