1

Onderwerp: Gluten vrije cupcakes

Hoi
Ik krijg net de vraag of ik gluten vrije cupcakes kan maken
heeft iemand een goed recept hier voor

alvast bedankt
Lisa

2

Re: Gluten vrije cupcakes

Allereerst is het heeeeeel belangrijk dat je je spullen goed schoonmaakt want men kan al op een kruimel reageren. Sommige fondant/marsepein bevat ook gluten dus kijk alle etiketten goed na! Dan nu mijn recept

Voor ongeveer 10 cupcakes:

125 gram zachte boter
125 gram (riet)suiker
2 eieren
2 eetlepels melk of citroensap
75 gram rijstmeel
50 gram kleefrijstmeel
4 gram bakpoeder

Mix de boter en de suiker in een kom tot een licht gekleurde, luchtige massa.
Voeg de eieren en de melk toe en zeef het meel en het bakpoeder erover.
Klop nog even tot het een glad beslag is, niet mixen!
Verdeel het beslag over de papiertjes en zet de bakplaat in het midden van de oven.
Let op! De cakejes rijzen veel minder dan gewone cupcakes dus voor tenminste 3 kwart vullen om uiteindelijk het hele papiertje gevuld te hebben.

Bak de cupcakes 15 tot 20 minuten.
De cupcakes moeten in het midden stevig aanvoelen en licht bruin van kleur zijn.
Glutenvrije cakejes worden wel snel droog dus niet te lang van te voren bakken. Kunnen wel goed ingevroren worden.

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

3

Je kunt ook van Schär mix C kopen. daar een recept op. Zelf maak ik voor mijn dochter cake of cakjes van Glutafin, ook op dit pak staat een recept. Alleen er zijn coeliaken die niet tegen Glutafin kunnen. Dit komt omdat hier een beetje gluten inzit, dit blijft onder de norm, maar als je heel heftig reageert dan kun je hier niet tegen.
Van Schär heb je ook Margherita Cake, die lukt altijd prima en is heel smakelijk. Ik vind ze ook niet droog.

Voordeel van deze mixen is dat je niet alles apart hoeft te kopen, rijstmeel enzo.

En wat Butzies zegt alleen heel heel heel heel erg goed schoon maken, gebruik schone theedoek en vaatdoekje. Maak je aanrecht eerst goed schoon, geen kruimeltjes enzo. Nieuw pakje boter. Nou ja je snapt het wel.  :)

En voor de marsepein en fondant  goed lezen op het etiket. Er mag geen tarwe, haver, rogge, spelt en gerst in zitten. Wel weer maïsmeel. Bij twijfel zou ik even bij de klant informeren.

Succes met het bakken. :)

4

Dank jullie wel voor deze recepten

Waar halen jullie de spullen hier voor?? Ik woon in een kleine dorp kan ik dit in de supermarkt halen of zal  ik speciaal naar de stad moeten om het te vinden (of ergens op internet)

Bedank voor de tip ik zal heel goed opletten

Kan ik wel gewoon botercreme gebruiken of moet ik ook hiervoor speciaal spullen halen??

5

Ik haal rijstmeel en kleefrijstmeel bij de toko! Schar verkopen ze bij de tuinen

6

Er zijn ook e-nummers met gluten.
Succes met bakken.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

7

Dank je wel, ga hier kijken bij de toko anders naar de tuinen in de stad
:)

8

Hoi nou heb ik de mix van schar c binnen en er staat een recept voor cake. er staat dat ik suiker en bakmeel moet toevoegen, kan ik gewoon suiker gebruiken of moet ik speciaal basterdsuiker of zo halen ????

Ik heb ook een recept voor botercreme gevonden maar er staat dat ik vanille essence toe moet voegen maar kan het niet in de winkel vinden (of moet er over heen kijken) kan ik hier voor ook vanillesuiker gebruiken???

ik vind het wel spannend om deze speciale cakejes te mogen maken  :o

9

In plaats van vanille essance gewoon de aroma van dr oetker gebruken of een stokje. En je kan gewone suiker gebruiken hoor! :Y

10

Butzies dankje, dat heb ik in huis. Hoef ik gelukkig nu niet meer de deur uit met de kids met dit weer  :P

11

Ik ben bang dat het voor de klant ook spannend word.

Met alle respect Lisame, je onderschat een glutenallergie.
In een aller slechtste scenario kan je klant een allergie shock krijgen en in het ziekenhuis terecht komen.

Het is niet gewoon, dat mag ze niet, nee ze word er ziek van !
Er volgt afbraak van de darmvlokken bij inname van gluten, boven of onder de codex.

Bij gevoelige coeliaken word er zelfs op aroma's en dextrose gereageerd.
Verder is nog de kruisbesmetting, die een grote rol speelt.

Hier wou ik even de aandacht op vestigen

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij