1

Onderwerp: Geïnspireerd door de Allerhande...

en door Laura's Bakery maakte ik deze stroopwafeltaart, en mmm....wat was dat lekker zeg!!! Ik had m voor m'n verjaardag gemaakt vorige week en er werd al een paar keer gevraagd: is dat die taart uit de Allerhande? Ik had wat moeite met de banketbakkersroom om glad te krijgen, maat 't is uiteindelijk goed gekomen en dat enkele korreltje dat er nog inzat proefde je gelukkig niet ;)
Ook de caramelsaus die er bovenop zit had ik zelf gemaakt!

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CH68HENV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-JTFL8WQ8.jpg

Ik had ook nog deze banoffee taart gemaakt, en ook deze was heerlijk!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-Z8Y4RTAM.jpg

2

Re: Geïnspireerd door de Allerhande...

Mm.... ik heb de stroopwafeltaart ook al gemaakt, heerlijk he? Ik had de helft van de slagroom door mascarpone vervangen omdat ik op internet verhalen las van een uitlopende vulling. En omdat mijn banketbakkersroom nooit lukt, heb ik een mix gebruikt. Als ik het zelf kook, heb ik altijd klonten of het brandt geweldig aan. Ach, je moet ook niet alles willen kunnen.
Ook ik had mijn karamel zelf gemaakt. Het vreemde was wel dat de zwitserse room-vulling erdoor begon te scheuren. Kan ook wel door de mascarpone komen trouwens. Gelukkig kon ik dat goed verdoezelen met grote toeven slagroom en reepjes stroopwafel.
Die banoffee zie er ook lekker uit zeg!

Tieneke

3

ziet er heerlijk uit

4

Heerlijk :9 !

5

MMMMMMMMM :9

Die wil ik ook nog gaan maken

6

Wat ziet dat er lekker uit  :P . De bannofee taart staat ook al lang op mijn lijstje!

Groetjes Anne
~ Neem je dromen mee de dag in ~

7

wil hem ook graag maken maar weet niet of de stroopwafeltjes zacht worden als hij een dagje staat?

8

Mmmm ziet er echt heerlijk uit!

9

Mmmm ziet er echt heerlijk uit!

10

Die ziet er heerlijk uit :9  :9
Ik heb hem opgezocht op de site van Laura en opgeslagen.
Die wil ik zeker eens uitproberen. :Y  :Y

Hoe heb je de karamelsaus gemaakt??

Groetjes Gerien

11

Staat hier ook op de bucket-list voor de verjaardag van mijn dochter, heb nu al zin om hem te maken. Je beide taarten zien er heerlijk uit!

Al mijn creaties nu ook online te zien op mijn vernieuwde website: www.taartenmiep.nl

12

Baklataart schreef:

wil hem ook graag maken maar weet niet of de stroopwafeltjes zacht worden als hij een dagje staat?

Ja, maar tot de strooplaag. Dus de binnenste koek wordt zacht en de buitenste blijft beschermd door de stroop en dus hard. Ik vond het niet storend.

Tieneke

13 Laatst bewerkt door Mieke Verheij (12-10-2013 21:23)

Bedankt voor alle reacties!!

De koek wordt inderdaad wel wat zachter, maar ik vond het niet vervelend. Zo'n hele harde koek is bij het snijden ook niet alles ;)

@Grietje: Ik heb eigenlijk gewoon 'n recept van het net geplukt wat me wel lekker leek (en niet te moeilijk ;) ) en die heb ik gemaakt...

Je hebt nodig: 50 ml water; 100 gr suiker; 50 ml slagroom en 25 gr boter.

Laat de suiker met het water op een laag vuur smelten tot het een karamelkleur krijgt. Je moet niet roeren! Ik las ergens anders dat je de pan van het vuur kunt halen zodra de karamel een bruine kleur krijgt omdat het door de warmte nog wat doorkleurt. Doe als de pan van het vuur is de boter en de slagroom erbij en roer goed door.(Dit bruist wel even flink!) Zet de pan terug op het vuur en breng al roerend weer aan de kook. Laat het onder voortdurend roeren koken tot een dikke saus.(Dit gaat vrij snel) Ik hoop dat het zo duidelijk is, want ik had voor mezelf in een paar korte krabbels opgeschreven hoe het moest en heb het gewoon al doende gedaan :o
Deze hoeveelheid was precies genoeg voor de bovenkant van de taart.

14

:9 heerlijk zeg! Het is dat ik aan de weigt watcher shakes ben, anders wist ik wel wat ik vandaag zou doen :)

Groetjes Gülendem

15

Ziet er heerlijk uit

16

Mieke Verheij schreef:

Bedankt voor alle reacties!!

De koek wordt inderdaad wel wat zachter, maar ik vond het niet vervelend. Zo'n hele harde koek is bij het snijden ook niet alles ;)

@Grietje: Ik heb eigenlijk gewoon 'n recept van het net geplukt wat me wel lekker leek (en niet te moeilijk ;) ) en die heb ik gemaakt...

Je hebt nodig: 50 ml water; 100 gr suiker; 50 ml slagroom en 25 gr boter.

Laat de suiker met het water op een laag vuur smelten tot het een karamelkleur krijgt. Je moet niet roeren! Ik las ergens anders dat je de pan van het vuur kunt halen zodra de karamel een bruine kleur krijgt omdat het door de warmte nog wat doorkleurt. Doe als de pan van het vuur is de boter en de slagroom erbij en roer goed door.(Dit bruist wel even flink!) Zet de pan terug op het vuur en breng al roerend weer aan de kook. Laat het onder voortdurend roeren koken tot een dikke saus.(Dit gaat vrij snel) Ik hoop dat het zo duidelijk is, want ik had voor mezelf in een paar korte krabbels opgeschreven hoe het moest en heb het gewoon al doende gedaan :o
Deze hoeveelheid was precies genoeg voor de bovenkant van de taart.

Bedankt! Dat ga ik zeker eens uitproberen.
Zit nog steeds zonder fatsoenlijke oven en dan zijn zulke recepten wel erg fijn :Y  :Y

Groetjes Gerien

17

Mmmm, ik zit hier gewoon te kwijlen!

18

Bij de stroopwafeltaart staat geen klopfix erbij. Is dat niet nodig?

Ik heb nu de bodem in de koelkast staan en de karamelsaus is gemaakt.

Ook de banketbakkersroom staat in de koelkast.
Daar zitten wel wat klontjes in :/  Ik hoop niet dat storend is.
Hoe krijg ik het klontvrij??

Groetjes Gerien

19

ik heb hem ook opgeslagen, zoonlief leek hem ook al heerlijk.

Klontjes in de banketbakkersroom, meestal even de mixer erdoor. Door een zeef halen wil ook wel eens werken.

20 Laatst bewerkt door gritje (13-11-2013 21:26)

sorry, dubbel

21

gritje schreef:

ik heb hem ook opgeslagen, zoonlief leek hem ook al heerlijk.

Klontjes in de banketbakkersroom, meestal even de mixer erdoor. Door een zeef halen wil ook wel eens werken.

Kan ik nu hij is afgekoeld toch nog de mixer erdoor halen?

Groetjes Gerien

22

Ja hoor, proberen maar, je doet er geen kwaad mee.

Tieneke

23

Heerlijk !! alle twee prachtig.  :thumb: Ik heb de allerhande, dus ik ga zeker doen en de banofee met dulce de leche heb ik al gedaan. super !!

grietje schreef:

Excuus....ik zie dit berichtje nu pas..... :o Ik zal wel te laat zijn.....maar ik gebruik nooit Klopfix. Nergens voor :nooo Ik ben niet zo van zulke dingen. Ik draai m'n slagroom en dat is zonder klopfix al stevig genoeg.
Ik had inderdaad ook wel wat klontjes in m'n bankterbakkersroom, maar nadat er slagroom door was gegaan, proefde je dat niet meer.
De tip van de mixer zal ik zelf ook eens onthouden!

25 Laatst bewerkt door grietje (15-11-2013 10:09)

Mieke Verheij schreef:
grietje schreef:

Excuus....ik zie dit berichtje nu pas..... :o Ik zal wel te laat zijn.....maar ik gebruik nooit Klopfix. Nergens voor :nooo Ik ben niet zo van zulke dingen. Ik draai m'n slagroom en dat is zonder klopfix al stevig genoeg.
Ik had inderdaad ook wel wat klontjes in m'n bankterbakkersroom, maar nadat er slagroom door was gegaan, proefde je dat niet meer.
De tip van de mixer zal ik zelf ook eens onthouden!

:Y  :Y  :Y inderdaad te laat.
Geeft niks hoor. ik heb er klopfix doorheen gedaan.
Ik was alleen bang om mijn slagroom te ver door te draaien en nu was het eigenlijk te zacht gebleven.
Ik had een liter in de kom gedaan. Lekker wat dus.
De taarten staan hier: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=232002
De stroopwafeltaart was heerlijk, maar niet te snijden. Ook zakte hij helemaal uit. Het ligt nu als een kwak room op een bord.  :/ Je ziet niet eens dat het een taart is geweest. Volgende keer de slagroom misschien toch wat langer kloppen.
De karamelsaus was eigenlijk ook wat mislukt. Ik denk dat ik hem te lang heb door laten koken. Hij was veel te dik. Hij was niet meer te smeren. Maar wel erg lekker :9

Groetjes Gerien