1

Onderwerp: Wie heeft ervaring met vanillestokjes?

Hallo!

Ik heb een vraagje over vanillestokjes; via ebay heb ik bij 2 verschillende adressen biologische vanillestokjes gekocht. Ze zijn allebei aangekomen, alleen ruiken de stokjes niet naar vanille, maar ze ruiken verbrand/aangebrand. Van een van de pakketjes heb ik vanille-extract proberen te maken, maar het extract ruikt verbrand en het smaakt ook nog verbrand, precies zoals het ruikt. Heel vies! Geen vanille te bekennen. Ik heb de peulen uiteraard opengesneden en ook van binnen ruiken ze niet naar vanille. Voor de vergelijking heb ik bij de supermarkt een (peper)duur vanillestokje gehaald en tot mijn verbazing zit daar dezelfde vieze verbrande geur aan!

Nu twijfel ik enorm aan mijn eigen reukvermogen. Is er iemand die wel goede vanillestokjes heeft (en het liefst ook een adres waar ik ze kan kopen) en mij een stukje op zou willen sturen, zodat ik kan vergelijken? Ik betaal natuurlijk de portokosten.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Groetjes, Anja

2

Re: Wie heeft ervaring met vanillestokjes?

Ik gebruik vanillepoeder dat ik gekocht heb bij gekruid.be (met www ervoor)
Vele malen goedkoper dan stokjes en nog handiger ook.
De smaak is ook prima, merk geen verschil met vanillemerg uit de stokjes.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

3

Via e-bay kan best tricky zijn..ik durf het zelf niet aan. De kwaliteit is zooo belangrijk!
Ik heb ze ook gekocht via gekruid.com
Goede kwaliteit! Heb nu regelmatig plezier van zelfgemaakt vanille extract!  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

4 Laatst bewerkt door monique63 (06-09-2013 20:56)

Ik gebruik ook vanillepoeder,gekocht in Nederland bij
    delicious-vanilla.nl( met www ervoor uiteraard) Hij heeft ook vanillepeulen. Hartstikke handig,geen gepiel met opensnijden en uitschrapen, één theelepel is gelijk aan één stokje.Goed afgesloten prima houdbaar.

Carpe Diem !

5

Ik bestel altijd vanillestokjes bij riziky.be
Snelle service en prima stokjes. Een verbrande geur heb ik nog nooit opgemerkt.

6

Ik heb ook wel eens stokjes gekocht bij de supermarkt. Met de geur was niets mis... dus wat er aan de hand is weet ik niet. Nadeel vind ik altijd wel dat het stokjes zijn. Niet te vergelijken met een goede peul die zacht is en die je gewoon open kunt snijden. Ooit een goed en voordelig adresje gehad op internet maar die is helaas opgeheven. Ik zal eens kijken bij de hiergenoemde url's. Bedankt voor de tip dus!  ;)
Ondertussen heb ik hier al jaren een fles wodka staan met vanille erin en die is echt super!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Mirjam5 schreef:

Ik heb ook wel eens stokjes gekocht bij de supermarkt. Met de geur was niets mis... dus wat er aan de hand is weet ik niet. Nadeel vind ik altijd wel dat het stokjes zijn. Niet te vergelijken met een goede peul die zacht is en die je gewoon open kunt snijden. Ooit een goed en voordelig adresje gehad op internet maar die is helaas opgeheven. Ik zal eens kijken bij de hiergenoemde url's. Bedankt voor de tip dus!  ;)
Ondertussen heb ik hier al jaren een fles wodka staan met vanille erin en die is echt super!

Ik heb 2 weken geleden ook vanillestokjes op vodka gezet. Als je spreekt over jaren, is dat dan dezelfde fles of steeds anderen? Hoe lang blijft die essence goed?

8

Het kan gewoon zijn dat de zoete geur pas komt als je t in iets warms doet. Maar ik herken je geuromschrijving niet... Maar peulen ruiken heel anders dan namaakvanille, zeker als je goeie hebt. ms ruikt t gewoon heel erg sterk waardoor het verbrand lijkt... Ik zou gewoon proberen om zo'n stokje in melk mee te koken oid. Of in rode wijn met stoofpeertjes (zijn die er al?)
Of gewoon in je cakebeslag...

9 Laatst bewerkt door etmc (08-09-2013 10:03)

Faal. Dubbel

10

Ik koop ze bij de lidl rond de feestdagen 2 per buisje en zijn super goed en niet te duur!!( Paas-pinkesteren -kerst)

Ik sla dan altijd goed in dat ik niet te kort kom. :)

11 Laatst bewerkt door sugar100 (08-09-2013 15:42)

Mirjam5 schreef:

Hoeveel stokjes moet je in een flesje doen  en hoelang moet het staan voordat je het kan gaan gebruiken?

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

12

http://yummyinmytummy.nl/vaardigheden/vanille-extract/

13

Dank je wel!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

14

met Pasen bij de lidl gekocht, en bij dille kamille hebben ze ook goeie stokjes

15

:think: je hebt het over stokjes en over peulen....
welke heb je?

ik heb peulen bij de Sligro gekocht, vast niet het goedkoopst, maar wel  :thumb: kwaliteit :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16 Laatst bewerkt door nikki69 (08-09-2013 19:55)

Ik heb ook al een tijdje geleden stokjes besteld bij Riziky, en ook ik vind de stokjes absoluut niet naar vanille ruiken. Ik zelf omschrijf het als een natte hond hahahahaha. Terwijl andere die het ruiken zeggen dat het wel naar vanille ruikt. Wellicht zijn wij zo gewend geraakt aan de geur kunstmatige vanille, dat echte vanille naar ons idee niet lekker ruikt.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

17

Carien schreef:

:think: je hebt het over stokjes en over peulen....
welke heb je?

ik heb peulen bij de Sligro gekocht, vast niet het goedkoopst, maar wel  :thumb: kwaliteit :Y

het zijn altijd peulen. maar die in de meeste supermarkten zijn zo hard en uitgedroogd dat het stokjes lijken. flutkwaliteit voor een hoge prijs!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

18

JPS schreef:

Ik gebruik vanillepoeder dat ik gekocht heb bij gekruid.be (met www ervoor)
Vele malen goedkoper dan stokjes en nog handiger ook.
De smaak is ook prima, merk geen verschil met vanillemerg uit de stokjes.

Als ik die site intik krijg ik automatisch gekruid.be.com is dat wel goeie??

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd