1

Onderwerp: Allebei even hoog? Hoe doe ik dat?

Voor een bruidstaart ga ik vanavond 2 biscuits bakken. Eentje van 20 en een van 25 cm rond.
Ik doe meestal wat meer in de vorm dan volgens de tabellen staat voorgeschreven, dan wordt de taart mooi hoog. Maar ik wil ze dus allebei evenhoog hebben. Hoeveel gram (beslag) doen jullie in deze vormen?
Of is er een andere truk om ervoor te zorgen dat ik twee evenhoge taarten krijg?

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Allebei even hoog? Hoe doe ik dat?

Ik gebruik de funcakes biscuit mix en PME pannen van 7cm diep.

Voor 20cm gebruik ik 270gr mix + 4 grote eieren + 27ml water en
voor 25cm 400 gram mix + 6 grote eieren + 40ml water.

Mijn biscuits worden dan iets hoger dan de bakpakken. Uit de oven leg ik mijn taartroostertje erop en duw heel zachtjes tot het rooster op de bakpan aansuit.
Dan draai ik de pan om en til de pan van het biscuit af. Op die manier zijn mijn biscuits altijd even hoog.

Veel succes!

~ Never waste a good crisis... ~

3

Je kunt het wel berekenen als je weet hoe hoog je biscuit normaal worden...

4

Ik heb vorige week een 25cm biscuit gebakken en die vond ik net iets te laag. Een rooster op de bakpan leggen vind ik jammer, want ik vind 7 cm niet echt hoog. Wil min. 8 of 9 cm halen.

Maar toevallig had ik ook 400 gram, 6 eieren en 40 ml water voor de 25 vorm bedacht.
De 20 cm wil ik dan doen 300 gram mix, 5 eieren, 30 ml water.

Maar ben bang dat 11 eieren niet gaan passen om in 1x te mixen. Dus moet het toch een voor een mixen.

Nog meer tips? Altijd welkom!

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

5

Geen tips...........dit kun je alleen maar bereiken door trial (and helaas error) Jouw oven is anders dan die van de forumleden........alleen jij weet hoe hoog je biscuit wordt als je het op jouw manier mixt etc...........

Misschien een vervelend antwoord...........en als het helemaal niet lukt dat van elke vorm 2 bakken en zo snijden en stapelen/vullen totdat je de hoogte hebt die je wilt hebben?

6

Ik neem dezelfde hoeveelheden als Jultie. Denk dat 300 gr mix voor voor je 20 cm wel teveel is. Zelf vind ik te hoge biscuits niet echt handig. Je 'moet' ze dan meer keer vullen. Ze worden dan te hoog om makkelijk te bekleden, vind ik. Mijn biscuits zijn 7-8 cm en deze vul ik 3x. Ze worden dan 8-9 cm hoog.

7

Als je bakvorm 7 cm is worden ze zeker geen 9 cm behalve bij ophogen...

8

Biggeltaart schreef:

Als je bakvorm 7 cm is worden ze zeker geen 9 cm behalve bij ophogen...

Ik doe er dan inderdaad een rand bakpapier in.
Het lijkt mij lastig om een biscuit van 7 cm 3x door te snijden zodat ik 4 lagen krijg.
Meestal vul ik 2x, maar vind het wel mooi staan als ze hoog zijn.

Maar misschien moet ik voor veilig kiezen en gewoon voor  7 cm gaan.  Inderdaad wel makkelijker met bekleden.

Gr. Dolfijn

9

Ik snij mijn biscuits van 7 cm altijd 3x door, geen enkel probleem.
Met vulling en afsmeren zijn ze meestal toch een cm of 9.

~ Never waste a good crisis... ~

10

Ik had 300 uitgerekend omdat de verhouding dan hetzelfde is als bij de 25 cm vorm.

400 gram mix+6 eieren + 40 ml water = ongeveer 740 gram beslag.

Geen idee of je dit zo kunt uitrekenen hoor, maar ik dacht dus 25 cm is 740 gram. Dan is 1 cm 740/25 = 29,6

Dus 20 cm is 29,6 x20 = 592 gram.

Vandaar dat ik had 300 gram mix, 5 eieren en 30 ml water.

Gr. Dolfijn

11

Het omrekenen van de hoeveelheiden doe je aan de hand van de inhoud van je vorm. Een 20 cm van 7 cm hoog heeft een inhoud van 2,2 liter.
De inhoud van de 25 cm vorm is 3,4 liter.

mix 400: (400:3,4) x 2,2 = 259 gram
water 40 ml: (40:3,4) x 2,2 = 26 ml
eieren 6L (= 330 gram): (330:3,4) x 2,2 = 214 gram (= 4L eieren)

Je kan natuurlijk ook de 300 gram mix gebruiken mar dan wordt je 20cm cake hoger dan je 25 cm.

12

djehr schreef:

Het omrekenen van de hoeveelheiden doe je aan de hand van de inhoud van je vorm. Een 20 cm van 7 cm hoog heeft een inhoud van 2,2 liter.
De inhoud van de 25 cm vorm is 3,4 liter.

mix 400: (400:3,4) x 2,2 = 259 gram
water 40 ml: (40:3,4) x 2,2 = 26 ml
eieren 6L (= 330 gram): (330:3,4) x 2,2 = 214 gram (= 4L eieren)

Je kan natuurlijk ook de 300 gram mix gebruiken mar dan wordt je 20cm cake hoger dan je 25 cm.

Dank je! Dit klinkt inderdaad logischer. Ga het zo doen! Laat je straks weten of ze evenhoog zijn geworden....

Gr. Dolfijn

13

ben inderdaad benieuwd hoe ze worden...

14

Gelukt! De 20cm is ietsjes hoger geworden, toch nog. Maar goed dat ik niet mijn eigen berekening heb aangehouden.... ;)

15 Laatst bewerkt door djehr (10-03-2012 09:46)

Geweldig!
meet anders je vorm eens op. Ik heb ook een springvorm waar 20 cm op staat maar bij nameten bleek het maar 18 te zijn....

16

Oude post, maar wilde toch iets kwijt...  :D

Waarom doen jullie zo moeilijk over of de taarten wel of niet even hoog worden... Als je een taartzaag hebt, kan je gewoon de hoogte van de zaag aanhouden bij beide taarten en voilà: op de millimeter even hoog!  ;)

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

17

Ik vind juist dat ik het zo makkelijker doe dan bijsnijden  ;) , Bij mij wordt het vaak zo'n kruimelbende en ik krijg de laag dan nooit zo recht. Het gaat vaak om een klein stukje. Ik heb graag dat boven-en onderkant heel blijft, omdat je taart dan stabieler is, vind ik. Bevroren biscuit werkt ook niet, want dan sneuvelt mijn zaagje... ;)

18

En ik vind het zonde om een 'te hoge' taart lager te maken alleen maar omdat die andere taart lager is. Dus daarom graag met bakken allebei even hoog. Dat is de uitdaging!

Gr. Dolfijn

19

Esther68 schreef:

Ik vind juist dat ik het zo makkelijker doe dan bijsnijden  ;) , Bij mij wordt het vaak zo'n kruimelbende en ik krijg de laag dan nooit zo recht. Het gaat vaak om een klein stukje. Ik heb graag dat boven-en onderkant heel blijft, omdat je taart dan stabieler is, vind ik. Bevroren biscuit werkt ook niet, want dan sneuvelt mijn zaagje... ;)

Ik bak ze ook niet om vervolgens de helft er weer af te snijden hoor. Maar ik snij ALTIJD de bovenkant eraf. Anders wordt de taart niet zo strak, want dan is de onderkant altijd een klein beetje bol, is mijn ervaring. Als je de taart hebt in gevroren, moet hij daarna eerst ontdooien voordat je gaat snijden. Als hij ontdooit is, en je gaat er dan met je zaag door, kruimelt hij veel minder! :)

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

20

IngeW schreef:
Esther68 schreef:

Ik bak ze ook niet om vervolgens de helft er weer af te snijden hoor. Maar ik snij ALTIJD de bovenkant eraf. Anders wordt de taart niet zo strak, want dan is de onderkant altijd een klein beetje bol, is mijn ervaring. Als je de taart hebt in gevroren, moet hij daarna eerst ontdooien voordat je gaat snijden. Als hij ontdooit is, en je gaat er dan met je zaag door, kruimelt hij veel minder! :)

Ja, dat weet ik ;) , maar ik vries niet altijd mijn taarten in. Moet toevallig zo uitkomen. Mijn biscuit zijn redelijk plat, trouwens, waardoor ik er niks af hoef te snijden....