1

Onderwerp: Taart papperig, hoe kan dat?

Ik heb een bruidstaart gevuld met banketbakkersroom en aardbeien. Hij heeft voornamelijk in de koelkast gestaan, behalve toen hij geshowd moest worden. Hij is dus een paar uur buiten de koelkast geweest. Tijdens het aansnijden bleek dat vooral in het midden de taart papperig was. Het leek alsof de banketbakkersroom door het biscuit was gelopen. De buitenkant was wel nog stevig. Enig idee hoe dit kan, en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen ?

Dankjewel alvast !

2

Re: Taart papperig, hoe kan dat?

heb je wel een randje creme gespoten voor de room ertussen ging....dat houd het lopen tegen

en de taart een paar uur buiten de koeling????
dat vind banketbakkersroom al helemaal niet fijn.
dat moet direct vanuit de koeling geserveerd worden!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Denk niet dat dat het verschil had gemaakt. Heb namelijk 1 cm van de rand niks gedaan en de buitenkant was goed. Hoe meer je naar binnen ging hoe papperiger t werd.

Over banketbakkersroom buiten de koelkast zijn de meningen verdeeld. Het was ook geen 20 graden waar hij stond.
Maar aangezien dit forum daar al genoeg topics over heeft, lijkt het me onzinnig om hier weer over te gaan discussiëren.

4 Laatst bewerkt door Esther68 (25-09-2013 15:11)

Had je wel apart gevuld of op 1 laag? Zelf denk ik ook dat het komt doordat de bbr veel te lang buiten de koeling heeft gestaan. Daar wordt de bbr slap van, net als met bv slagroom.
Ik smeer altijd een heel dun laagje bc (1:1) onder jam/vlaaifruit. Net zo dun, of dunner, als dat je boter op je brood smeert. Maar bij bbr hoeft dit eigenlijk niet omdat deze gewoon stevig hoort te blijven.

Ik vind niet dat de meningen daar over zijn verdeeld. Bbr moet gewoon in de koeling. Dat mensen dit niet doen is onwetendheid en niet een mening dus  ;)

5

Esther68 schreef:

Had je wel apart gevuld of op 1 laag? Zelf denk ik ook dat het komt doordat de bbr veel te lang buiten de koeling heeft gestaan. Daar wordt de bbr slap van, net als met bv slagroom.
Ik smeer altijd een heel dun laagje bc (1:1) onder jam/vlaaifruit. Net zo dun, of dunner, als dat je boter op je brood smeert. Maar bij bbr hoeft dit eigenlijk niet omdat deze gewoon stevig hoort te blijven.

Ik vind niet dat de meningen daar over zijn verdeeld. Bbr moet gewoon in de koeling. Dat mensen dit niet doen is onwetendheid en niet een mening dus  ;)

Had ze gevuld op 1 laag. Dun laagje botercreme eronder is inderdaad een goede tip.

Erg jammer dat je vind dat ik onwetend ben. Ben misschien nog niet zo lang bezig , maar heb wel uren gezocht naar hoe bbr te bewaren. Heb dus niet zomaar iets gaan. Maar uiteraard mag jij een andere mening hebben ;)

6

De aardbeien in combi met de banketbakkersroom in één laag is waarschijnlijk het probleem: aardbeien geven -best veel- vocht af.
(ook) dit kan er voor zorgen dat de room slap is geworden.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7

Sonj@ schreef:

De aardbeien in combi met de banketbakkersroom in één laag is waarschijnlijk het probleem: aardbeien geven -best veel- vocht af.
(ook) dit kan er voor zorgen dat de room slap is geworden.

Bedankt !

8

Had ze gevuld op 1 laag. Dun laagje botercreme eronder is inderdaad een goede tip.

Erg jammer dat je vind dat ik onwetend ben. Ben misschien nog niet zo lang bezig , maar heb wel uren gezocht naar hoe bbr te bewaren. Heb dus niet zomaar iets gaan. Maar uiteraard mag jij een andere mening hebben ;)

Ik had het over in het algemeen en bedoel het niet negatief  ;) . Ik dacht bv ook dat bbr uit een pakje niet per se in de koeling moest, maar dit moet dus ook  :Y

9 Laatst bewerkt door spidygirl (25-09-2013 16:15)

Over banketbakkersroom buiten de koelkast zijn de meningen verdeeld. Het was ook geen 20 graden waar hij stond.
Maar aangezien dit forum daar al genoeg topics over heeft, lijkt het me onzinnig om hier weer over te gaan discussiëren

beetje jammer
banketbakkersroom moet gewoon gekoeld bewaard worden.
heeft totaal niets met meningen te maken.
geen discussie nodig

tja  een taart uren uit de koeling met banketbakkersroom???

ik ( banketbakster) klets natuurlijk maar wat
sorry hoor
denk dat je toch beter moet zoeken op google als je denkt dat het wel buiten de koeling kan!

jij vraagt toch om raad????  dat geven we je..
jammer dat je zo reageert.
misschien dat ik maar niet meer ga reageren

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

10

Banketbakkersroom bevat melk, dus moet gekoeld bewaard worden, punt. Dan behoudt het ook zijn stevigheid. Ik denk dat het daardoor papperig is geworden. BBR is slap geworden door het niet koelen en het vocht van de aardbeien doet daar nog een schepje boven op.

Jammer dat je zo defensief reageert, ik zie alleen maar 'helpende' reacties.

Sowieso is een dijkje spuiten met dit soort vochtige vullingen aan te raden.

Doe er mee wat je wilt...