1

Onderwerp: red velver taart, één bakvorm???

Hoi allemaal,
ik wil dit weekend graag een red velvet taart maken . Nu hebben alle recepten die ik vind het over 3 bakvormen en dan 3 bakvormen in de oven, om zo de 3 lagen te maken .weet iemand of je ook 1 taart kan maken en hem dan in lagen kan snijden, net als bij een biscuit .
heb namelijk niet 3 dezelfde vormen en past pok niet in mijn oven . of moet je dan steeds vorm schoonmaken en volgende laag bakken? kun je het beslag zo lang laten staan? iemand tips?? bedankt!!

2

Re: red velver taart, één bakvorm???

je kunt in principe de Red Velvet wel in één keer bakken, maar omdat het nogal zwaar gebak is, is het beter in meerdere vormen,

dit is een Amerikaans recept, en daar bakken ze alles in 2 of 3 aparte lagen.

maar als het voor jezelf is, zou ik het gewoon erop wagen en ineens bakken.

3

ik heb hem onlangs gebakken, wel met een kant en klaar pak van duncan hines. Heb hem in een 28cm ronde vorm gebakken en daarna doorgesneden met een taart zaag. Het lukt wel, maar de volgende keer doe ik hem in etappes bakken.

Mijn ervaring; het is een machtige taart die, als je hem in een keer bakt en 1x door snijd eigenlijk net teveel is om er een puntje van te serveren.

4

misschien een domme vraag, maar ik begrijp het niet....

Wat is nou het verschil of je een taart in 1x bakt en in 3en snijdt, of dat je 3x een aparte laag bakt...
De totale hoogte/hoeveelheid cake is dan toch gewoon hetzelfde? Waarom is een taart in 1x gebakken dan te machtig?

5

nolly1970 schreef:

Wat is nou het verschil of je een taart in 1x bakt en in 3en snijdt, of dat je 3x een aparte laag bakt...
De totale hoogte/hoeveelheid cake is dan toch gewoon hetzelfde? Waarom is een taart in 1x gebakken dan te machtig?

als je kleinere hoeveelheden tegelijk bakt, gaart de taart/cake beter, heb je kans dat het luchtiger wordt ook.
maar het heeft niks te maken met ´machtig´, dat is ie in 3en gebakken ook ;) , wel zal het gebak massiever zijn, en dus toch ´machtiger´ :D ,
lastig uitleggen hoor.

6

Ik heb hem vorige week gebakken met de mix van funcakes, de hoeveelheid voor een 25 cm pan in een 20 cm vorm gedaan, extra theelepel baking soda erbij.
In één keer gebakken dus, hij moest iets langer dan de aangegeven tijd voor de prikker er droog uitkwam, ik heb hem in vier lagen gesneden en drie keer (dun) gevuld, hij was toen tien centimeter hoog.
Wel kleine puntjes snijden want hij is machtig! Maar Heerlijk!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

7

omakneeltje schreef:
nolly1970 schreef:

als je kleinere hoeveelheden tegelijk bakt, gaart de taart/cake beter, heb je kans dat het luchtiger wordt ook.
maar het heeft niks te maken met ´machtig´, dat is ie in 3en gebakken ook ;) , wel zal het gebak massiever zijn, en dus toch ´machtiger´ :D ,
lastig uitleggen hoor.

Bedankt voor je antwoord, zo leer je weer eens iets ;)
Maar dat geldt dan zeker voor alle soorten taart? Niet alleen voor de red velvet?

8 Laatst bewerkt door omakneeltje (30-11-2013 15:29)

nolly1970 schreef:
omakneeltje schreef:
nolly1970 schreef:

lastig uitleggen hoor.

Bedankt voor je antwoord, zo leer je weer eens iets ;)
Maar dat geldt dan zeker voor alle soorten taart? Niet alleen voor de red velvet?

wat laat, maar toch...,
nou, dit geldt niet voor gewoon biscuittaart, maar wel weer sneller bij chocoladetaart, evenals red velvet een wat zwaarder beslag.

succes met bakken :Y