1

Onderwerp: Biscuit zit vast :(

Help help...

Net biscuit gebakken in een bakblik van PME.

Heb anders gewerkt met springvormen en dan niet zo'n probleem gehad (hoewel ze dan ook wel vastplakken eigenlijk)

nu dus met een dicht blik... Ik krijg em er nie uit! Hij is al een half uur uit de oven!

Heb blik ingevet en bebloemd, is een mix van aveve (denk dat dit alleen in België is)

Iemand een tip hoe ik dat onding er uit krijg?? Bovenste laag is er al afgescheurd... Was een stuk scheef gerezen in de oven en dat is er dus vanaf, incl. nog een 2 cm onder de rand... Niet over de gehele breedte maar tot in de helft. Ga serieus wat camouflagewerk moeten doen vrees ik..!

2

Re: Biscuit zit vast :(

met iets duns (en bot) breinaald o.i.d. langs de rand gaan,
op de kop houden, en rammelen maar! :+
zou het anders ook niet weten...

ik heb er overigens nooit last van, gebruik ook de pannen van PME,
alleen vet ik deze alleen ligt in, ik gebruik geen bloem,
misschien heeft dat er iets mee van doen?...

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

3

Dat had ik al gedaan, maar hielp niet.

Ben er met m'n hand langs geweest... toen ging het wel, zonder echte schade gelukkig.

Volgende keer dan maar eens proberen met enkel boter?
Doe je veel boter dan of gewoon een dun laagje?

Doe het zelf met een stukje keukenpapier, en zo gewone bakboter, en dat dan inwrijven.

4

Balen als dat gebeurt! Ik gebruik altijd bakspray, en leg na het sprayen ook altijd een op maat geknipte cirkel bakpapier op de bodem van de cakepan. Succes verzekerd, je biscuit komt er altijd super strak uit!
Succes!

5

Paula66 schreef:

Balen als dat gebeurt! Ik gebruik altijd bakspray, en leg na het sprayen ook altijd een op maat geknipte cirkel bakpapier op de bodem van de cakepan. Succes verzekerd, je biscuit komt er altijd super strak uit!
Succes!

Dankje voor de tip!

Met mijn springvormen heb ik ooit dat de randen dan ook nog vastkleven  :/  Heb ooit volledig bakpapier gedaan, maar das zoooo'n geknoei....

6

Ik heb ergens gehoord, weet echt niet meer waar,dat je juist geen bloem moet gebruiken maar invetten en idd een bakpapiertje op de bod :Y um.

Ik heb dat ook een keer gehad met de bakvorm van PME, sindsdien bekleed ik hem ook altijd met bakpapier en heb ik nergens meer last van  :) Succes!

8

Geen, bloem gebruiken, alléén boter. Bloem gebruik je bij een cake, niet bij biscuit.

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

9

Ik heb ooit de volgende tip gekregen en dat werkt super:

1 deel zonnebloemolie, 1 deel bloem en 1 deel crisco.
Dit vervolgens met een bakkwast aanbrengen.

Hier kun je gewoon een bakje van klaarmaken en een paar maanden bewaren in de koelkast.

10

Met bakboter blijft het bij mij ook plakken. Als ik roomboter gebruik dan heb ik geen probleem.

11

Als een taart niet wil lossen lukt het meestal wel om deze te lossen door de taart te bevriezen en dan op het gas het bakblik warm maken en dan komt meestal de taart er wel uit.

Om een bakblik te smeren kan je het beste geklaarde boter gebruiken.
Dit geeft tevens een lekkere smaak aan je kapsel of cake.

En gezonder dan alle smeermiddelen.

Als je zondigt zondig dan lekker

En niet afwassen met sop, dat ontvet.

13

En na gebruik alleen met heet water afwassen, geen afwasmiddel gebruiken!

14

gewoon een dun laagje roomboter, nooit geen problemen

15

taartjesdroom schreef:

Ja, het ontvet, daarom word het ook schoon...
vind het een beetje vies om met alleen water af te wassen...

16

taartjesdroom schreef:

Dat lijkt me niet zo hygiënisch... Bij mij gaan de cakepannen overigens gewoon de vaatwasser in want ik haat afwassen! Ze worden wel een beetje vlekkerig maar ze doen (na jaren) nog altijd hun werk.

Als je met goed heet water afwast is er niks aan de hand. afwasmiddel ontvet alleen.

18

Ik ga de tip van het niet afwassen met sop proberen. Heb de laatste tijd ook een beetje last van vastzittende biscuit, terwijl ik toch echt niks anders doe.
Ik denk ook dat je beter met alleen heel heet water kunt afwassen, dan met minder heet+sop. Geldt natuurlijk niet voor alles  ;)

19

ik heb het idd ook de laatste tijd. Dat mijn biscuit een beetje blijft vastzitten. Erg vervelend...en ik kan me herinneren dat ik de laatste keer met sop heb afgewassen. Meestal doe ik wel zonder sop. Dus misschien ligt het toch daaraan...Ik neem de tip ook mee.

20

Esther:

ik was altijd alles af met heet water en sop.
(heb geen vaatwasser)

afwassen met niet zulks heet water vind ik zo vies!
tegen de tijd dat het minder heet word pak ik gewoon nieuw.

21

Ik heb ook geen vaatwasser  ;) . Ik was soms met stromend water onder de kraan af, en ik doe sowieso altijd handschoenen aan. Het water is nl heel erg heet. Wat wel fijn is voor de afwas. maar niet voor mijn handen  :nooo

22

Weet dat de meningen verdeeld zijn, maar ik gebruik altijd gewoon vloeibare boter (lidl) om in te vetten (met een kwast). Biscuit laat altijd gewoon los.
En ik was af met héél heet water en sop.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

23

Had er ook nog nooit last van gehad met de bakspray....tot vandaag... :nooo achteraf denk ik dat ik net te weinig gespoten heb....busje was leeg!

Na het afwassen met heet water en sop smeer ik mijn bakpan in met een heeeeeeeeel klein beetje olijfolie, blijven ze heel mooi van!

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

24

Nou als ik dit zo lees, dan blijf ik gewoon in de springvorm bakken.
Zoveel bak ik nou ook niet en ik heb al vaker gelezen dat er problemen met de bakpannen zijn.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

25 Laatst bewerkt door Henriette34 (16-11-2013 09:38)

Er zijn geen problemen met bakpannen en ik vind taarten uit bakpan vaak mooier van vorm dan uit een springvorm.
Gewoon goed gebruiken, dus cirkel knippen van bakpapier, die onderin leggen. Klein klontje boter tussen je vingers, randen helemaal insmeren.
Beslag erin, bakken, klaar.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"