1

Onderwerp: Help, biscuit zakt in!

IK heb iedere keer last van inzakkende biscuit. Het gebeurd al in de oven, eerst rijst hij mooi en dan ineens zakt het midden in en zit ik met een diepe kuil, zo erg dat ik de biscuit niet meer kan gebruiken. Hou soms in t midden maar 2cm hoogte over. Wat doe ik verkeerd?
Heb op advies van hier de temperatuur van de oven al een heel stuk lager gezet, daarna ging t een paar keer beter maar nu toch iedere keer weer mis. Was dus misschien toeval, ik weet t niet.

Moet vandaag een taart maken, gisteravond 2 biscuit gebakken, beide mislukt. Nu dus snel naar de winkel voor eieren en opnieuw proberen maar zie er gewoon tegenop omdat ik ook niet weet wat ik kan veranderen zodat het wel lukt.

2

Re: Help, biscuit zakt in!

Zijn de eieren op kamertemperatuur, het water niet te koud?
De oven langzaam ophogen begin met 160 graden, dan 10 minuten later 175, niet langer dan 25 min.
meer kan ik echt niet bedenken :-) succes hoor ik hoop echt dat het nu lukt!

Taartdecoratie en workshops!

3

Welk recept gebruikt je? Ik gebruik het basisbiscuit van deze site (zie recepten) en laat de oven geleidelijk oplopen van 140 tot 180 graden, lukt altijd!

4

gebruik ook de basisbiscuit van de site, laat de temperatuur oplopen van 130 tot 160, eerder altijd van 150-180 maar omdat t steeds mislukte heb ik al de temperatuur verlaagd

5

Gebruik funcakes mix, die mislukt echt nooit. Ik bak 'm altijd op conventionele stand, temperatuur continue op 175 C en de biscuits komen prachtig omhoog. 1x basisbiscuit gebruikt van de site en direct een half zo hoge biscuit die nog droog was bovendien.

Sindsdien zweer ik bij de mix. Alles op kamertemperatuur en vooral lang genoeg mixen.

6

Ik heb het ook een aantal keer gehad toen ik de oven tussentijds opende of als de taart nog net niet gaar genoeg was..
Tegenwoordig doe ik de oven pas open als de wekker afgaat en niet eerder.

7

Wn. Minimaal 30 minuten bakken

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

8

Ik heb het ook.. van het een op het andere moment mislukken werkelijk AL mijn biscuits.. Ik doe niets anders dan anders.
Maak de eieren warm, mix goed lang, vet mijn vorm in, doe de mix erin, en hoog de temperatuur op zoals ik altijd doe.
Ik doe de deur tussentijds niet open..

Maar ik haal de taart uit de oven, stort hem uit de vorm, en zie hem gewoon inzakken.
Ik snap er niets van, en raak er zo langzamerhand behoorlijk gefrustreerd van..

.. Want taart kan altijd!!

9

Als je biscuit instort zodra je hem uit de oven haalt, dan is hij waarschijnlijk niet gaar. Probeer eens 5 - 10 min langer in de oven.
Ovendeur voorzichtig open doen en biscuit inprikken met een sateprikker om te zien of deze er schoon uitkomt en het dus gaar is.
ALs dat het niet is dan zou ik het ook niet weten... Succes!

10

Ik herken je probleem 100%!! Ik maak altijd een milk and butter sponge cake en tot een paar maanden geleden lukte die perfect. Nu heb ik net hetzelfde probleem als jij beschrijft, zeeeeeeeer frustrerend!!!

Omdat ik ondertussen was overgeschakeld op een kitchenaid (ipv Kenwood), ander bakpoeder & ander merk maizena, ben ik al een hele tijd aan het zoeken naar de oplossing. Overmorgen ga ik het laatste proberen: taart in oven van buurvrouw zetten, want al de rest heb ik ondertussen uitgetest. Mijn oven is al meer dan 20 jaar en ik begin te denken dat ie de schuldige is!

11

Ik prik altijd met een sate prikker, en ze kwamen er netjes droog uit.
Maar ik heb de volgende taarten inderdaad wat langer in de oven gedaan en dat ging goed.
Denk dat het oventje beetje aan het opraken is..

.. Want taart kan altijd!!

12

Hoi dames, mijn probleem is iets anders maar toch...
Wat ik ook doe aan bereiding, ingredienten of temperatuur/tijd...
Mijn sponge wordt nooit erg hoog! Dus ik heb altijd redelijk lage taarten en het is ook moeilijker om drie lagen te snijden
Ik gebruik mix van AVEVE (Belgie) denk dat dat overeenkomt met de funmix in Nederland
Bedankt voor enige tips
:rolleyes: