1

Onderwerp: Slagroom + marsepein

Hi,

Ik ben nieuw op het forum en ben op zoek naar info voor het maken van een kerststronk met slagroom bekleedt met marsepein.
Mijn familie is daar zot van.

Ik heb reeds gezocht op het forum en heb al veel informatie omtrent 'de smeltende marsepein' teruggevonden, maar ik vind maar geen oplossing.

Ik maak eerst een rechthoekige biscuit, smeer die in met slagroom en rol die dan op. Dan smeer ik die af met slagroom en zou ik marsepein erop willen doen.

Iemand heeft me gezegd dat het abricoteren (ingekookte abrikoosconfituur) van de marsepein een oplossing zou zijn.
Heeft er iemand ervaring?

2

Re: Slagroom + marsepein

Hallo Jann, allereerst welkom op dit gezellige forum!

De enige tip die ik je kan geven is ook NIET afsmeren met slagroom...

Je zou wel kunnen vullen met slagroom en afsmeren met crème en eventueel die op smaak brengen met slagroom smaakstof?

Van abricoteren van marsepein heb ik zelf nog nooit gehoord, maar je kunt wel je biscuit insmeren met (ingekookte en gezeefde) abrikozen jam.

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Re: Slagroom + marsepein

precies :Y
dus vullen met slagroom, oprollen, afsmeren met gekookte abrikozenjam en dan bekleden met marsepein :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: Slagroom + marsepein

Als ik de feedback lees, dan zou ingekookte abrikozenjam wel het vocht van de slagroom tegenhouden.

Waarom zou het onderstaande dan niet werken?

Vullen met slagroom, oprollen, afsmeren met slagroom en dan bekleden met geabrikoteerde marsepein (geabrikoteerde zijde op de slagroom).

Het enige verschil met de vorige feedback is dat ik wel afsmeer met slagroom, maar dat vocht wordt toch tegengehouden door de abrikoosjam op de marsepein.

5

Re: Slagroom + marsepein

Denk niet dat dat afdoende werkt.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

6

Re: Slagroom + marsepein

Afsmeren met mbc? Is wel geen slagroom, maar wel heerlijk luchtig.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

Re: Slagroom + marsepein

Met MBC zou kunnen, maar gaat MBC goed samen met slagroom?

Ben altijd bang om teveel smaken te hebben in 1 taart.

8

Re: Slagroom + marsepein

Ik denk dat het wel kan. Allebei vrij neutrale smaak. En anders voor de vulling ook mbc gebruiken? Of wijk je dan te veel af van je recept?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

9

Re: Slagroom + marsepein

volgens mij gaat het niet lukken om een laagje jam bovenop de slagroom te doen.
zou dan toch kiezen om af te smeren met een creme en de slagroom aan de binnenkant te houden.
en nee hoor, dat zijn toch niet teveel smaken? in een gewone taart zitten soms wel 4 verschillende smaken :)

10

Re: Slagroom + marsepein

ik doe mijn 'rollen' altijd zo;
biscuit bakken, vulling erop smeren. oprollen. op laten stijven in folie in koelkast. Afsmeren met 1 op 1 botercreme (roomboter met poedersuiker). weer in koelkast. marsepein erop.
Gaat 100% zeker goed, en weinig extra smaak, hooguit wat zoeter door de botercreme (misschien tikkie minder suiker in de slagroom?)

succes!

11

Re: Slagroom + marsepein

Mijn allereerste taart na de workshop smeerde ik af met verstevigde slagroom (dus met klop-klop erdoor) en bekleedde ik met marsepein. Ik had toen nog enkel het boek van Petra Achtien. Geen enkel probleem en het was een prachtig mooie dag. We zaten lekker buiten. Geen smeltende marsepein...

Tieneke

12

Re: Slagroom + marsepein

klopklop is geen versteviger hoor...
klopfix is dat ;)

13

Re: Slagroom + marsepein

Als je marsepein gebruikt kun je best afsmeren met slagroom (zelfs Rudolph doet het  ;) ), fondant ligt een stukje gevoeliger en zal wel gaan smelten.

Ik heb begrepen dat fondant vocht absorbeert, maar marsepein (omdat het op olie basis is) juist het vocht in de taart houdt. Ik heb zelf ook nog geen problemen ondervonden aan het gebruiken van slagroom in combinatie met marsepein.

Life is like one of my cakes......You never know what you're gonna get.
http://www.facebook.com/pages/Cake-Diva … ref=stream

14

Re: Slagroom + marsepein

Tja, maar rudolf gebruikt niet de slagroom die je bij de appie of C1000 haalt..
Ik zou echt nooit mensen aanraden om met slagroom af te smeren, zeker niet als je hem gewoon thuis maakt (dus niet de juiste koele omstandigheden)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

15

Re: Slagroom + marsepein

Als je goede kwaliteit spullen hebt moet t gaan maar idd lang houdbare aldi slagroom en marsepein van de xenos gaat m niet worden. zeker als je niet goed opklopt. Vergeet idd niet dat Rudolph en veel kennis heeft en goede grondstoffen. Op school en in de bakkerij worden slagroom taarten ook bekleed met marsepein

16

Re: Slagroom + marsepein

Even feedback geven.

Ik heb dan toch het risico genomen!
Mijn taart afgesmeerd met slagroom (verse slagroom van Delhaize die je binnen de week moet gebruiken) en bekleed met marsepein (feetjesmarsepein).

So far so good.
Ze staat nu 2 dagen in mijn koelkast en geen problemen dat ik kan zien.

17

Re: Slagroom + marsepein

Het smelten kan in koelkast gebeuren, maar ook juist wanneer je het uit de koelkast haalt.  Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen, maar hoop voor jou het beste.

Uit ervaringen is al eerder duidelijk geworden dat het soms wel goed gaat, soms niet goed. Als je zekerheid wilt, dan zou ik het niet doen.

18

Re: Slagroom + marsepein

Jann schreef:

Even feedback geven.

Ik heb dan toch het risico genomen!
Mijn taart afgesmeerd met slagroom (verse slagroom van Delhaize die je binnen de week moet gebruiken) en bekleed met marsepein (feetjesmarsepein).

So far so good.
Ze staat nu 2 dagen in mijn koelkast en geen problemen dat ik kan zien.

langer dan 2 dagen een slagroomtaart bewaren is niet heel slim ivm bedervingsgevaar.

19

Re: Slagroom + marsepein

Bommeltje schreef:

Tja, maar rudolf gebruikt niet de slagroom die je bij de appie of C1000 haalt..
Ik zou echt nooit mensen aanraden om met slagroom af te smeren, zeker niet als je hem gewoon thuis maakt (dus niet de juiste koele omstandigheden)

Het lijkt mij toch dat 24kitchen er rekening mee houdt dat veruit de meeste kijkers hun spullen wel bij de supermarkt halen? Rudolph geeft toch ook altijd aan waar je spullen kan kopen als die niet standaard bij AH te verkrijgen zijn...

20

Re: Slagroom + marsepein

klopt, maar hij bekleed ze lang niet zo mooi als ons en met een dikkere laag marsepein en hij laat ze geen 2 dagen in de koelkast staan.
zijn idee is, afsmeren, bekleden binnen 10 minuten, paar bloemetjes erop en dan gelijk opeten.

waarom het risico nemen?