51

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

sil schreef:

leuk dat alles zo uitgeprobeerd wordt. De slagroom met jam doe ik zelf eigenlijk al jaren. Dat komt omdat ik niet van banketbakkersroom hou en dan meestal een slagroomtaart met de jam/slagroom vul.

Dat doe ik zelf ook al vanaf het begin. Dat komt zo, Normaal deed ik slagroom, mascarpone en jam allemaal in een bak en goed hard mixen. Maar op een dag had ik geen mascarpone, maar de jam en slagroom zaten al in de kom. Toen dacht ik dan maar zonder en dat smaakte ook lekker. Maar dank dat je je slagroom boter expiriment wilde delen, die kon ik nog niet. :)

52

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Wat fijn om te zien dat je niet bang bent om te experimenteren.
Bovendien nog allemaal een beetje wetenschappelijk ook, dat doet mij als pseudo wetenschapper goed.
En als het dan nog goede resultaten geeft en andere mensen aanzet om het ook eens te proberen is dat helemaal geweldig.
"Out of the box thinking", zouden meer mensen moeten proberen.

Het klinkt zo veelbelovend dat ik het bij mijn volgende baksel zeker ga proberen.

Ga zo door,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

53

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Vraagje, kun je die vruchtenmousse ook als topping voor cupcakes gebruiken? Ik heb vanmiddag geprobeerd de eurshopper slagroom te mixen met light minijammetjes maar was niet stijf te krijgen... Gegeven moment werd het soep met (boter) klontjes :mad: Komt dat door de light variant jam of moet je op lage stand mixen? Hoor graag jullie tips!

54

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Moet eerlijk bekennen dat ik deze nog niet heb geprobeerd, maar ga ik zeker heel snel doen.
De variatie met saroma/kloppudding is ook super.
Vandaag geprobeerd want had nog slagroom en saroma staan die beiden bijna op moesten......
Gewoon een bekertje slagroom van 250 ml en een pakje saroma erdoor en binnen twee tellen ook stijf geklopt en heeeeeerlijk, vind ik zelf.
Volgende keer met jam proberen

I may not be perfect, but i'm always me

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

laar84 schreef:

Vraagje, kun je die vruchtenmousse ook als topping voor cupcakes gebruiken? Ik heb vanmiddag geprobeerd de eurshopper slagroom te mixen met light minijammetjes maar was niet stijf te krijgen... Gegeven moment werd het soep met (boter) klontjes :mad: Komt dat door de light variant jam of moet je op lage stand mixen? Hoor graag jullie tips!

Leuk topic dit. Ik doe ook vaak jam of oploskoffie door de botercreme. Je moet geloof ik wel oppassen welke jam je gebruikt. Ik kan me herinneren dat er twee jaar geleden een taart was op de T&T beurs die er heel mooi uitzag maar die niet mee mocht doen met de wedstrijd omdat de vulling van creme en jam was gaan schiften. Later bleek dit te komen door de soort jam die gebruikt was. Ik dacht dat dit Hero jam was, maar zeker weten doe ik het niet meer. Misschien zijn er anderen die dit nog weten.

vrouwtje Deeg; natuurlijk lekkere bakproducten

56

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

De slagroom met jam: geniaal idee, lekker en makkelijk! En met een pot jam en bekertje slagroom vul je zo een hele taart (laagje jam en laagje room:)). De slagroom met boter probeer ik volgende keer :)

57

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Uhhh marloes, het idee was om jam door de slagroom te kloppens.
de pectine in de jam werkt dan als een soort gelatine en de rest als smaakmaker.

Groetjes, john

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

58

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Haha, ja, ik snap dat t zo overkomt, maar ik begrijp het hoor!
Ik bedoelde een laagje jam, en dan de rest van de jam stijfkloppen met de slagroom voor een laagje vruchtenroom ;)
Maar zo vul je dus met een bekertje slagroom en een pot jam wel een hele taart :P

59

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Wat een geinig topic! Vorig jaar over het hoofd gezien. Ik ga zeker nog een keer slagroom met jam kloppen. Met de boter wacht ik nog even..... Ik lust geen boter dus het idee spreekt me niet aan  :nooo

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

intresting :Y

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

61

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Ik heb het gisteren geprobeerd met roomboter en het werkt zeker de slagroom was nog stijf op en tussen de taart. Heb de vorige keer mascarpone gebruikt en dan is de slagroom toch lekkerder :9

Ga zeker ook nog een keer met jam proberen.

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

JPS schreef:

Uhhh marloes, het idee was om jam door de slagroom te kloppens.
de pectine in de jam werkt dan als een soort gelatine en de rest als smaakmaker.

Groetjes, john

Volgens mij heeft pectine alleen een gelerende werking bij verhitting. In slagroom zal pectine dus niet veel doen.

Het kan wel zijn dat de slagroom steviger blijft doordat de jam steviger is.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

63

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Suus heeft helemaal gelijk wat de gelei werking van pectine betreft  :thumb: En ik zat ernaast :o
Het effect zal dan inderdaad meer veroorzaakt worden door de gelei die al in de jam aanwezig is. Deze wordt op zijn beurt dan wel weer door de combinatie van pectine, hitte, suiker en zuur gevormd bij het inmaken van de jam.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

64 Laatst bewerkt door Baylah (10-11-2013 20:00)

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Suikertaartjes-Suuz schreef:
JPS schreef:

Uhhh marloes, het idee was om jam door de slagroom te kloppens.
de pectine in de jam werkt dan als een soort gelatine en de rest als smaakmaker.

Groetjes, john

Volgens mij heeft pectine alleen een gelerende werking bij verhitting. In slagroom zal pectine dus niet veel doen.

Het kan wel zijn dat de slagroom steviger blijft doordat de jam steviger is.

Het is wel degelijk de pectine-gelei in de jam die ervoor zorgt dat de slagroom zo snel stijf wordt. De pectine is immers al verhit geweest en daardoor verworden tot pectine-gelei, wat in dit geval het bindmiddel is dat de slagroom bind. Wanneer pectine verhit wordt tesamen met de (fruit)zuren en suiker vormt het gelei dus in dit geval zat JPS helemaal goed hoewel er van Pectine eigenlijk niet meer gesproken zou mogen worden gezien de pectine gelei werd na het verhittingsproces.

65

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Leuk om te zien dat een topic van ondertussen 2 jaar oud nog nieuw leven ingeblazen wordt.

Wie er nu gelijk heeft is niet zo belangrijk, dat het werkt des te meer.

Ik ben overigens wel benieuwd of iemand weet welke stof in bavaroisepoeder er voor de stevigheid zorgt. Misschien kan ik dat beter in een nieuw topic vragen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.