1

Onderwerp: Grrr, waarom kan ik het niet?

Een simpele arretjescake maken... Grrr... Ik probeer het 1x of 2x per jaar, maar elke keer blijft dat ding zacht..of hij nou in de vriezer staat of in de koelkast. Ik wordt er niet goed van. :grr:  :grr:  Ik doe precies stap voor stap hoe het beschreven staat, maar het lukt me niet. Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Ik kan er geen fatsoenlijke plakken van snijden.

Wie o wie heeft voor mij het recept en DÉ manier om het te maken???

2

Re: Grrr, waarom kan ik het niet?

gebruik je het goede vet? je moet geen vloeibaar gebruiken, maar gewone harde, en die zachtjes smelten.

of komt er teveel vocht in? bijv. bij het cacao aanmaken.

Ik heb hem nog niet gemaakt, maar ik zag toevallig dat er bij 24 kitchen een recept van was.
Weet niet of je er iets aan hebt?
Heel veel succes!!!

Groetjes! Enne, bedankt voor alle inspiraties!!!
Wil je meer zien wat ik maak? www.ingrids-baksels.webnode.nl

4

Ik heb een recept van smulweb deze keer. Er staat:

Ingrediënten

1/2 pak of rol biscuitjes (de goedkoopst mogelijke)?
100 gram witte basterdsuiker?
100 gram margarine of boter (ik gebruik aktijd plantaardige margarine)?
25 gram cacao (3 eetlepels)?
1 zakje vanillesuiker (is niet absoluut noodzakelijk)?
1 ei

Ik heb overal het dubbele van genomen. Gewone blue band margarine genomen, volgens mij. Heel langzaam zacht laten worden.
En dan het volgende gedaan:

Bereidingswijze

Meng de cacao, vanillesuiker en basterdsuiker door elkaar en roer tot ergeen klontjes meer inzitten. Doe dit samen met de boter in een pan en zet dit op een klein vuur. Klop ondertussen het ei en bekleed een (cake-)vorm (of plastic bakje of iets dergelijks) met plasticfolie. Nu kun je ook de biscuitjes verkruimelen. Roer het boter-suikermengsel regelmatig door. Als de suiker min of meer opgelost beetje afkoelen en meng dan alles (dus ook het ei)door elkaar. Stop dit in de vorm en laat het 1 nacht in de koelkast staan.

Ik heb het misschien niet lang genoeg laten afkoelen, voordat ik alles door het boter-suikermengsel deed. Kan dat een oorzaak zijn misschien?

5

Ik maak de arretjescake als volgt:

Koekjes verkruimelen en alle droge ingredienten bij elkaar doen. Boter smelten en dat er door mengen daarna in de vorm doen. Opstijven in de koelkast.Klaar.

Ik gebruik nooi een ei en hij lukt altijd en smaakt prima.

Gr Anje

6

Ms komt t door de margarine? Probeer t eens met boter...

7

Het recept van mijn oma is ook met echte boter (een goedkope die lekker hard blijft, dus niet de grasboter, die wordt sneller zacht) en er gaat geen ei door......

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

8

Echte boter? Roomboter? En geen eieren,  Dankjullie! Misschien volgende week nog erg poging doen voor het feestje van mijn dochter.

Dit is het recept wat ik van mijn oma heb gekregen. Het lukt altijd. Deze kun je zelfs in een mooie wordt draaien zeg maar en dan plakjes van snijden!

Benodigdheden:
•    1 pak roomboter
•    50 gram cacaopoeder
•    200 gram witte basterd suiker
•    2 eieren
•    ¾ rol mariekoeken

Smelt de boter op een laag vuur, laat het niet koken.
Maar de koekjes klein. Het mag best wat grof.
Voeg hieraan de suiker en de cacaopoeder toe.
Klop de eieren een beetje op zodat de dooiers al kapot zijn.
Voeg dit bij de koekjes. Goed mengen.
Voeg nu de boter toe. Zorg dat al de koekjes nat zijn van de boter en dat de cacao goed gemengd is.

Dit doe je in een cake vorm en laat het opstijven in de koelkast.

TIP:    Bedek je cake vorm met wat huishoud folie. Zo krijg je de cake makkelijker uit de vorm.

Succes ermee. Het is zo lekker zou zonde zijn als je het niet meer zou maken omdat het niet lukt.

10

In mijn recept wordt (schrik niet) frituurvet gebruikt(de pakjes. Niet de vloeibare). De eieren worden schuimig geklopt. Ik heb het al jaren niet gemaakt, omdat het wel heel erg slecht is voor de lijn, en in een gezin waar iedereen last heeft van overgewicht moet je deze dus niet maken. Ik weet nog wel dat hij heel erg lekker was, en heel erg machtig. Ik heb geen flauw idee waar ik het recept heb gelaten. Zal binnenkort eens zoeken, en dan hier plaatsen.

11

Ipv boter kun je het ook met crisco maken of palmvet (palmin in duitsland) bij gebruik van roomboter kun je ook nog een reep pure chocola mee smelten dan stijft het namelijk weer beter op. Ik gebruik geen ei omdat het mengsel niet genoeg verhit hoeft te worden, is het te droog dan doe ik een paar lepels melk.

In het hele oude recept gebruiken ze Delphia frituur vet, dit was toen plantaardig maar bestaat niet meer, je kunt ook googelen op arretjes cake of arretje Nof (zo heette het mannetje wat toen in de reclame gebruikt werd) Ben je goed in de Duitse taal dan kun je zoeken op Kalter Hund.

Christine.

12

dit is denk ik echt het makkelijkste recept wat er is. en zonder rauwe eieren.. ik zou jouw recept al niet eens eten als ik zou weten dat er ei doorheen zit. brrr getsie ;)

en met boter bedoelen ze roomboter in zo'n rechthoekig pakje, niet die je op brood moet smeren!
http://www.24kitchen.nl/recepten/arretjescake

13

Dankjullie! Van de week ga ik het nog één keer proberen. Voor op het kinderfeestje van mijn dochtertje. En dan gebruik ik roomboter,  en denk dat ik het recept van lieke-webbie ga proberen dan.

*wordt vervolgt*  ;)