1

Onderwerp: Suikervrije, luchtige cupcakes

De suikervrij hype begint zich steeds verder uit te breiden, dus ik heb nu de vraag gekregen of ik ook suikervrije cupcakes kan bakken. Niet vanwege diabetes, maar omdat suiker ongezond zou zijn.

Inmiddels heb ik 3 recepten uitgeprobeerd, waaronder met banaan (te compact), met honing (te nat) en met steviazoetstof (ronduit smerig en bovendien is dat spul zo chemisch dat ik het niet vertrouw).

Heeft iemand ervaring met suikervrij bakken, met een natuurlijk (ongeraffineerde) vervanger. En het liefst niet te duur. ;)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

2 Laatst bewerkt door Anna_4 (22-10-2013 20:30)

Re: Suikervrije, luchtige cupcakes

Misschien iets met moutstroop? Daar zag ik laatst een heel artikel over. Is vaak te verkrijgen in gezondheidswinkels, voor 3 euro ongeveer. En anders misschien de zoetheid uit (gedroogd) fruit halen? Succes!

Edit: niet helemaal de site die ik bedoelde, maar kijk hier eens.
http://ikeetsuikervrij.nl/suikervervang … ervangers/

Ik heb wel eens gebakken met tagatesse, dit is wel bewerkt, maar heeft zijn oorsprong in melksuikers. Dit heeft bijna geen uitwerking op de suikerspiegel. Ik vond het wel aardig qua smaak en structuur van mijn baksel was ook redelijk gelijk aan suiker.

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

4

Ik vervang de helft van de hoeveelheid suiker door oerzoet. Dan maak ik het beslag. Als het goed gemengd is enzo dan maak ik het beslag op smaak met flink wat rijstestroop.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com