1

Onderwerp: Wie is er goed in recepten omrekenen?

Ik gebruik de Bakzolder bicuitmix. Nu ga ik binnenkort een taart maken waarvoor ik 350 gram ei nodig heb. Hoeveel mix en water moet hier dan bij????

Ik heb wel een idee maar zou het graag van iemand anders horen of het klopt.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Wie is er goed in recepten omrekenen?

Ik gebruik nooit deze bakmix, dus zou je kunnen vertellen welke verhouding er staat aangegeven op de verpakking?

3

jolien87 schreef:

Ik gebruik nooit deze bakmix, dus zou je kunnen vertellen welke verhouding er staat aangegeven op de verpakking?

Dit staat er op de verpakking:

Rond 15cm 175 gr 105 gr 40ml 25-30 min
Rond 20cm 250 gr 150 gr 55ml 30-35 min
Rond 25cm 330 gr 200 gr 75ml 35-40 min
Rond 30cm 470 gr 280 gr 105ml 40-45 min

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

4

Welk rijtje is van de eieren?

5

Ik denk het middelste rijtje.

Christine.

6 Laatst bewerkt door Esther68 (13-11-2013 13:36)

Ik heb ooit eens een berekening gemaakt omdat het ook wilde weten. Ik weeg nl de eieren af en vind het zonde om ei weg te gooien. Ja, ik weet het...een beetje ei meer of minder maakt niet uit..maar ik wilde het toch weten  ;) . Deze berekening klopt trouwens aardig...
350 gr ei x 1.28 = 448 gr mix
Omgekeerd doe ik dit trouwens ook. Soms heb ik niet genoeg biscuitmix en dan doe ik...... (bv) 375 gr mix: 1.28 = 293 gr ei
Ik gebruik M en L eieren zodat ik eigenlijk altijd precies uitkom.
Tja, ik weet het, misschien overdreven, maar ik ben nou eenmaal gek op rekensommetjes  ;)

Lees nu pas goed jouw tabel. Bij deze moet je omrekenen met 1.66  ;)
350x1.66= 581 gr mix en 58 water (denk ik tenminste  ;) )

7

Ik heb wel gezien dat de verhoudingen hier en daar een beetje verschuiven tussen de verschillende afmetingen.
Volgens mij is dit zodat je met afgeronde getallen kunt werken.

8 Laatst bewerkt door Dolfijn (13-11-2013 15:11)

Esther68 schreef:

Ik heb ooit eens een berekening gemaakt omdat het ook wilde weten. Ik weeg nl de eieren af en vind het zonde om ei weg te gooien. Ja, ik weet het...een beetje ei meer of minder maakt niet uit..maar ik wilde het toch weten  ;) . Deze berekening klopt trouwens aardig...
350 gr ei x 1.28 = 448 gr mix
Omgekeerd doe ik dit trouwens ook. Soms heb ik niet genoeg biscuitmix en dan doe ik...... (bv) 375 gr mix: 1.28 = 293 gr ei
Ik gebruik M en L eieren zodat ik eigenlijk altijd precies uitkom.
Tja, ik weet het, misschien overdreven, maar ik ben nou eenmaal gek op rekensommetjes  ;)

Lees nu pas goed jouw tabel. Bij deze moet je omrekenen met 1.66  ;)
350x1.66= 581 gr mix en 58 water (denk ik tenminste  ;) )

Factor 1,66 had ik ook idd.
Maar met water kom ik hoger uit.... :think:
58 ml kan nooit omdat je met 470 gram mix al 105 ml nodig hebt.

Gr. Dolfijn

9

577 mix  350 ei 130 water

als je kijkt naar 330 mix 200 ei
ik reken uit hoeveel mix per ei nodig is
1 ei = 50 gr dus 200 : 4 = 50
330 mix : 4 = 82.5

350 gr. ei = 7 eieren
dus 82,5 gr mix x 7 = 577

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

10

spidygirl schreef:

577 mix  350 ei 130 water

als je kijkt naar 330 mix 200 ei
ik reken uit hoeveel mix per ei nodig is
1 ei = 50 gr dus 200 : 4 = 50
330 mix : 4 = 82.5

350 gr. ei = 7 eieren
dus 82,5 gr mix x 7 = 577

en water????

11

ook even delen door 4 x 7
dus:  130 water

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

12 Laatst bewerkt door Esther68 (13-11-2013 15:37)

Ah, was het water vergeten  ;) ....581 gr mix :4,5= 129 water.

@spidygirl: haha, ik was nog druk aan het rekenen. Ik vind het altijd zo leuk met rekenen dat het op verschillende manieren kan, maar dat de uitslag altijd gelijk is. Zo had ik laatst een rekendiscussie met mijn zoon. Hij zit nu op de middelbare en gebruikt nu een andere methode als wij 'vroeger'  :s  gebruikte. Ik zocht de rekenmethode op en hij had gelijk. Het wordt nu anders gedaan maar uitkomst blijft hetzelfde

13

Esther68 schreef:

Ik kwam op 116 ml dus dat scheelt niet zo veel. Maar ik vind dus dit heeeeel veel water. Zeker in vergelijking met de mix van Funcakes.
Vandaar dat ik me afvraag of het wel klopt.

Dank voor je hulp!

14

Ik vind het ook veel water en ben benieuwd hoe de biscuit wordt. Ik denk dat het wel goed komt, omdat ik vaker lees dat de bouwhuis mix goed is  :)

15

Esther68 schreef:

@spidygirl: haha, ik was nog druk aan het rekenen. Ik vind het altijd zo leuk met rekenen dat het op verschillende manieren kan, maar dat de uitslag altijd gelijk is. Zo had ik laatst een rekendiscussie met mijn zoon. Hij zit nu op de middelbare en gebruikt nu een andere methode als wij 'vroeger'  :s  gebruikte. Ik zocht de rekenmethode op en hij had gelijk. Het wordt nu anders gedaan maar uitkomst blijft hetzelfde

die andere rekenmethodes op school zijn wel erg leuk maar ook onhandig... moet bijna zelf eerst in de leer voor ik mijn zonen kan helpen. hahaha
maar gelukkig blijft de uitkomst idd hetzelfde.

16

Esther68 schreef:

Ik vind het ook veel water en ben benieuwd hoe de biscuit wordt. Ik denk dat het wel goed komt, omdat ik vaker lees dat de bouwhuis mix goed is  :)

Het gaat niet om de Bouwhuis mix maar om de Bakzolder.... ;)

17

Zou het kunnen dat de mix van de Bakzolder wat "dikker" is? Of dat er in verhouding minder ei in hoeft?
Dat is tenminste het eerste wat er in me opkomt.

18

Dolfijn schreef:
Esther68 schreef:

Het gaat niet om de Bouwhuis mix maar om de Bakzolder.... ;)

:grr:  ja, stom!
Ben al een paar dagen uit mijn doen en vergeet alles, doe alles verkeerd. Maar komt goed  ;)

19

Maak er procenten van

Voor 350 gr ei wordt het recept

Mix.         100 %          585 gr
Ei.               60 %         350 gr
Water        22 %          128 g

Als je zondigt zondig dan lekker

20

:lol:  :lol:  Nog een andere berekening! Leuk!

21

dolfijn:  Is het gelukt?

22

Hij zit nu in de oven....

Gr. Dolfijn

23 Laatst bewerkt door anje67 (17-11-2013 11:14)

Hoi,
Ik gebruik al een tijdje de mix van de bakzolder en er gaat idd meer water in.
Hij bevalt mij heel goed.

Deze verhoudingen gebruik ik:

18 cm: 210 mix 126 ei 48 water
22 cm: 275 mix 165 ei 60 water
24 cm: 317 mix 192 ei 72 water
26 cm: 343 mix 207 ei 78 water.

Heb geen idee meer hoe ik het uitgerekend heb en als het wel klopt maar mijn taartdbodems bevallen mij zo goed en zijn zo"n 7 a 8 cm hoog.

24

Dolfijn schreef:

Hij zit nu in de oven....

Gr. Dolfijn

Prima gelukt!

25 Laatst bewerkt door grietje (18-11-2013 09:12)

.

Groetjes Gerien