1

Onderwerp: moscovisch biscuitmix -> hoe hoeveelheden aan passen

Ik ga dadelijk mijn eerste taart bakken en heb gisteren een bakvorm van pme gekocht van 229 mm breed en 76 mm hoog. Ze hebben me de moscovisch biscuitmix aangeraden dus die heb ik ook gekocht.

Maar het recept op die mix is voor een springvorm van 26 cm. Hoe zet ik de hoeveelheden om?

Zou die springvorm dezelfde hoogte hebben of zijn dat andere hoogtes die gebruikt worden?

2

Re: moscovisch biscuitmix -> hoe hoeveelheden aan passen

Omrekenen doe je door middel van de inhoud van je vorm te meten. De meeste springvormen zijn tussen de 6 en 7 cm hoog.

Je hebt waarschijnlijk de PME van 22,5 x 7,5 cm. Deze heeft een inhoud van 3 liter

De springvorm heeft een inhoud van 3,7 liter (uitgaand van een hoogte van 7 cm)

Als je het wilt omrekenen dan deel je de hoeveelheid ingrediënten door 3,7 en vermenigvuldigt ze met 3. Dan zou je de juiste hoeveelheid voor je PME vorm moeten hebben.
Laat het maar weten als je er niet uitkomt dan reken ik met je mee.

3

Bedankt voor de uitleg! Heel handig voor toekomstige taarten.

Ik heb hem ondertussen al gebakken. Heb het originele recept aangehouden en wou gewoon de overschot weggooien. Maar uiteindelijk heb ik alles gebruikt omdat het niet zoveel leek.

Hij ziet er oké uit maar is niet helemaal tot boven gerezen volgens mij. En dat terwijl ik schrik had dat het zou 'overlopen' ofzo. Morgen eens meten hoe hoog hij is.

Hopelijk is hij niet te zwaar, compact geworden maar dat is nog afwachten.

4

Ik heb voor het geval dat ik beslag overhoud altijd nog een 10cm bakpan paraat, daar mag dan de rest in. Wat er uit de 10 cm komt bewaar ik in de vriezer. Kun je later altijd nog een vier persoons taartje van maken of gebruiken om een nieuwe vulling combinatie te proberen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5

ik gebruik ook 333 gram mix en 5 eieren voor mijn 20 cm :)
jammer dat hij niet goed gerezen is, wel 10 minuten op de hoogste stand gemixt?

6 Laatst bewerkt door mcflurry (02-09-2013 06:56)

Oh dat is een goeie tip voor eventuele overschot maar ik heb geen vriezer dus dat gaat hier niet op.

Ja maar wel met een hele simpele handmixer. En heb een combi oven. Speelt misschien ook een rol.

Maar ik ga hem dadelijk afsmeren en dan zal ik eens meten.

7

mcflurry schreef:

Oh dat is een goeie tip voor eventuele overschot maar ik heb geen vriezer dus dat gaat hier niet op.

Ja maar wel met een hele simpele handmixer. En heb een combi oven. Speelt misschien ook een rol.

Maar ik ga hem dadelijk afsmeren en dan zal ik eens meten.

Ik heb ook een simpele handmixer en doe na mixen op de hoogste snelheid nog ff op de laagste stand mixen om de eventuele lucht eruit te kloppen. Bij mij werkt dit ook beter.
Gebruik je de oven ook op combi stand os kan je ook hete lucht los aanzetten?

Bakken deed ik al zou ik nu toch ook besmet raken met het taartenvirus??

8

mcflurry schreef:

Bedankt voor de uitleg! Heel handig voor toekomstige taarten.

Ik heb hem ondertussen al gebakken. Heb het originele recept aangehouden en wou gewoon de overschot weggooien. Maar uiteindelijk heb ik alles gebruikt omdat het niet zoveel leek.

Hij ziet er oké uit maar is niet helemaal tot boven gerezen volgens mij. En dat terwijl ik schrik had dat het zou 'overlopen' ofzo. Morgen eens meten hoe hoog hij is.

Hopelijk is hij niet te zwaar, compact geworden maar dat is nog afwachten.

Dat is wel handig om even te meten hoe hoog hij uiteindelijk is geworden

9

Ik heb tien minuten op hoogste stand en twee minuten op laagste stand geklopt.

Ik heb de boven en onder warmte functie gebruikt. Dus zonder de magnetron.

http://i43.tinypic.com/291ok7c.jpg

Ik denk dat hij zo'n 6,5 cm geworden is. Zag nu pas dat de meetlat pas begint na +/- een halve cm. Moest de lat vasthouden én fotograferen, vandaar  :D .

Wordt deze mix eigenlijk vaak gebruikt of eerder gewoon een basisrecept voor biscuit?