1

Onderwerp: chocolaatjes maken..... ??

Geen idee f ik met mijn vraag in de goede rubriek sta.

Mijn vraag is dus hoe ik van een simpele chocoladereep, leuke chocoladevormpjes kan maken...

Welke handelingen moet ik dan volgen voor ik ze zonder bubbels in de vormpjes kan gieten en welke tips zijn er om ze er netjes uit te krijgen ?

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: chocolaatjes maken..... ??

Hoi,

Ik heb dit jaar voor Moederdag bonbons gemaakt met de kinderen uit mn klas!

Wat wij hebben gedaan is als volgt:
Lekkere chocola au bain-marie smelten in een pannetje.
Siliconen ijsblokjesvormpjes (Ikea, wibra, zeeman) goed afwassen en laten drogen.
Daar doe je de gesmolten chocolade in.
Ik liet ze eerst op het aanrecht staan zodat ze goed konden afkoelen. Om ze goed uit de vormpjes te krijgen zette ik ze nog even in de koelkast! Dat maakt ze nog iets harder!

Je moet ze daarna wel in de koelkast bewaren want ze smelten wel iets sneller dan een gewone reep chocola!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!

3 Laatst bewerkt door grietje (11-11-2013 07:00)

Als je leuke kleine siliconenvormpjes hebt kun je al hele leuke chocolaatjes maken.
Heb ik pas ook gedaan, erg leuk!
Toen had ik nog wat chocolade over. Die schepte ik in kleine hoopjes op een stuk bakpapier. Daar strooide ik wat gekleurde spikkels op. dat zag er ook erg leuk uit en bij de kinderen erg in trek.

Hier kun je ook lezen hoe je het beste chocolade kunt smelten:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … m_store=nl
Ook deze site vond ik erg duidelijk:
http://gastronomixs.blogspot.nl/2013/02 … reren.html
En hier heb je een filmpje met uitleg:
http://www.njam.nl/kooktechnieken/tempe … -chocolade

Veel plezier!!

Groetjes Gerien

4

LauraBl schreef:

Hoi,

Siliconen ijsblokjesvormpjes (Ikea, wibra, zeeman) goed afwassen en laten drogen.
Ik liet ze eerst op het aanrecht staan zodat ze goed konden afkoelen. Om ze goed uit de vormpjes te krijgen zette ik ze nog even in de koelkast! Dat maakt ze nog iets harder!

Je moet ze daarna wel in de koelkast bewaren want ze smelten wel iets sneller dan een gewone reep chocola!

de reden dat t snel smelt is omdat het niet goed verwerkt is waardoor de stolling niet goed verloopt. je kan chocola niet simpelweg ff smelten en in vormen doen. dan slaat t of wit uit of wordt t niet meer goed hard.

Je moet de chocolade ook als het gesmolten is temprerren  dat wil zeggen op een koude ondergrond uitstrijken en mengen.  Meestal gebeurt dat op een marmeren werkblad/steen.  Of door de gesmolte choco dan de niet gesmolte stukjes te doen en dan door roeren tot die andere gesmolten zijn.

6

etmc schreef:
LauraBl schreef:

Hoi,

de reden dat t snel smelt is omdat het niet goed verwerkt is waardoor de stolling niet goed verloopt. je kan chocola niet simpelweg ff smelten en in vormen doen. dan slaat t of wit uit of wordt t niet meer goed hard.

En toch heeft t zo gewerkt! De bonbons zijn goed gelukt!

7

nancy79westerduin schreef:

Je moet de chocolade ook als het gesmolten is temprerren  dat wil zeggen op een koude ondergrond uitstrijken en mengen.  Meestal gebeurt dat op een marmeren werkblad/steen.  Of door de gesmolte choco dan de niet gesmolte stukjes te doen en dan door roeren tot die andere gesmolten zijn.

Dat uitstrijken op een koude ondergrond hoeft volgens mij niet perse. Kijk maar bij de sites die ik hierboven al heb genoemd.
Je smelt een deel van de chocolade, dan voeg je er koude (uit de koelkast) chocolade aan toe. Dan heeft het de goede temp. en kun je beginnen.

Zo heb ik het gedaan en die chocolade was echt goed. Goed getempereerde chocolade 'knapt' als je het doorbijt. En dat deed het bij mij.

Groetjes Gerien

8

grietje schreef:

Dat uitstrijken op een koude ondergrond hoeft volgens mij niet perse. Kijk maar bij de sites die ik hierboven al heb genoemd.
Je smelt een deel van de chocolade, dan voeg je er koude (uit de koelkast) chocolade aan toe. Dan heeft het de goede temp. en kun je beginnen.

Zo heb ik het gedaan en die chocolade was echt goed. Goed getempereerde chocolade 'knapt' als je het doorbijt. En dat deed het bij mij.

Bijna goed  ;)
Je kunt idd voor kristalliseren door callets toe te voegen aan de warme chocolade, maar deze moeten wel op kamertemp zijn.. niet uit de koelkast

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Bommeltje schreef:
grietje schreef:

Bijna goed  ;)
Je kunt idd voor kristalliseren door callets toe te voegen aan de warme chocolade, maar deze moeten wel op kamertemp zijn.. niet uit de koelkast

Ik had op een site gezien dat dat dus wel moest. Dus had ik het zo gedaan en ging prima.
Wat is dan de goede manier :think:

Groetjes Gerien

Hihi ja met koude bedoelde ik eigenlijk niet gesmolte choco hihihihi.  De gesmolte isde warme en de koude dan de niet ggesmolte.  Whahaha ik ben weer lekker op zijn nancyriaans met me uitleg whahaha