1 Laatst bewerkt door Moma (20-10-2013 18:03)

Onderwerp: Ganache-taart [FEEDBACK]

Ik ben zo blij met dit forum, laatst heb ik van alles over ganache maken gelezen en daarna uitgeprobeerd.
Erg spannend vond ik het wel, vooral om de chocolade weer dunner te krijgen.
Het was de bedoeling om de toeven van witte ganache te maken, maar dat is helaas wel mislukt. Eenmaal in de spuitzak werd de ganache zo hard dat er niks meer uitkwam en het leek mij ook geen goed plan het dan weer op te warmen.
Daarom gekozen voor botercreme met een kleurtje. Eigenlijk vond ik het zelf wel heel mooi staan.
Wat vinden jullie er van? Feedback is natuurlijk welkom.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKAW883R-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X6FXOE4V-D.jpg

2

Re: Ganache-taart [FEEDBACK]

Ziet er erg mooi en lekker uit!

Had je de ganache om toeven te spuiten opgeklopt?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Dank je wel. Er zit aarbeienjam in en mergpijpjesvulling, de reacties waren allemaal goed.
Ik dacht dat de ganache misschien iets te dik zou worden of dat het geheel te machtig werd. Maar dat was allemaal prima.

Ja de witte ganache had ik wel even opgeklopt. Ik dacht dat dat ook de bedoeling was.

4

Dat is het ook  :lol: 
Maar ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat het te hard werd.
En volgens mij kan een beetje opwarmen geen kwaad. Probleem is wel dat je moet zorgen dat het niet weer helemaal smelt, want dan kun je weer opnieuw beginnen met opkloppen.

www.facebook.com/cakebym

5

:) Gelukkig haha.
Het was wel goedkope chocolade misschien dat het daar wat mee te maken kan hebben?
Eigenlijk vond ik de witte ganache ook helemaal niet lekker veels te zoet en met een boter bijsmaak. Daarom had ik niet de moeite genomen om het nog proberen op te warmen. En het zat al in de spuitzak.
Zou je die ook zo in de magnetron kunnen doen of wordt het dan een rommeltje?

6

Het was wel goedkope chocolade misschien dat het daar wat mee te maken kan hebben?

Dat zou zo maar kunnen? Welke verhouding heb je aangehouden voor de witte chocolade?

En het zat al in de spuitzak.
Zou je die ook zo in de magnetron kunnen doen of wordt het dan een rommeltje?

Doe ik ook wel eens (mits er geen metalen spuitmondje in z.30it  :D )
En dan zo'n ikea klemmetje voor zakken op beide uiteinden.
Heel kort hoor, 10 sec. per keer.

www.facebook.com/cakebym

7

Ik heb nog even gekeken en de pure en de witte chocolade heb ik alle 2 van perfect gebruikt. Maar misschien dat wit dan beter van een iets beter merk kan zijn.
Ik heb 300 gr witte chocolade en 125 ml slagroom gebruikt.
Buiten af laten koelen zodat het wat sneller ging. En daarna kort de mixer er op. Toen in de zak en toen ging het mis.

Goed om te weten dat ze zak ook zo in de magnetron kan. Ik heb plastic spuitmondjes.

8

Blijft heel vreemd. Een echte verklaring heb ik er niet voor...
Ik zet het wel eens een hele nacht in de koelkast voor ik het opklop.

www.facebook.com/cakebym

9

In iedergeval heel erg bedankt voor al je reacties.
Ik ga het nog wel eens proberen met een andere witte chocolade.

Dan heb ik nog 1 vraag. Als ik een taart wil afsmeren met (pure) ganache ipv botercreme dan kan ik toch 250 ml slagroom/250 gr chocolade aanhouden?

10

Graag gedaan!

Ja hoor, om af te smeren is 1:1, net als bij de botercreme.
Hoop dat dit beter lukt dan!

Zit me nog even af te vragen: hoe heb je de ganache precies gemaakt?(je werkwijze). Misschien dat daar iets mis is gegaan?

www.facebook.com/cakebym

11

Hoi cakebym,

De pure ganache om af te smeren is wel gelukt! Ik vond het nu wel extra spannend haha. Maar het is gelukt! Kan je dat ook invriezen? Want ik heb nog best veel over.

De witte heb ik net zo gemaakt als de bruine maar voor de zekerheid zal ik nog even de werkwijze opschrijven.

300 gr witte chocolade/125 ml slagroom.

Chocolade in stukje maken.
Slagroom in pannetje tegen de kook aan, als er stoom vanaf komt zet ik het gas uit.
Chocolade erbij en roeren tot het opgelost is in de slagroom. Dit in gedeeltes.
Laten afkoelen eerst stond die op het gasfornuis af te koelen, op een koude pit. Toen heb ik het pannetje buiten gezet en elke half uur door geroerd.
Toen de ganache afgekoeld was heb ik hem in een beslagkom gedaan, met een mixer met gardes even gemixt. Tot het wat luchtiger werd.
Toen in de spuitzak gedaan, 1 half rozetje gemaakt en daarna kwam de ganache er echt niet meer uit, omdat die heihard werd.
Nog geprobeerd met mijn warme handen ze zak iets warmer te maken maar dat hielp niet.

12 Laatst bewerkt door cakebym (26-10-2013 12:22)

Fijn dat de pure wel gelukt is! Die kan je prima invriezen.

Je werkwijze is ok.
Ik denk dat hij toch te koud was, door de temperatuur buiten.
Wellicht de volgende keer een avond van te voren maken en op kamertemperatuur af laten koelen.
En wat langer kloppen, tot het goed luchtig is. Als je 'm wilt spuiten tenminste.

www.facebook.com/cakebym

13

Oke, dat ga ik nog een keer proberen dan.
Dat was ook het enige verschil met de pure en witte, dat ik de een buiten heb gezet en de ander niet.
Ben benieuwd of het dan ook lukt.

14

hmm, dacht ik straks nog wat gepost had hier, niet dus  :s

Ik heb vandaag nog een bakje witte gemaakt. In deze verhouding is die inderdaad veel te hard. Nu had ik 'm niet opgeklopt, maar toch. Ik kon 'm zelfs nauwelijks smeren.
Ik denk toch dat er meer room door moet om 'm te kunnen spuiten. Hij is dan niet meer stabiel genoeg om mee af te meren. De precieze verhouding weet ik helaas ook niet.

www.facebook.com/cakebym