1

Onderwerp: plan van aanpak / stappenplan

Dag dames, en mogelijk heren,
Ik ga voor de 3e keer een taart maken, ben al druk met de voorbereidingen maar wat ik mis is een soort plan van aanpak. Waar begin ik nu al mee, wat doe ik de komende dagen en hoe pak ik het daadwerkelijk bakken, vullen, afsmeren en bedekken / versieren van de taart aan? (zaterdag) dus wat komt eerst en wat doe ik laatst? In de tijd dat de cake in de oven staat kan ik bijv botercreme maken?/ of moet ik dat van te voren al doen?? Heeft iemand voor mij een soort stappenplan / plan van aanpak voor het maken van een taart? alle tips en ideeën zijn welkom!

2

Re: plan van aanpak / stappenplan

Als ik op zaterdag een taart moet leveren (laat in de middag of begin van de avond) doe ik het als volgt:

Donderdag of vrijdag biscuit bakken, na afkoelen goed inpakken en invriezen.
Vrijdagavond botercrème maken.
Zaterdagmorgen eerst biscuit uithalen, daarna maak ik mezelf klaar en even ontbijten.  ;)
Tegen de tijd dat ik klaar ben is de biscuit wel ontdooid, dus vullen en afsmeren.
Dan laat ik hem weer een tijd in de koelkast staan. Meestal ga ik tussendoor boodschappen doen of zoiets dergelijks.
Dan bekleden en decoreren. Je kan veel decoratie al van tevoren maken. Vooral als je gaat boetseren is dit erg aan te raden.

Et Voilà! Je taart is klaar!

3

oke das een goede planning! en als ik zondag de taart aan wil snijden, kan ik hem dan ook als hij helemaal klaar is zaterdag nog een nacht  laten staan in de koelkast?

4

Ja zeker.
De taarten die zaterdag later op de middag opgehaald worden zijn bijna altijd voor de zondag.
Hij is dan nog hartstikke lekker.

5

Het ligt een beetje aan wat voor taart het is. Qua decoratie enz. Puzzelplaatjes en boetseersels maak ik wel ruim van tevoren. Als ik een simpele taart heb, bak, vul en bekleed/decoreer ik alles op 1 dag. Maar meestal bak ik de biscuit de avond voor het vullen, net als de 1:1 (bv op donderdagavond). De bc om te vullen maak ik vlak voor ik de biscuit vul. Dan bekleden en decoreren (bv vrijdag) .'s Avonds is de taart dan klaar (ben nogal precies, waardoor het altijd langer duurt dan ik wil) en dan gaat de taart de koelkast in, als deze niet opgehaald wordt diezelfde avond. Meestal worden de taarten 's morgens (zaterdag) opgehaald en dan heb ik geen tijd meer om iets te doen. Taart kan dus de koelkast in. Of eigenlijk...'moet' de koelkast in voor de nacht  ;)