1

Onderwerp: Wie heeft ervaring met choco sheets/transfer?

Gisteren op de T&T beurs een blanco velletje choco sheet meegekregen om uit te proberen. Vandaag mijn logo geprint. Gaat allemaal goed. Ik heb rondjes geknipt en deze in witte cc papiertjes gelegd. Witte chocolade gesmolten, laten afkoelen tot ca. 30 graden en toen in de bakjes gegoten.
Nu haal ik de chocolaatjes uit de koeling en blijkt dat de print niet goed loslaat van de sheet. Het logo komt er dus niet mooi op. Jammer..... :(

Het leek me juist zo leuk en niet echt ingewikkeld. Wat doe ik verkeerd????

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Wie heeft ervaring met choco sheets/transfer?

nog geen ervaring!
ik heb er ook gister 1 mee gekregen om te proberen!!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Heb wel staan kijken bij de presentatie. Volgens mij was het belangrijk om op een vlakke ondergrond te werken? Hij deed het op een glasplaatje...

Mijn lief was dolenthousiast over deze techniek en wilde een printer voor me kopen.... Heb het nog even in de spreekwoordelijke ijskast gezet omdat ik nog niet zoveel taarten maak, maar vond het zelf ook helemaal geweldig!

4

Ik heb het tot nu toe 2 keer geprobeerd. De eerste keer gebeurde mij hetzelfde bij bijna allemaal. De 2e keer maar een enkele (en soms alleen een klein hoekje) Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar ik vermoed dat bij mijn 1e destijds toch de temp. van de chocolade en mijn ongeduld om ze te snel los te willen halen het probleem waren :)
Anders bouwhuis even een mailtje sturen en wellicht krijg je dan een goede oplossing/tip. Eind van de maand ga ik weer een poging wagen voor de verjaardag van mijn zoontje :)

5 Laatst bewerkt door vanessa1982 (06-10-2013 11:21)

Dit staat trouwens op hun site bij veelgestelde vragen:
Hoe verwerk ik chocoprintvellen?
Print de chocosheet en let erop dat de afbeelding / tekst er gespiegeld op komt. Je kunt dit in je bewerkingsprogramma vaak spiegelen, kan dit niet stel dan je printer in op mediumtype: T-Shirt transfersheet, de printer zal de afbeelding dan automatisch voor je spiegelen. Laat de chocoprintsheet na het printen minimaal 2 uren drogen!, langer = beter. een sheet die niet goed droog is zal zijn afdruk niet goed loslaten. Heb je niet zoveel tijd, blaas de sheet dan groog met een lauwwarme fohn. Plaats de bedrukte sheet met de bedrukte zijde naar boven op een vlakke, ondergrond van +/- 20 ºC. Verwarm de chocolade tot de juiste temperatuur (minimum 31 graden C) Giet of strijk de chocolade op de gewenste dikte op de print. Breng met een glaceermes of kwast een dunne laag witte warme chocola of witte coating aan. Het is aan te bevelen om circa 5% plantenolie aan de chocola toe te voegen. Hierdoor zal de print wat zachter worden waardoor je hem makkelijk kunt snijden hij en minder  snel zal breken. Plaats de sheet  +/- 10 minuten in de koeling  of  op een koele plaats. Haal het geheel uit de koelkast en haal het plastic voorzichtig van de chocola. (Indien de print niet goed loskomt van de sheet, dan verder doorkoelen.) Het niet loskomen van de inkt wijst op het niet goed drogen en/of te koude chocolade en/of omgevingstemperatuur. Indien je de afdruk in de vriezer wilt bewaren dan kan je hem het best aflakken met onze Glansspray.

6

sheet een beetje warm maken, chocola goed tableren... anders wordt t m echt niet...