1

Onderwerp: crème Rudolph van Veen

Er is mij gevraagd om een aantal cupcakes te maken uit het boek van Rudolph. De toeven zijn allemaal op basis van de vanillecrème uit zijn boek.
Nu had ik daar een paar vraagjes over en hoop dat iemand die hier kan beantwoorden.

1: Rudolph geeft aan dat de crème (boter, poedersuiker en BBR) een week houdbaar is in de koelkast. Toch lees je hier vaak dat alles wat room bevat niet langer dan 1 dag bewaard kan worden. Wat is slim om aan te houden?

2: Zijn deze toeven buiten de koelkast te bewaren? Zo ja hoelang? Ik vindt namelijk de cupcakes zelf er op achteruit gaan als ze lang in de koelkast staan.

3. Kan ik deze ook invriezen?

2

Re: crème Rudolph van Veen

Ik kan je enkel met je 2e vraag helpen,
ze zijn niet buiten de koelkast houdbaar.

Dit vanwege de banketbakkersroom

3

Zowel suiker als boter werkt conserverend dus vandaar dat je t kan bewaren.

4

Ik vind het, eerlijk gezegd, ook een beetje verwarrend.....Volgens mij heb ik ook eens gelezen/gehoord dat de botercreme die Rudolph maakt buiten de koelkast bewaard kan worden  :/

@etmc: dus je kunt bbr een week bewaren? Lijkt me wel lang. Ik snap de uitleg van het conserveren, maar dit staat inderdaad haaks van wat altijd gezegd wordt.....probeer het te begrijpen  ;)

bedankt voor het meedenken.

Esther68 schreef:

Ik vind het, eerlijk gezegd, ook een beetje verwarrend.....Volgens mij heb ik ook eens gelezen/gehoord dat de botercreme die Rudolph maakt buiten de koelkast bewaard kan worden  :/

@etmc: dus je kunt bbr een week bewaren? Lijkt me wel lang. Ik snap de uitleg van het conserveren, maar dit staat inderdaad haaks van wat altijd gezegd wordt.....probeer het te begrijpen  ;)

Dit had ik dus ook, wil het graag begrijpen.

Had nog een vraagje dan? kunnen ze wel een uurtje buiten de koelkast? Lijkt me dat je anders echt een hele harde toef hebt als ie net uit de koeling komt?

6

mijn mening? Ik denk dat Rudolf heel goed weet wat wel & niet kan ;).  Probeer het uit? :D

Is t niet mogelijk te mailen, vragen naar uitleg?

i just LOVE it!

7

lovemybeeb schreef:

mijn mening? Ik denk dat Rudolf heel goed weet wat wel & niet kan ;).  Probeer het uit? :D

Is t niet mogelijk te mailen, vragen naar uitleg?

Juist omdat ik er ook vanuit ga dat Rudolph weet wat hij doet, vind ik het zo verwarrend...

Denk dat een uurtje wel moet kunnen. Zo'n harde toef is niks  ;)

Heb je hier wat aan? Qua bewaren?

In de Hygiënecode 2008 is de maximale verkooptermijn voor gekoelde producten veranderd. Zelfbereide, niet-voorverpakte producten mag u nu maximaal 2 dagen bij 7 °C of 3 dagen bij een temperatuur van 4 °C of kouder bewaren en presenteren.

Daarbij wordt rekening gehouden met een gebruiksperiode van maximaal 1 dag bij de consument. Als u bederfelijke halffabricaten in uw product verwerkt, start de termijn op het moment dat dit halffabricaat is geproduceerd. Verkoop of verwerk ontdooide bederfelijke producten binnen 2 dagen nadat ze ontdooid zijn of zoveel sneller als de houdbaarheidstermijn van het product vereist.

Voorbeelden
U draait op maandagmiddag banketbakkersroom aan en bewaart hiervan een restant in de koeling bij 7 °C. Op dinsdag maakt u met dat restant roombroodjes. Deze roombroodjes mag u dan nog tot en met woensdagmiddag verkopen. Bewaart u het restant banketbakkersroom bij een temperatuur van 4 °C of kouder (bijvoorbeeld in een nulgradenkast) dan verlengt u daarmee de verkooptermijn. Met deze room bereide roombroodjes mag u dan nog tot en met donderdagmiddag verkopen. De klant dient de producten in de koelkast te bewaren en uiterlijk op donderdag respectievelijk vrijdag te consumeren.

Een voorgebakken brood dat diepgevroren wordt bewaard, kunt u 7 °C of kouder gekoeld nog twee dagen bewaren voordat het afgebakken moet worden. Echter, vriest u een crèmegebakje één dag voordat de houdbaarheidstermijn verloopt in, dan moet u het gebakje ook binnen een dag nadat het weer ontdooid is verkopen.

Verlenging verkooptermijn
Als u het roombroodje serveert in uw lunchroom of op uw terras, dan mag u de verkooptermijn met maximaal 24 uur verlengen. Dit komt omdat u nu geen rekening hoeft te houden met de extra dag dat het product in de koelkast van de consument ligt. Het roombroodje dat u tot woensdagmiddag gekoeld mag verkopen, kunt u dus eventueel donderdag nog serveren in de lunchroom.

Dus:
• Bewaar en presenteer zelfbereide producten maximaal 2 dagen bij 7 °C of 3 dagen bij 4 °C of kouder;
• Ontdooide producten uit de vriezer verkoopt of verwerkt u binnen uiterlijk 2 dagen na ontdooien.
• Verlengde verkooptermijn is mogelijk voor producten die ter plaatse worden geconsumeerd.

Groetjes Petra

9

Zo doe ik het dus ook altijd. Ga hier ook altijd vanuit. Maar dan klopt het toch niet wat Rudolph zegt? Dat je de bbr 7 dagen in de koelkast kunt bewaren? Maar hij is toch echt geen leek op dit gebied....

10 Laatst bewerkt door mieperdepiep (07-10-2013 14:36)

Denk dat er meerdere dingen door elkaar heen lopen:

1. De Hygienecode qua houdbaarheid als je verkoopt. Ben je een bedrijf dan hoor je je hieraan te houden. Zelfs al zegt Rudolph wat anders. Inspectie zal je er niet een lagere boete om geven.  ;)
Rudolph maakt zijn programma voor de thuisamateur. Die hoeft zich niet aan de code te houden, slechts aan wat in de praktijk werkt. In de koelkast bewaren dus, maar een weekje kan wel.

2. Er is een verschil tussen BBR en creme waaraan BBR is toegevoegd. Elk bederfelijk product kan qua omstandigheden zo worden gemanipuleerd dat hij tijden houdbaar is.
Wat van invloed is is: hoeveel suiker er in verwerkt is; de BC bevat deze in grote hoeveelheid. En ook de hoeveelheid vocht. In BBR is deze nog hoog, maar door het vet en suiker van de BC wordt deze naar verhouding ineens veel lager. Dus dat werkt ook mee aan de conserveerbaarheid.
Verder helpt nog zuur en zout, maar dat is in dit geval niet aan de orde.

11

Aha!  :)  Hier heb ik wat aan  :thumb:  Maakt het een stuk duidelijker en logischer  :Y

12

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, dit maakt het voor mij ook een stuk duidelijker!

Weet iemand dan misschien nog of je deze crème ook in kunt vriezen?

13

Nou, noem mij maar blond, maar ik weet nu eigenlijk nog steeds niet of de crème van Rudolph buiten de koelkast bewaard kan worden en hoe lang  ;).

Ik heb via facebook en 24kitchen  geprobeerd mijn vraag te stellen, maar heb nog steeds geen antwoord. Jammer hoor  :/.

Hopelijk wil/kan iemand mij nog een kort en duidelijk antwoord geven...

Gr.
Sandra

14

MamaSan schreef:

Nou, noem mij maar blond, maar ik weet nu eigenlijk nog steeds niet of de crème van Rudolph buiten de koelkast bewaard kan worden en hoe lang  ;).

Ik heb via facebook en 24kitchen  geprobeerd mijn vraag te stellen, maar heb nog steeds geen antwoord. Jammer hoor  :/.

Gr.
Sandra

Dat probleem had ik ook, als je 24 kitchen een mail stuurt, dan krijg je een mail terug van dat niet alle vragen beantwoord kunnen worden.
Maar het kan wel een uurtje uit de koelkast, maar niet lang denk ik.

15

lieke-webbie schreef:
MamaSan schreef:

Gr.
Sandra

Dat probleem had ik ook, als je 24 kitchen een mail stuurt, dan krijg je een mail terug van dat niet alle vragen beantwoord kunnen worden.
Maar het kan wel een uurtje uit de koelkast, maar niet lang denk ik.

Dank je wel!

16

Esther68 schreef:

Nee je kan bbr niet n week bewaren maar met boter en suiker wel...

17

etmc schreef:

Maar zou ik hem ook in kunnen vriezen?

18

je kan m invriezen
je kan creme  langer bewaren zoals etmc al zei door de hoeveelheid boter en suiker
dit kan ook best een paar uurtjes buiten de koelkast zolang t maar geen 25-30 graden is

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

19

lieke-webbie schreef:
etmc schreef:

Jup.

20

etmc schreef:
lieke-webbie schreef:
etmc schreef:

Jup.

Dank je wel.