1

Onderwerp: Vulling/ taart niet zo zoet hebben

Hallo,

1 van de 4 dochters is bijna jarig, en om het feest compleet te maken wil ik een mooie taart voor haar maken.

Ik zit altijd met de vraag, met wat ga ik de taart vullen.
Zelf ben ik niet zo moeilijk en lus ik alles.
Maar de mensen op de verjaardag vinden de fondant taarten met vullingen altijd zoet !

Ik gebruik al fondant ipv rol fondant (vind er smaak verschil in zitten)
sinds ik aan de lijn ben kan ik niet goed de botercreme hebben 1:1 ik vind hem veelste zoet ! (of ligt dat aan mij?)

Zelf dacht ik aan chocolade mouse sowieso in de taart ..
Maar wat kan ik doen om de taart niet zo zoet te hebben.

Bedankt.

Re: Vulling/ taart niet zo zoet hebben

Als je bij de recepten kijkt hiernaast en dan onder vullingen vind je de luchtige botercreme. Daar doe ik dan geen poedersuiker bij en dan wel witte choco (klinkt zoet, maar valt me altijd reuze mee en anderen ook) de andere laag vul ik dan met halvajam van appie, de frambozenvariant (is ook veeleer minder zoet. En iedereen vind em lekker!

Succes

Als je niet zo een zoete taart wilt zou je een laag vanille custard kunnen doen en een laagje aardbeienjam, dit maak ik meestal voor mensen die niet zo een zoete taart willen. Het afsmeren doe ik met merginue botercreme (het recept kun je hier op de site vinden ).

facebook.com/caro.taartencupcakes

4

Ik zou richting citroensmaken gaan, lekker fris van smaak........kan ook door de botercreme........

En ik eet zelf de fondant niet op..........laat ik lekker op mijn schoteltje liggen, scheelt al heel veel in de zoetigheid  ;)

Ik zou idd ook voor de citroensmaken gaan.. of mascarpone mengen met een paar lepels (gezeefde)jam heerlijk fris!

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

6

lemon- of sinaasappelcurd :9  :9  :9 ,
fris en niet zoet, succes.

7

Ik eet ook nooit alle marsepein op. Wel lekker, maar te veel. Lunch die dag niet  ;) .
Je zou een light jam (zonder zoetstof, minder suiker) kunnen gebruiken en bbr. Volgens mijn calorieënboekje is bbr per 100 gr 605 kj, slagroom 1450 kj en chocomousse 1100..... Verder zou ik dun afsmeren

Wow Esther, fijn om even te weten van die kj  :D De slagroom dus mijden, hihi!

9

Jolly-Joycie schreef:

Ik zou idd ook voor de citroensmaken gaan.. of mascarpone mengen met een paar lepels (gezeefde)jam heerlijk fris!

Hoe doe je dat met mascarpone?

10

omakneeltje schreef:

lemon- of sinaasappelcurd :9  :9  :9 ,
fris en niet zoet, succes.

Lemoncurd ken ik wel, sinaasappelcurd nog niet, werkt het zelfde?
Gewoon te koop in de supermakrt neem ik aan?

11

er staat een heerlijk recept voor lemon- en van sinaasappelcurd hier bij de recepten :9
lemoncurd kun je zeker bij de supermarkt kopen, sin.c. weet ik niet zeker.

succes.

12 Laatst bewerkt door JPS (12-10-2013 13:59)

Lemoncurd zelf maken volgens recept bij de recepten of mijn recept is veel veeeeeeel lekkerder dan uit de supermarktpotjes van chivers.

En de calorieën van slagroom is misschien veel maar kijk eens hoeveel volume je hebt met  bijv 250 gr geklopte slagroom en dan vergelijken met bbr. Dan wordt het weer een ander verhaal.

Citroenbavaroise is trouwens ook lekker fris en minder machtig.
Suc6!

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

13

Ik vind de smaakstof aardbei friszuur van patidess bijv.  helemaal niet zoet.

14

Sorry ik zie je vraag over mascarpone nu pas! Die vulling staat ook hier op t forum en niets is simpeler! Gewoon 250g mascarpone in een bakje doen. 3eetlepels jam door een zeef werken en erbij doen en dan even mixen. Puur om t te mengen dus niet lang mixen. Supersimpel maar heerlijk fris

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

15

Minder suiker bij je slagroom of mascarpone vulling doen helpt al een hoop en als je zelf jam maakt dan kun je de smaak ook aanpassen. Ook "zuurdere jamsoorten zoals frambozen ipv aardbeien maakt een verschil. Ik smeer af met ganache van pure chocolade, dan is wel calorierijk, maar veel minder zoet dan botercreme en ik eet sinds ik dat doe zelfs de fondant bekleding op.

16

JPS schreef:

Lemoncurd zelf maken volgens recept bij de recepten of mijn recept is veel veeeeeeel lekkerder dan uit de supermarktpotjes van chivers.

En de calorieën van slagroom is misschien veel maar kijk eens hoeveel volume je hebt met  bijv 250 gr geklopte slagroom en dan vergelijken met bbr. Dan wordt het weer een ander verhaal.

Citroenbavaroise is trouwens ook lekker fris en minder machtig.
Suc6!

Citroenbavaroise ook  zelf maken?