1

Onderwerp: Graag advies

Hallo allemaal  :) ,

Inmiddels ben ik aardig op dreef met mijn taartenbakken.
Nu heb ik de vraag gekregen om een dienblad met 4 kopjes koffie een koffiekan te maken. Zelf maak ik er nog een klein melkkannetje en zoetjes bij.

Maar nu zit ik met het volgende :think: . Eigenlijk moet mijn taart minimaal 10cm hoog worden voor het beste resultaat.
Voor de minste verspil wilde ik hiervoor een vierkante taartblik voor gebruiken van 26cm en 5/6 cm hoog. Dan zou ik er theoretisch  :Y  alles uit kunnen halen, mits de taart dus minimaal 10 cm hoog is.

Graag hoor ik of dat uberhaupt kan om hem zo hoog te maken?
Welke hoeveelheid ingredienten moet ik gebruiken?
Ik gebruik het basisrecept 1 van deze site. 

26 cm
377 gr Ei
227 gr suiker
187 gt bloem
37 gr Maizena
12 gr Vanillesuiker

De taart zakt vaak wat in  :grr: als ik deze grote gebruik. Ik bak de taart altijd op 185 graden(voorverwarmd) +- 55 minuten. Wat ik hierbij ondervind is dat hij vaak erg donker wordt aan de buitenzijde.
Doe ik de taart dan echt veel te lang?

Ik hoor het graag jullie advies.

2

Re: Graag advies

eerlijk gezegd begrijp ik je taartomschrijving niet, maar je vraag is eigenlijk (denk ik): hoe krijg ik een vierkante 26 10cm hoog en mooi egaal gebakken, toch?

Ik denk dat je dan met een heatingcore moet gaan werken, daardoor wordt het midden van je taart ook verwarmd. Het inzakken in het midden terwijl de buitenkant te donker is, duidt op een ongelijkmatige garing :)
Misschien dat bake-even-strips ook wel werken, of een natte lap om de rand, geen idee.
Ik bak altijd 140 graden hetelucht, dus die 185 lijkt mij erg hoog. Maar elke oven is verschillend, dus uitproberen :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3 Laatst bewerkt door Celic9 (22-09-2013 07:52)

Hallo Carien,

Bedankt voor je reactie.  :D
Je hebt me goed begrepen hoor.

Wat ik wilde weten was hoe ik mijn taart van 26 cm 10 cm hoog zou krijgen en hoe ik hierbij voorkom dat hij inzakt.
Een heating core heb ik nog nooit gebruikt en zal ik zeker gaan proberen  :thumb:

Ik gebruik een hetenlucht oven dus ik zal hem op 140 gaan proberen. Met deze grote van bakvorm is het nog steeds een beetje aftasten  :D

Nu heb ik nog 2 vragen "Hoe krijg ik hem 10 cm hoog?" en "Hoeveel ingredienten moet ik gebruiken?"

4

Even ter verduidelijking.
Omdat ik geen kleine bakblikjes heb voor koffiekopjes en een koffie kan, zal ik de taart in stukken gaan snijden.
De beste omschrijving is denk ik hoe de 'Cakeboss' dat doet. Het is een kwestie van stappelen zeg maar  ;) Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel  :s

Nu maar duimen dat het me lukt. Als ik er ooit nog achter kom hoe ik het makkelijkste mijn foto's hier kan delen dan zou ik dat graag met jullie doen. 

Jullie zullen zien dat ik niet heel actief ben op het forum maar ik lees wel dingen. Tot nu toe heb ik op al mijn vragen de antwoorden kunnen terug vinden op het forum. Ik ben jullie die het vragen maar vooral degene die de antwoorden hebben daarvoor dankbaar.  :thumb:  :thumb:

5

wanneer je biscuit zo wilt gaan versnijden, wordt het een kruimelbende :s
Je kunt voor 3D-vormen beter cake gebruiken, dat is steviger :Y
Voor 10cm hoge cake bak je er 2 van 5 cm en zet die op elkaar  :)

6

foto's:
je moet je foto's openbaar op het www hebben staan, de link van de foto eindigt op .jpg
Boven de gele smilies boven je tekstveld staan 2 rijtjes met 'blauwe dingen'; klik op de één-na-laatste (een soort landschapje in vierkant), dan krijg je [img ] [/ img ] in je tekst. Tussen die haken plak je je .jpg-link en voila :)

7

Top Carien  :thumb:
Bedankt voor al je adviezen.
Ik ga ermee aan de slag en zal het van cake maken.  :Y

8 Laatst bewerkt door saskiahuisman (22-09-2013 08:28)

Hoi,

Vroeger maakte ik de biscuits ook zelf totdat ik de biscuitmix ontdekte. Hier zit een rijsmiddel in (die je niet zelf kunt aanschaffen) waar door je biscuit veel hoger wordt en mooi en gelijkmatig rijst.
Dat zou je zelf eens moeten uitproberen. Volg dan de aanwijzingen op de verpakking, zorg er voor dat je je beslag minimaal 10 minuten mixt, ingrediënten op kamertemperatuur, oven voorverwarmen en je beslag voorzichtig in een bakpan gieten zodat je de lucht behoudt, en dan minimaal 30 minuten bakken (niet eerder openen want dan zakt ie in) en dan heb je als resultaat een prachtig taartkapsel die je prima kunt gebruiken voor het servies.
Cake gebruiken kan ook, maar als je je taartkapsel eerst even invriest is deze ook heel goed te snijden (met een scherp mes).

9

Wanneer ik 600 gr mix gebruik voor mijn 25x25 bakvorm van 7 cm hoog stroomt deze over! Ik gebruik nu dus 500 gr en mijn biscuit komt net niet tot de rand. Gebruik trouwens geen heating core (vind het een onding :o ). Misschien is 600 gr wel hoog genoeg voor jouw bakvorm wanneer je deze verhoogt? Zelf bak ik ook hetelucht, maar niet hoger dan 160 gr, liefst nog lager.
Biscuit kruimelt inderdaad wel heel erg wanneer je deze in vorm gaat snijden en het onregelmatige krijg je niet weggesmeerd met bc. Dit blijf je zien, ook na het bekleden. Zou dus ook cake gebruiken
Maar zou je voor de kopjes geen blanda's (van IKEA) kunnen gebruiken? Of is dit niet de vorm die je wilt?

10

Ik heb zelf nog nooit biscuitmix gebruikt :s . Ik kan dat natuurlijk altijd een keer gaan proberen als ik een taartkapsel nodig heb.

Voor nu heb ik inderdaad wat stevigers nodig en zal ik cake gebruiken.
Moet ik dan de cakemix gebruiken  :think:  of hebben jullie nog een goeie samenstelling om zelf cakebeslag te maken. ;)
Ik gebruik voor cake eigenlijk altijd de cakemix van AH (Koopmans).

Esther; Bedankt voor de tip  :thumb: maar is inderdaad niet de vorm die ik zoek. De kopjes zullen meer weg hebben van senseokopjes. uhm, bloempot achtig zeg maar  :)

En misschien een hele domme vraag tussendoor??
Dat cakebeslag kan ik gewoon in mijn vierkante bakvorm bereiden van 26 cm  :s ??

11

:Y dat kan.
Je kunt een mix gebruiken, of Opa's cake van Suuz (http://suikertaartjes-wavy-taart.blogsp … -cake.html), of KarenAnnes recept gebruiken (http://karenannecakes.blogspot.nl/2011/ … ecipe.html) of of of  ;)

12

Misschien een vreemde redenering, maar kun je de cake voor de kopjes niet gewoon in een kopje bakken dan?
Of worden ze dan te groot?
Vooral kopjes die geglazuurd zijn kunnen ook prima in de oven...

Dat is toch een TAART waard!