1

Onderwerp: help.vraag over swissmerengue botercreme

Ik ga een kindertaart maken voor mijn kleinzoon z.n verjaardag en nu wil ik het recept van hier gebruiken.Als ik de creme temp. is dit dan veilig voor iedereen of kan ik beter de mix van de shop gebruiken

2

Re: help.vraag over swissmerengue botercreme

Als de suiker is gesmolten, dan is de massa genoeg verhit voor de eiwitten. Dat heb ik tenminste hier ooit op het forum gelezen en sindsdien gebruik ik het zelf ook.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

Wil je het echt zeker weten veilig doen, zul je toch moeten tempen.
Nu ben ik alleen kwijt tot welke temp je moet verwarmen. ( :o  sorry)

Ik maak zelf altijd de Italian merengue volgens dit recept: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=219448
Dan is het zeker weten veilig. Door de hete suikersiroop worden de eiwitten direct gegaard namelijk. En stiekum vind ik deze ook lekkerder...  ;)

Dat is toch een TAART waard!

4

Voor zover ik weet tot boven de 70 graden. Dit staat ook in het recept hier op de site bij de 1-2-3 bc:

Bij gebruik van rauwe eieren is het belangrijk het risico op salmonellavergiftiging tegen te gaan. Salmonella is een bacterie die zeer gevaarlijke maag- en darmproblemen kan veroorzaken en met name gevaarlijk is voor kinderen, zwangere vrouwen en ouderen.  Bron: http://www.food-info.net/nl/bact/salm.htm Daarom moeten eiwitten voor consumptie worden verhit. Salmonella zal worden gedood wanneer voedsel door en door verhit wordt (boven de 70 °C). Controleer de temperatuur van de eiwit-suikeroplossing daarom met een kookthermometer. Bij deze temperatuur stolt eiwit snel, dus dit is niet eenvoudig te realiseren.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Cakebym: thanks!  :thumb:

Dat is toch een TAART waard!

6

You're welcome  :D

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

Dames, dank je wel voor de info .Hier kan  ik mee vooruit,  :Y

8

Juist omdat het eiwit tot 70 graden verhit moet worden gebruik ik niet de italian manier.
Ik geLoof niet dat het dan door de hete suikerstroop heet genoeg wordt.

Met de swiss meringue is het wel een uitdaging om tot over de 70 graden te gaan
Je moet dan erg goed blijven roeren langs de bodem anders stolt het op de bodem van je schaal.
Vereist wat oefening en een thermometer maar gaat dan prima en is veilig.

Je kunt ook eiwitpoeder gebruiken, dat is ook veilig. Let op: niet hetzelfde als meringue poeder.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

9

Ik gebruik altijd meringuepoeder in plaats van eiwitpoeder en dit werkt ook prima.
En de crème smaakt heerlijk!