1 Laatst bewerkt door Riany (17-11-2013 22:33)

Onderwerp: Purple chevron double barrel cake

Purple chevron double barrel taart.
Sommige van jullie hebben al gezien op FB, maar ik wil hier toch nog even laten zien. Ik heb deze chocolade biscuit gevuld met mokka crème en gezoute karamel (salted caramel) getemperd met koffie likeur. Ik heb de taart eerst afgesmeerd met pure chocolade ganache. Ik krijg veel vragen van mensen die willen weten hoe mijn taart er van binnen uit ziet. Ik heb een stukje gesneden zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet. En dat stukje heb ik ook opgegeten… wat was het lekker zeg hahaha.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q7AQNTHN-D.jpg

De uiteindelijke taart...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HI6L744G-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4GJTBRIF-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWPIDWLG-D.jpg

XXX
Riany

2

Re: Purple chevron double barrel cake

Wauw wat een prachtige taart!
En hij ziet er ook erg lekker uit.

3

Wow! Héél erg gaaf!

Heb je nu ook een dubbele cakedrum gebruikt?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

cakebym schreef:

Wow! Héél erg gaaf!

Heb je nu ook een dubbele cakedrum gebruikt?

Dank je wel.
Je bent de eerste die dat gemerkt hebt. Ja dat klopt. Ik heb dubbele cakedrums gebruikt. :Y

5

Ha, zag het gelijk  :lol:  :lol:  . Mooi, zo'n hoge drum bij zo'n hoge taart, helemaal in verhouding.

En dank voor de foto's van de niet afgesmeerde taart. Maakt een hoop duidelijk.
Maar hoe doe je dat met serveren? Dan zit er op de bovenkant van de onderste taart dus geen fondant, maar heb je 'kale' biscuit op je bordje liggen.

En hoe hoog zijn je biscuits van oorsprong? Lijkt me heel gaaf om te proberen, maar weet niet of ik het aandurf...

www.facebook.com/cakebym

6

Gaaf hoor!

heb je de taart nu eerst helemaal afgesmeerd met ganache,
daarna helemaal bekleed met witte fondant,
en daarna met fondant de chevron erop gedaan?

(3lagen afwerking dus?)

het lijkt mij erg lastig om zo'n hoge taart in 1 geheel te bekleden met fondant..

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

7

Cakebym:

ik ben ook altijd nieuwsgierig naar de hoogte's en maten, haha.
ben dus blij dat jij dat al gevraagd hebt  :+

8

cakebym schreef:

Ha, zag het gelijk  :lol:  :lol:  . Mooi, zo'n hoge drum bij zo'n hoge taart, helemaal in verhouding.

Maar hoe doe je dat met serveren? Dan zit er op de bovenkant van de onderste taart dus geen fondant, maar heb je 'kale' biscuit op je bordje liggen.

En hoe hoog zijn je biscuits van oorsprong? Lijkt me heel gaaf om te proberen, maar weet niet of ik het aandurf...

Nee hoor... ik heb eerst de taart afgesmeerd met ganache en vervolgens bekleed met witte fondant (ja...ja... in 1 keer).
Vervolgens pas de strepen erop geplakt.

De onderste taart is ca 18 cm hoog.

9

Siena schreef:

Gaaf hoor!

heb je de taart nu eerst helemaal afgesmeerd met ganache,
daarna helemaal bekleed met witte fondant,
en daarna met fondant de chevron erop gedaan?

(3lagen afwerking dus?)

het lijkt mij erg lastig om zo'n hoge taart in 1 geheel te bekleden met fondant..

Het is idd lastig in het begin. Maar oefening baart kunst.
Gewoon blijven proberen  ;)

10

Nee hoor... ik heb eerst de taart afgesmeerd met ganache en vervolgens bekleed met witte fondant (ja...ja... in 1 keer).
Vervolgens pas de strepen erop geplakt.

Snap het nog niet helemaal geloof ik (of mijn vraag is niet duidelijk).
Je stapelt 2 gevulde taarten op elkaar voor de double barrel. Smeer je dan de onderste van die twee af met ganache voordat je het cakeboard er tussen legt? En neem aan dat je dowels hebt gebruikt, of toch zo op elkaar? En vervolgens smeer je ze samen af met ganache en bekleed je ze.

www.facebook.com/cakebym

11

Ik denk dat ze de 2taarten gevuld heeft, in de onderste dowels,
2etaart met karton erop,
dan in zijn geheel afsmeren met ganache,
dan in zijn geheel bekeden met witte fondant, dan chevron...

12

Hoewel er denk ik toch geen kartonnetje onder de tweede taart zit...

13

Super mooi! En je orchideeën ook :)

14

Schitterend!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

15

Oh wauw wat een mooie taart !!! mijn complimenten !!

16

cakebym schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de 'kale' biscuit van de onderste laag. Ik snap wat je zegt. Er zit een kartonnetje tussen de eerste en tweede taart op de bovenkant van de onderste taart ligt dan geen fondant.
Hij is wel superstrak. Ben altijd nog benieuwd hoe je dat doet. Binnenkort ga ik in de leer bij Eline. Heel veel zin in.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

17

Siena schreef:

Ik denk dat ze de 2taarten gevuld heeft, in de onderste dowels,
2etaart met karton erop,
dan in zijn geheel afsmeren met ganache,
dan in zijn geheel bekeden met witte fondant, dan chevron...

Je hebt helemaal gelijk... en er zit een taartkarton tussen de 1e en 2e taart.

18

Dolfijn schreef:
cakebym schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de 'kale' biscuit van de onderste laag. Ik snap wat je zegt. Er zit een kartonnetje tussen de eerste en tweede taart op de bovenkant van de onderste taart ligt dan geen fondant.
Hij is wel superstrak. Ben altijd nog benieuwd hoe je dat doet. Binnenkort ga ik in de leer bij Eline. Heel veel zin in.

Gr. Dolfijn

Hallo Dolfijn,

Ik smeer alles eerst met ganache en vervolgens bekleed met fondant. De bovenkant ven de onderstetaart zit er echt fondant op.

19

Riany schreef:
Dolfijn schreef:
cakebym schreef:

Gr. Dolfijn

Hallo Dolfijn,

Ik smeer alles eerst met ganache en vervolgens bekleed met fondant. De bovenkant ven de onderstetaart zit er echt fondant op.

:o Ikke nie snappe...... :think:
Wil het graag begrijpen. In het midden van de (gehele) taart zit een kartonnetje toch?
Dat zie ik tenminste zo op de foto. Dan moet er dus onder dat kartonnetje fondant zitten. En dan kan ik dus niet zien op de foto. Maar als dat zo is dan snap ik het!!!
Begrijp ik alleen nog niet wanneer je dan gaat afsmeren met ganache, want dan doe je neem ik aan voordat je fondant erop doet.....

Ingewikkeld. Hoop dat je me nog even wilt helpen.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

20

Ik denk dat we spraakverwarring hebben. Dolfijn en ik hebben het alleen over de double barrel. De taart bestaat als het ware uit  3 taarten, waarvan de onderste 2 in één keer bekleed zijn (de double barrel). De kleine 'top'taart laten we even buiten beschouwing.

Hopelijk maakt dit duidelijk wat we bedoelen:

https://lh6.googleusercontent.com/-xmvua6Fn5rk/Uop4yt75ehI/AAAAAAAAFZ0/PIqMzpBQiOs/s435/double%2520barrel.jpg

www.facebook.com/cakebym

21

Ik zet ook weleens twee taarten op deze manier op elkaar. Niet tot een hoogte van 18 cm hoor!! Ook daarvoor moet-en ga ik eerst in de leer bij Eline.
Als ik ze op elkaar zet dan smeer ik de bovenkant van onderste ook eerst af met ganache. Dan fondant en dan twee kartonnetjes.
Dan pas het bovenste deel erop.
Afsmeren buitenkant gaat in 1x.

Wat een ontzettend knappe taart!!!  Ik ga dit hier even volgen, ben benieuwd hoe het allemaal juist in elkaar zit :-)

En eind van het jaar ga ik ook in de leer bij Eline, mag ik het zelf eens proberen, spannend!!

23

Puss In Boots schreef:

Wat een ontzettend knappe taart!!!  Ik ga dit hier even volgen, ben benieuwd hoe het allemaal juist in elkaar zit :-)

En eind van het jaar ga ik ook in de leer bij Eline, mag ik het zelf eens proberen, spannend!!

Ik ga de 28e december haar workshop doen in Vriezenveen. Jij ook?

Wat een onwijs gave taart zeg!! Echt super!
En ik ga de workshop van Eline doen in januari bij J4cake, ik ben al helemaal benieuwd!!

25

cakebym schreef:

Ik denk dat we spraakverwarring hebben. Dolfijn en ik hebben het alleen over de double barrel. De taart bestaat als het ware uit  3 taarten, waarvan de onderste 2 in één keer bekleed zijn (de double barrel). De kleine 'top'taart laten we even buiten beschouwing.

Hopelijk maakt dit duidelijk wat we bedoelen:

https://lh6.googleusercontent.com/-xmvua6Fn5rk/Uop4yt75ehI/AAAAAAAAFZ0/PIqMzpBQiOs/s435/double%2520barrel.jpg

Oh... nu snap ik wat jullie bedoelen.
Onder het karton heb ik aan de bovenkant van de eerste taart met ganache ingesmeerd zodat het karton vast zit en niet beweegt. Maar ik bekleed het niet met fondant. Ik smeer dus de taart in een keer met ganache en vervolgens bekleed ik de taart met fondant.
Het klopt dus... dat de onderste taart van de double barrel kaal is (behalve ganache dan). Maar zo hoort het ook.
In principe is dit een kwestie van veel oefenen en proberen, welke methode je het makkelijkst vindt.
Het bekleden van double barrel in een keer vergt ook een stukje handigheid. Omdat hoog is, krijg je makkelijk plooien aan de onderkant. Na 5-6 keer lukt het ook bij mij pas.
Ik ben ook benieuwd hoe Eline de workshop gaat geven.
Ik krijg ook veel vragen voor workshop, maar ik durf het nog niet   ;) .
Succes !