1

Onderwerp: een kleine taartenramp!!!

Ik heb een probleempje :( ; deze week heb ik een stapeltaartje gemaakt met een geboetseerd 'kruimeldiefje' erop. Helemaal leuk geworden!!
Nou zag ik zojuist dat de jarige job een foto van de taart op facebook geplaatst heeft en daarop stond de taart met compleet ingezakt en gesmolten marsepein.
Nou zit ik te bedenken :think:  wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn en wat misschien een boosdoener zou kunnen zijn is de lemoncurd die ik door de botercreme heb gedaan waarmee ik de taart heb afgesmeerd. Graag zou ik jullie advies willen, want dit wil ik natuurlijk niet nog eens laten gebeuren :grr: !!
Alvast bedankt,
Karen

2

Re: een kleine taartenramp!!!

Had je genoeg dowels tussen de lagen gedaan?
Is de taart te warm of te vochtig bewaard door de jarige job waardoor de marsepein is gaan smelten?
De lemoncurd zou misschien ook nog wel kunnen ja, ik gebruik het eigenlijk nooit als vulling of afsmeersel, ik gebruik alleen botercreme 1:1, die van de mix vind ik ook vrij vochtig om af te smeren.

Hoop dat je kunt vinden waar het fout is gegaan voor de volgende keer!

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

3

Ja, aan de dowels lag het niet (3 dowels onder een 16 cm taartje), want de marsepein was gaan smelten aan de zijkant, daar waar ik andere marsepein op had geplakt (met een klein beetje tyloselijm), zoals cirkels, letters etc.
Ze had de taart in een doos, zonder deksel, met cellofaam eromheen (met luchtgaten) in de koelkast bewaard tot 2 uur voor het aansnijden. Die 2 uur voor het aansnijden was om het zweten op te heffen en een mooie matte taart te kunnen presenteren. Nou mooi was ie!!! (NOT!!!)

4

Denk ook dat de lemoncurd niet echt goed is geweest, maar het cellofaan ook niet, ondanks de luchtgaten. Misschien is het cellofaan wel in contact gekomen met de zijkant van de koelkast, waardoor er dus vocht  langs het cellofaan naar binnen is gekomen.Hoe lang heb jij de taart in de koeling gehad voordat deze eruit gehaald werd?

5

Ik lees ook een aantal factoren die voor het probleem hebben kunnen gezorgd:

1. het afsmeren met de lemoncurd door je bc....denk dat dit te vochtig is
2. het cellofaan om de taart in de ijskast.
3. 2 uur van te voren uit de ijskast vóór het aansnijden...stond die dan 2u op een te warme plek?

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

6

Taart gewoon in een kartonnen doos, of kaal in de koelkast, als er veel vocht in de koelkast zit (condens op de achterwand...) een schaaltje met droog zout ernaast zetten wat dan het vocht weg vangt.

Geen lemoncurd of jam door de botercreme waarmee je afsmeert. Ik gebruik ook de mix maar gebruik de variant die op de zak staat voor de stevigere variant, met iets minder water om het risico op smelten nog kleiner te maken.

Ik denk dat het de combinatie van die twee is waardoor het mis is gegaan.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

7 Laatst bewerkt door Carien (21-09-2013 21:15)

:think: nou bevat lemon curd niet zo heel veel vocht.....
hoeveel had je erdoor gedaan?
wat voor bc had je gemaakt, 1:1, mix, mbc, ??
waar was de taart verder mee gevuld?
hoe koud stond die koelkast? (sommige mensen hebben 'm heel koud staan en dan is de overgang te groot).
zat die cellofaan om de taart of om de doos?
hoe dik was je decoratie? als die erg dik was, kan het ook mede door  zwaartekracht veroorzaakt zijn...
heb je voor ons foto's?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Ik gebruik de mix van funcakes. Doe altijd de standaard verhouding, dus niet de stevigere variant. Zal dat de volgende keer proberen.
Ik had er wel een paar eetlepels lemoncurd doorheen gedaan, misschien wel iets teveel dus. En de laag marsepein was een paar millimeter, zoals ik het altijd doe. Er zat niet zo heel veel extra op de zijkant geplakt, dus denk niet dat de zwaartekracht er veel mee te maken heeft. Misschien wel het cellofaam. Zal voortaan deze vragen lost te maken. Het zat om de doos heen en dan aan de bovenkant bij elkaar gebonden. Omdat de taart te hoog was voor in de doos, heb ik het zo meegegeven.
Het is een goed idee om een schoteltje zout ernaast te zetten in de koelkast!!
Helaas lukt het me steeds niet om een foto te plaatsen. Geen idee hoe ik dat kan doen  :nooo
Alvast bedankt voor de antwoorden en de tips. Hopenlijk helpt het me om dit niet nog 's mee te maken. Gelukkig was het dit keer voor de zoon van een vriendin. Maar de volgende keer zou het een vreemde kunnen zijn en dat zou ik écht héél vervelend vinden!

9

tsja, bcmix hoor je vaker drama's over..... niet meer mee afsmeren dus :nooo

- je foto moet openbaar op www staan
- boven je tekstblok hier staan smilies, daarboven 2 rijen tekens in het blauw
- de onderste rij, één-na-laatste teken is een soort landschapje
- daarop klikken
- dan komt er in je tekstblok [img ][/img ] te staan (zonder spaties)
- de link van je foto, die eindigt op .jpg, tussen de middelste haken zetten
- voila  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Ik smeer wel eens af met alleen lemoncurd en nooit problemen gehad.
Van de bcm wordt wel gezegd dat het gevaar op smelten groot is, ik gebruik dus altijd 1:1 botercreme om af te smeren om dit risico te voor komen. Ik denk dat de combi bcm met lemoncurd en het cellofaan de boosdoener zijn geweest. De taart is gaan zweten en dan icm het vochtige afsmeersel is de boel gaan smelten.