1

Onderwerp: Help! Alles in de schift!

Ik heb zo vaak dat dingen in de schift gaan bij mij. Botercrème eigenlijk altijd, maar andere dingen waar slagroom in moet bijvoorbeeld ook.
Met botercrème krijg ik het er altijd wel weer uit door het even au bain marie te verwarmen en door te mixen, maar er moet toch een manier zijn om het gelijk al goed te krijgen? Dingen met slagroom erin kun je niet echt verwarmen, dus dan lukt het me niet.|
Wat zou ik verkeerd doen en wie heeft tips om schiften te voorkomen?

2

Re: Help! Alles in de schift!

dan is er dus een te groot temp. verschil tussen de ingrediënten.

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

spidygirl schreef:

dan is er dus een te groot temp. verschil tussen de ingrediënten.

Ja, maar hoe kan dat dan met botercrème? Ik gebruik alles op kamertemperatuur, hoe kan dat dan in de schift raken?
Ik heb een aantal recepten waarbij een mengsel met warme chocola door opgeklopte slagroom moet. Dat gaat dus geheid mis, maar bij anderen lukt het wel. Hoe doen ze dat dan?

4

De temperatuur van de te mengen delen dichter bij elkaar brengen.

5

warme chocola moet volgens mij nooit bij de slagroom.
als je gesmolten chocola door de slagroom moet doen, dan moet je dat eerst laten afkoelen.

altijd rustig mixen, laagste of middelste stand.

botercreme van de mix in de schift? gewoon laten draaien, komt vanzelf goed na een minuut of 9.

succes!

6 Laatst bewerkt door Carien (15-09-2013 20:18)

leg eens uit hoe je het zelf doet? misschien dat er dan iets duidelijk wordt.
Boter die op kamertemp moet, haal ik altijd de avond voor het maken al uit de koelkast, dan is hij echt op kamertemp de volgende ochtend. Na bijv 2 uurtjes is dat nog niet zo.
Slagroom in de schift zou ik niet weten, nooit gehad :nooo

edit: heb wel eens gelezen dat light-versies van de slagroom niet willen,  :think: is dat je probleem?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Boter haal ik niet zo lang van tevoren al uit de koelkast, dat zal dan het probleem kunnen zijn. Ik zal dat de volgende keer eens proberen.
Gesmolten chocola laat ik wel afkoelen, maar niet teveel, dan is het niet meer te verwerken. Dan heb je dus toch koelkast koude slagroom die gemengd moet worden met een mengsel wat iets warmer is.

8

Beetje voor beetje bij elkaar mengen, niet de gehele massa in 1 keer.
Zo langzaam de temperatuur aanpassen.

Als voorbeeld:
als je in een kokend gerecht eidooiers moet toevoegen.
Haal je toch ook de pan eerst van het vuur, je doet wat van de hete vloeistof bij de eidooiers, roeren en steeds meer hete vloeistof bij de eidooiers tot het ei is opgewarmd.
Pas dan voeg je het bij de superhete massa.
Zo gaat dat ook niet schiften.

Dus met kleine beetjes.
succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9

zonnestraal83 schreef:

Boter haal ik niet zo lang van tevoren al uit de koelkast, dat zal dan het probleem kunnen zijn. Ik zal dat de volgende keer eens proberen.
Gesmolten chocola laat ik wel afkoelen, maar niet teveel, dan is het niet meer te verwerken. Dan heb je dus toch koelkast koude slagroom die gemengd moet worden met een mengsel wat iets warmer is.

Het is ook een idee als je ''vergeten'' bent je boter op tijd uit de koeling te halen deze even in de magnetron te doen ;) Dan komt de boter beter op temperatuur en zal minder snel gaan schiften! Zeker nu de winter eraan komt en alles een stuk kouder is. Succes  :thumb:

10

Slagroom niet opwarmen? Dat heb ik namelijk wel gedaan (voor chocomousse), slagroom in een pan met stukjes chocolade en laten smelten. Dan van het vuur af en in de mixer en mixen..
Het is op deze manier nog niet(/nooit) gaan schiften..

Botercrème inderdaad ook op kamertemp. Kijk ook uit met de magnetron, zorg ervoor dat de boter niet vloeibaar wordt anders krijg je het niet geklopt ;)