1

Onderwerp: appelcake probleem

Ik wil graag volgende week mn ma verrassen met een appelcake, ze viert dan haart verjaardag en dan wil ik haar favo cake: een appelcake bakken.
Echter heb ik dit jaar al meerdere malen een poging gedaan maar t ging steeds mis (gebruik of elstars of jonagold)

elke keer dep ik de blokjes appel goed af met keukenpapier.. maar toch blijft de appel te nat in de cake..
wat resulteert in een cake die gaar is aan de buitenkant maar natte appelzooi van binnen
hebben julliemiss tips wat ik kan doen om toch een geslaagde cake te maken?

2 Laatst bewerkt door mamski (16-09-2013 05:59)

Re: appelcake probleem

Je zou custardpoeder over de appelen kunnen strooien en dit erdoor roeren.
Ik weet niet hoeveel appelen je erin doet, maar ongeveer een eetlepel denk ik.
Ik doe dat altijd bij appelparten of appelstukjes, het vocht wordt door de custardpoeder opgenomen.
Ook heel lekker is, voordat je de cake in de oven doet en een laagje/handvol geraspte kokos op strooien met wat kristalsuiker.
Dat geeft een heerlijk knapperige bovenkant.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

3

Custard hebben we weleens probeerd maar we vindende cake zonder de custard lekkerder, iets meer ''naturel' is hij dan...

Die kokos tip ga ik onthouden voor mezelf (helaas lust mn ma geen kokos!!) thx!!

ik heb nog eens lopen denken, zou ik bijv de appels even in de oven op 60 graden tussen keukenpapier kunenn doen voor bijv 15min dat ze dan droger worden??
of zou ik dan een hele andere structuur krijgen?

Wat vaak t probleem is is dat de bovenkant al dit gaar is, binnenkant redelijk gaar maar nog te nat..
Wat ik ergens hoorde, als je folie op de cake legt dat de bovenkant niet meer doorgaart weet iemand of dat zo is??

4

goudreinette gebruiken die zijn veeeeeeeel fijner in een appel cake
en lekkerder
ik gebruik die altijd en echt nooit een natte appelzooi er in . ze worden wel zacht maat de rest van de cake is lekker droog

"Life is what happens to you, while you're busy making other cakes"

5

Helaas zijn goudreinette nog niet te koop! (heb de jumbo, ah en deen afgezocht ervoor)

dus dat is voor deze week helaas geen oplossing...

6

Je moet ook geen custard in de cake doen, maar een beetje om de appelpartjes schudden, hier proef je echt niets van (vind ik).

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

7

In een appelcake gebruik ik altijd groene appels (Granny Smith) en het is nooit te nat of te droog. Ik snij ze wel in kleine stukjes.

8

Als er geen Goudrenetten zijn kan je ook prima Elstar appelen gebruiken.

9

Ik gebruik vaak jonagold inderdaad, en ik doe een beetje paneermeel op de bodem van m'n appeltaart. Misschien kan dat in de cake ook?
en je kunt ook een beetje bloem door de appel schudden. Dat helpt in mijn appel muffins om het fruit niet naar de bodem te laten zakken, misschien helpt het hier ook.

pffft ben helemaal uitgebakken