1

Onderwerp: Vraag: dulce de leche

Ik ga vandaag voor het eerst dulce de leche maken. Omdat ik wat angstig ben dat me de boel explodeert heb ik nog wat vragen:

- leg ik het blikje gecondenseerde melk meteen in het water en breng het dan aan de kook? Of breng ik eerst het water aan de kook en doe dan pas het blikje er in?
- als het water met blikje kookt, moet er dan een deksel op de pan of juist niet?
- nadat ik het 3 uur heb laten koken, wat dan? Het blikje meteen uit het hete water halen? Of eerst samen laten afkoelen? Of er koud water opgieten?

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Carien (21-10-2013 08:29)

Re: Vraag: dulce de leche

d'r ontploft niks, als je het blikje maar onder water laat :)

dus ruim water boven het blikje, blikje met koud water opzetten, aan de kook brengen, deksel erop laten, op laagste stand laten borrelen, af en toe waterstand controleren, evt aanvullen met kokend water, na 1,5-2u koken de pan zachtjes leegkieperen in je gootsteen (met blik en al) en vooral van het blik afblijven!
Je kunt het blikje ook uit je pan halen met een spaghetti-tang ofzo, maar vooral niet aankomen, is heeeel erg heet en helemaal af laten koelen voordat je het opent.
Smakelijk :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Precies zoals Carien het zegt doe ik het ook.
Omdat ik in het begin ook bang was dat ik misschien tussendoor water zou vergeten ofzo en ik echt geen keuken vol caramel wilde, gebruik ik altijd mijn hoge soeppan. Ik heb daardoor nog nooit te weinig water gehad :D

Succes!!

4

En vergeet het etiketje er niet eraf te halen! dat had ik namelijk de 1 e keer..kon ik de papierdrap er eerst afhalen..

5

:think: dat etiket blijft toch heel, kun je er zo in 1x afnemen...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Bij mij drijft het papier ook altijd in 1 stuk op het water.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

7

Wat toevallig, ik wil straks ook mijn eerste blikje dulce de leche gaan maken.

Ik wil het zaterdag gaan gebruiken voor een banoffee taart en ik heb er ook een aantal vraagjes over:

-Is de caramel dik genoeg als je het 2 uur laat koken, of loopt het dan uit de taart zodra je hem gaat aansnijden?

-Kan ik de caramel buiten de koelkast bewaren, of moet dit per sé in de koelkast?

-Stolt de caramel zodra deze is afgekoeld in de taart of blijft deze vloeibaar?

8

dankjulliewel voor de reacties!

@jolien87 toevallig, ik ga ook de banoffee taart maken!

9

Heerlijk, heb ik laatst ook gedaan.
Ik heb de taart in de koelkast gedaan, de caramel was bij mij wel nog dun, maar niet vloeibaar, ongeveer als pudding, het liep er dus niet meteen uit, maat was wel zacht.
Ik denk niet dat de taart buiten de koelkast te bewaren is ivm de slagroom, maar alleen de caramel is wel buiten de koelkast te bewaren.
Als je meerdere blikjes in 1 keer kookt, kan je bij de gesloten blikjes de tht datum aanhouden.

Groetjes, Katja

10

jolien87 schreef:

Wat toevallig, ik wil straks ook mijn eerste blikje dulce de leche gaan maken.

Ik wil het zaterdag gaan gebruiken voor een banoffee taart en ik heb er ook een aantal vraagjes over:

-Is de caramel dik genoeg als je het 2 uur laat koken, of loopt het dan uit de taart zodra je hem gaat aansnijden?

-Kan ik de caramel buiten de koelkast bewaren, of moet dit per sé in de koelkast?

-Stolt de caramel zodra deze is afgekoeld in de taart of blijft deze vloeibaar?

ik heb afgelopen weekend een banoffeetaart gemaakt. Ik had de karamel ook 2 uur laten koken. Het was goed smeerbaar en dik. Maar eenmaal in de taart met de banaan en zwitserse room bij elkaar ging hij toch lopen. Niet helemaal hoor, maar er kwam wel hele dunne karamel uitlopen. Misschien moet je hem toch langer koken.

Groetjes Gerien

11

Ik heb 't laatst voor millionaires shortbread gebruikt. 3 uur laten koken en in de pan laten afkoelen. Was dikke pudding, maar liep er niet tussenuit en bleef een mooi laagje, ook nadat het al enkele uren uit de koelkast was.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

12

Toppie, bedankt grietje en elleoj :thumb:

Gebeurt er trouwens niets met de smaak als je het langer kookt?
Ik weet namelijk van gesmolten suiker dat deze bitter gaat smaken als je deze te lang laat karameliseren.

13 Laatst bewerkt door elleoj (21-10-2013 11:20)

Suiker verbrandt inderdaad, ik geloof als het boven de 160 graden komt of zo. Maar dat gebeurt nu niet omdat het in water is, lijkt me.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

14

De allereerste keer dat ik het heb gemaakt, is het idd deels gaan kristaliseren, werd het crunchy ddl,  :9

Groetjes, Katja

15

Enig idee waar dat door kwam, Katja?

16

Ik denk  dat dat kwam doordat het blikje enige tijd niet helemaal onder water stond.
Weet het niet zeker, maar da's voor mij de enige logische verklaring.
Was niet helemaal de bedoeling, maar het was erg lekker!

Groetjes, Katja

17

Klinkt enigszins logisch ja.

Gaat het blikje trouwens drijven, of blijft hij braaf op de bodem staan?

18

Het blikje is best zwaar, die blijft dus netjes onderin je pan staan.

Groetjes, Katja

19

Nou, daar gaan we dan. Heb twee blikjes in de pan gedaan en voor de zekerheid nog maar twee blikjes extra meegenomen, mocht de eerste lichting niet lukken.

20

Yes, gelukt!
Beide blikjes zijn een groot succes geworden. Ze hebben +- 3 uur in de pan gelegen. Het was wel even puzzelen met de hoogte van het vuur want af en toe zag ik tijdens het checken dat het toch ineens flink kookte in plaats van dat het rustig pruttelde.
Het was dus even spannend wat eruit ging komen. Na de 3 uur heb ik beide blikjes in een pan met koud water gezet en na een uurtje waren ze afgekoeld.

En zie hier het resultaat: mooie (kwark)dikke dulce de leche. Als ik het zo zie perfect voor in de banoffee taart.
En lekkerrr! Ik was even bang dat het op bebogeen zou lijken, maar ik vind het totaal anders smaken. Het is wel zoet, maar op een andere manier. Ik heb niet meteen het idee dat mijn tandglazuur eraf springt.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1377589_560194114051459_1118568200_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1391431_560194044051466_1230706377_n.jpg

21

Ik zou wel heel erg oppassen met het blikje in koud water te zetten. Zelf laat ik het gewoon in het kookwater afkoelen (maak het altijd een dag voor ik het nodig heb). Ik vraag me af of het grote temperatuurverschil ineens gevaarlijk kan zijn...

22

Hm niet bij stil gestaan. Ik had veel berichten gelezen van mensen die het ook doen en het ging prima *klopt af*. Maar misschien moet ik het de volgende keer maar niet weer proberen. Ik wil de goden niet verzoeken. O-)

23

Ook bij mij is het goed gegaan!
3 uur laten pruttelen. Heb het blikje nog niet open gemaakt.
Ga vandaag de taart maken, dus zal straks het blikje open trekken.
Blijft de dulce de leche wel gewoon 'vloeibaar' of moet ik het straks even verwarmen zodat het weer pudding wordt?

24

Je hoeft het niet meer te verwarmen, hoor.

Groetjes, Katja

25

De consistentie blijft precies zoals het uit het blikje komt zodra deze is afgekoeld.
Ik heb een paar berichten gelezen over mensen die het potje nog even in heet water zetten om het wat makkelijker smeerbaar te maken. Maar zoals ik het gisteravond zag is het ondanks de kwarkdikte nog goed te smeren.